מגלים וחוקרים עולמות, תרבויות וחומרים ארכיאולוגיים


לימודי התואר השני בארכיאולוגיה נועדו להרחיב ולהעמיק את ידיעות הסטודנטים בתחום כדי להכשירם למחקר עצמאי ולעבודת שדה. 
לימודי התואר השני בארכיאולוגיה מתנהלים בשני נתיבים:

הנתיב המחקרי מיועד להרחיב ולהעמיק את ידיעות הסטודנטים בארכיאולוגיה ולהכשירם למחקר עצמאי ולקראת לימודי תואר שלישי (ד"ר לפילוסופיה). נתיב זה משלב לימודים בקורסים מתקדמים לצד עבודת מחקר מעשית וכתיבת עבודת מוסמך (תזה). 

הנתיב הכללי מיועד להרחיב את ההשכלה של סטודנטים ומורים העוסקים בחינוך העל-יסודי והעל-תיכוני המלמדים היסטוריה, ידיעת הארץ ומקצועות אחרים בעלי זיקה לארכיאולוגיה.  

סטודנטים בשני נתיבי הלימוד רשאים ללמוד חלק מהקורסים במחלקות קרובות בהתאם להתמחותם ובאישור המנחה והאחראי על לימודי התואר השני. ציון הסף לקבלה ללימודים בנתיב המחקרי הוא 85 לפחות, ובמסלול הכללי 80 לפחות.​

כתב חרטומים במצרים

תח​​ומי מחקר:


» ארכיאולוגיה פרהיסטורית ואנתרופולוגית
» ארכיאולוגיה של ארץ ישראל ושכנותיה בתקופת המקרא
» ​ארכיאולוגיה של העולם הקלאסי והביזאנטי
» ​מגמה במדעי החומרים הארכיאולוגיים והשימור


מגמה במדעי החומרים הארכיאולוגיים והשימור:​


במסגרת המחלקה פועלת גם המגמה היחידה בארץ העוסקת במדעי החומרים הארכיאולוגיים והשימור. הלימודים הבינתחומיים במגמה משלבים בין חקר החומרים לארכיאולוגיה ולתולדות האמנות. במסגרת זו נחקרים נושאים מגוונים מטכנולוגיות ייצור של חומרים עתיקים ועד לאפיון וזיהוי פיגמנטים ובדים ביצירות אומנות של העת החדשה. המעבדה למיקרוארכיאולוגיה של המחלקה מתמחה ביישום שיטות מחקר מדעיות כבר במהלך החפירה.

המחקר במגמה נערך במעבדות מחקר מהמתקדמות בעולם בשיתוף פעולה עם המחלקות להנדסת חומרים, למדעי הגיאולוגיה והסביבה ולגיאוגרפיה ופיתוח סביבתי, וכן עם המכון למדע וטכנולוגיה על שם אילזה כץ.​​​



הכירו את ליאור שוימר, ​בוגר תואר ראשון ושני במחלקה


ליאור שוימראני בוגר ומוסמך המחלקה למקרא ארכיאולוגיה והמזרח הקדום באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. התואר הראשון שלי הוא בארכיאולוגיה (תוכנית ראשית) ומקרא (תוכנית משנית). התואר השני שלי הוא בארכיאולוגיה בנתיב המחקרי. השנה התחלתי את לימודי הדוקטורט, במסגרתם אני חוקר את ההיבטים הכרונולוגיים והמרחביים של אמנות הסלע בנגב.

אני מנהל מרכז חינוך והסברה רמון של רשות הטבע והגנים ועוסק בחינוך והדרכה ובשמירת טבע, נוף ומורשת. בתפקיד זה אני גם אחראי על פיתוח שבילים חדשים ושדרוג של שבילים קיימים. הייתי שותף מרכזי ליצירת פארק חרותות הסלע בהר מחיה, שביל סובב הרמון ושדרוג תשתית הטיילות בהר כרכום. בכל אחד מהפרויקטים האלו היו לימודיי עוגן מרכזי בהבנת השטח מבחינה ארכיאולוגית. התווית שבילים, במהלכה נחשפים מגוון אתרים ארכיאולוגים, תוך מתן מענה לצרכים שימוריים, הפכה למומחיות בה אני עוסק באופן אינטנסיבי למדי.

היו לי חוויות רבות במהלך הלימודים, אך אין ספק שהחפירות בקיץ והסיור לספרד, למרות העומס שהוסיפו לחיי, היו נקודות שיא. האפשרות ליצור קשרים מחקריים בתחומים שונים עם חברי סגל המחלקה ומגוון ההתמחויות שהתאפשר עקב כך הרחיבו את אופקיי בנושאים הקשורים לתחום מחקרי והעשירו אותו במידה ניכרת. במיוחד בא הדבר לידי ביטוי במהלך המחקר המודרך בתואר השני, כאשר בנוסף לקשר עם המנחה הרשמי שלי קיבלתי סיוע רב מחברי סגל אחרים במחלקה. בנוסף, חברי סגל המחלקה סייעו לי מאד ביעוץ אקדמי ובפתרון סוגיות מנהליות כגון מלגות, בחירה בין מסלולים שונים ובחירת קורסים אשר יקדמו את נושא מחקרי.      

(ליאור שוימר, ארכיאולוג, מנהל מרכז חינוך והסברה רמון)​