המחלקה ללשון העברית מבקשת להתעמק במכלול ההיבטים של העברית ובמקומה בקרב הלשונות שבסביבתה. אנשי המחלקה מסורים להוראה ולמחקר ומקדישים להם זמן ומרץ בהתרגשות ובהנאה. אף על פי שכל אחד מאיתנו מתמקד בהרכב אחר של תחומי
לימוד, כולנו מתעניינים בהיבט האנושי של העברית ושל אחיותיה – בבני האדם הדוברים והכותבים ובגורמים הפסיכולוגיים, החברתיים, הגיאוגרפיים והטכנולוגיים המניעים אותם.

​תחומי מחקר:


מוקד היסטורי-פילולוגי  
מכוון לטקסטים המרכיבים את הספרות העברית והיהודית ולמבנה הלשון (פונולוגיה, מורפולוגיה, תחביר, לקסיקון וסמנטיקה), על פי רובדי העברית ההיסטוריים: לשון המקרא על רקע הלשונות השמיות העתיקות; לשון חז”ל ולשון המגילות ומגוון ניבי העברית בתקופתן; לשון ימי הביניים לסוגותיה; והעברית בתקופה המודרנית: בימי ההשכלה, בימי התחייה ובימי המדינה.

מוקד בלשני וסוציו-בלשני
מכוון לתפקודה של 
העברית בהקשרים חברתיים ופרגמטיים שונים ולקשרי שפה-חברה-תרבות הנוגעים לה וללשונות הקרובות לה, כגון מגע בין לשונות והקשר בין לשון לאידאולוגיה. 

המגמה לעריכה לשונית​


עורכי לשון (או עורכים לשוניים) יודעים להשיב תשובה מנומקת על שאלות כאלה ושכמותן, ואם הן מעניינות או מרגשות בעיניכם - מקומכם אתנו. אבל עורכי לשון טובים יודעים לא רק לשלוף תשובות אלא גם לשלב ידע ורגישות כדי לשפר טקסטים. בתכנית העריכה אנחנו מלמדים גם 
ידע ומיומנויות יסוד – מכללי הפיסוק והכתיב ועד שימוש מושכל במילונים – וגם רגישות לשונית וסגנונית.​

עורכי לשון ויועצי לשון נדרשים בכל מקום שמופצים בו טקסטים כתובים או מדוברים – בדפוס, בשידור או ברשת. כל אתר אינטרנט, כל הוצאת ספרים ומערכת עיתון, כל משרד פרסום, כל מוסד ציבורי זקוק לעיבוד, לליטוש ולהתקנה של טקסטים (עריכה לשונית), ורבים מהם זקוקים להכוונה, לייעוץ ולהדרכה בענייני ניסוח ותקינות (ייעוץ לשוני).​


​מסלולי הלימוד:​


» תואר שני בלשון העברית (עם תזה וללא תזה)
» דוקטורט בלשון העברית
» מסלול ישיר לדוקטורט
»​ מסלול משולב לדוקטורט



תעסוקה לבוגרים:​


הבוגרים שלנו יכולים להשתלב בתחומי הוראה שונים (בתי ספר, מכללות, אוניברסיטאות, אולפנים ועוד), בעריכה לשונית בעיתונים, בהוצאות ספרים ובגופים מגוונים המייצרים תוכן, בייעוץ לשוני בתחנות רדיו, בחברות פרסום וכדומה ובמחקר באוניברסיטאות, במכוני מחקר או במילון ההיסטורי של הלשון העברית באקדמיה ללשון העברית. ​


הבוגרים​ שלנו מספרים:

​תם אלון, בוגרת התואר השני במסלול העריכה הלשונית

"סיימתי את לימודיי במחלקה ללשון העברית לפני כשנתיים, אך מן הצד המקצועי היא הייתה ונשארה לי בית לכל דבר ועניין:
מקום שבו תמיד אמצא אוזן קשבת ויד מכוונת ועצה של זהב. ובפני כל מי שמרים גבה ושואל: 'לימודים במחלקה ללשון?
מה עושים עם זה?' אין לי אלא לפתוח את ארגז הכלים העשיר שקיבלתי בבית הזה ולשאול בחזרה: 'מה עושים בלי זה?'"​ 


איסי שמש, בוגר התואר השני במסלול העריכה הלשונית

"אמנם הרקע שלי הוא מתחום מדעי החברה, אך אני מוקיר את המחלקה ללשון העברית על ההזדמנות שניתנה לי להשתלב בלימודי התואר השני. המקצועיות, האווירה המשפחתית והיחס האישי הביאו אותי למקום ששאפתי להיות בו, כלומר ליהנות ממלאכת עריכת הלשון ואף להתפרנס ממנה (בעריכת ספרים, מאמרים ועבודות אקדמיות לתארים מתקדמים, בהרצאות חווייתיות ובהערכת חיבורים במרכז הארצי לבחינות ולהערכה). בזכות המחלקה, ואין מחלקה בלא אנשיה, אני זוכה מדי יום ביומו לעשות את מה שאני אוהב
ולאהוב את מה שאני עושה. לא יהיה זה מוגזם לומר שיום־יום אני מוקיר בלבי את האנשים הנפלאיםהאחראים לכך."

​​​