ארבע סדנאות מרוכזות במתודולוגיות/כלי מחקר. הסדנאות מיועדות לסטודנטים בתארים מתקדמים ולחוקרים אשר יש להם ידע בסיסי במחקר איכותני. מטרת הסדנאות היא להקנות כלים מתודולוגיים מעשיים לחוקרים בתחומים שונים אשר לרוב אינם נלמדים בצורה סדורה ושיטתית. כל סדנא תכלול שני מפגשים מרוכזים ותאפשר למשתתפיה להתנסות ביישום הגישות הנלמדות על חומרי המחקר שלהם.
» ראיונות איכותניים, מנחת הסדנא: נור שמעי
מטרת הסדנה היא ללמד כיצד לערוך ראיון עומק חצי-מובנה. הסדנא תתרכז בבניית מדריך ראיון, בהקשבה אקטיבית ובדרכים לשאילת שאלות. היום הראשון של הסדנא יכלול הסברים תיאורטיים ותרגול . היום השני של הסדנא יכלול ניתוח מעמיק והתבוננות על תמלול ראיונות שמשתתפי הסדנא יערכו. הסדנא מיועדת לסטודנטים/חוקרים ללא ניסיון רב עם עריכת ראיונות איכותניים.
תאריכי הסדנה: 8.8.2019 וה- 5.9.2019
» תוכנת אטלס למתחילים, מנחת הסדנא: ד"ר אולז'ן גולדשטיין
תוכנת אטלס נועדה לניתוח תוכן של מסמכי טקסט ומולטימדיה. אטלס מאפשרת ארגון נוח של מסמכים, ניהול תהליך קידוד התכנים ברמות שונות, קידוד אוטומטי, הוצאת תוצאות הניתוח על-פי שאילתות, מיפוי ויזואלי של תוצאות הניתוח ועוד. בסדנא יכירו המשתתפים את האפשרויות המגוונת של התוכנה ויתנסו בניתוח תכנים טקסטואלים וויזואלים ברמות ניתוח שונות.
תאריכי הסדנה: 1.8.2019 וה-8.8.2019
» ניתוח נרטיבי, מנחת הסדנא: ד"ר אליסון סטרן פרץ
סדנה זו תיתן למשתתפים/ות את ארז הכלים המחקריים, מושגי היסוד והרציונל המחקרי הנדרשים בכדי לנתח חומרים נרטיביים בהצלחה. הסדנה תכלול זמן ליישום ניתוח נרטיבי של נתונים מחקריים של המשתתפים/ות, כמו גם לדיון ולהתייעצות בסוגיות מתודולוגיות ואתיות.
תאריכי הסדנה: 5.9.2019 וה- 12.9.2019
» ארגז כלים בסיסי לניתוח שיח וטקסט, מנחת הסדנא- ד"ר מיכל חמו
הסדנה תציג מושגי יסוד וכלי ניתוח בסיסיים ממסורות מחקר שונות של ניתוח שיח, תוך התמקדות באפשרות ליישום ולשילוב שלהם במסגרת מחקר איכותני המבוסס על ניתוח טקסטים מסוגים וממקורות שונים. הסדנה מיועדת לסטודנטים לתארים מתקדמים ולחוקרים בכל שלבי הקריירה המחקרית, בעלי ידע ורקע במחקר איכותני, וללא ידע קודם מקיף ומסודר בניתוח שיח.
תאריכי הסדנה: 1.8.2019 וה-8.8.2019
שעות: 10:00-16:00
מחיר: 500 ₪
לאתר התשלומים
מיקום: אוניברסיטת בן-גוריון בנגב
הרשמה דרך המייל:
icqm@bgu.ac.il
מספר המקומות מוגבל! מהרו להירשם!
מידע מפורט על הסדנאות
מנחת הסדנא
נור שמעי הינה דוקטורנטית לעבודה סוציאלית במחלקה לעבודה סוציאלית ויועצת מתודולוגית בכירה במרכז הישראלי לשיטות מחקר אכותניות של האדם והחברה. מחקריה עוסקים בנערות ונשים צעירות במצבי סיכון. נור בעלת ניסיון רב במחקר נרטיבי, מחקר פעולה משתף ומחקר פמיניסטי.
תאריכים: 08/08 וה- 05/09 שעות: 10:00-16:00
תקציר: הסדנה תציע מרחב למידה והעשרה אודות הפרקטיקה של ביצוע ראיונות אכותניים, ראיונות עומק, ראיונות חצי מובנים וראיון סיפור חיים, על המשותף והשונה בהם ומתוך עמדה נרטיבית וביקורתית העוסקת בראיון ככלי לאיסוף המידע במחקר וכזירה של העצמה ויצירה של יחסים אחרים בין חוקר/ת למשתתפי המחקר.
הסדנה מיועדת לתלמידי מחקר ו/או חוקרים/ות שאין להם ניסיון בעריכת ראיונות איכותניים ו/או כאלה שנמצאים לפני פרויקט מחקרי שפרקטיקת איסוף הנתונים המרכזית היא ראיונות ומעוניינים/ות להקדיש מחשבה, תכנון ולימוד לפני התחלת איסוף הנתונים והשימוש בראיונות.
ממטרות הסדנה:
לחשוף את המשתתפות/ים לכלי המחקר של ראיונות ולהציע הכרות עם פרקטיקת עריכת ראיונות אכותניים כמו גם הכרות והתבוננות על אופן שאילת שאלות והדרכים שבהן השאלות משמשות אותנו בפרויקט המחקרי לאיסוף הנתונים בתוך הראיון. ללמוד ולהתבונן על תפקיד החוקר/ת כמראיין/ת בראיון האכותני.
הסדנה תשלב בין תיאוריה, פרקטיקה, תרגול ודיון משותף.
תוכנית הסדנה:
מפגש ראשון- כיצד לבצע ריאיון איכותני.
הכנות לפני תחילת הריאיון
בניית מדריך ראיון
מהלך הריאיון- התחלה, אמצע וסוף
יום אחרי הריאיון- מה עכשיו?
אמצעים מסייעים לריאיון- טופס הסכמה מדעת, מכשיר הקלטה, מיקום הראיון ועוד.
רפלקציה
מפגש שני- העמקת מיומנויות ריאיון.
העמקה ושכלול מיומנויות ראיון.
ניסוח שאלות במהלך הריאיון
מודעות להקשר המחקרי
הקשבה אקטיבית
התמודדות עם אתגרים מתודולוגים
סוגיות אתיות
משתתפי הסדנה יתבקשו להעביר למנחה שבוע לפני המפגש השני תיאור קצר של מחקרם ותמלול של ריאיון שערכו.
יום הלימוד השני יתבסס ויעוצב בהתאם להתנסויות בראיון שמשתתפי הסדנה יעשו במהלך ההפסקה בין שני ימי הלימוד. הריאיון של משתתפי הסדנא יהווה כלי להתבוננות, שיתוף ומחשבה כיצד ניתן לשנות ולהעמיק את הפרקטיקה כמראיין/ת בראיון, לחדד את השאלות במדריך הריאיון ו/או שאלות המחקר, משתתפים ועוד.
מנחת הסדנא:
ד"ר אולז'ן גולדשטיין היא ראש בית הספר ללימודים מתקדמים במכללה האקדמית לחינוך ע״ש קיי בבאר-שבע וראש התכנית לתואר שני בחינוך בעידן טכנולוגיות מידע במכללה זו. מחקריה מתמקדים בשילוב טכנולוגיות מידע בחינוך ובהכשרת מורים, חקר רשתות חברתיות , הערכת תוכניות ותהליכי הפצת חדשנות במוסדות חינוך. בשנים 2007-2015 הובילה ד"ר גולדשטיין רשת עמיתי מחקר בין-מכללתית אשר חקרה את נושאי שילוב טכנולוגיות המידע במכללות לחינוך.
תאריכים: 01/08 וה-08/08 שעות: 10:00-16:00
תקציר: תוכנת אטלס נועדה לניתוח תוכן של מסמכי טקסט ומולטימדיה ובאמצעותה ניתן לבצע מגוון סוגי ניתוחים. אטלס מאפשרת ארגון נוח של מסמכים, ניהול תהליך קידוד התכנים ברמות שונות, קידוד אוטומטי, הוצאת תוצאות הניתוח על-פי שאילתות, מיפוי ויזואלי של תוצאות הניתוח ועוד.
בסדנה יכירו המשתתפים את האפשרויות המגוונות של התוכנה ויתנסו בניתוח תכנים טקסטואליים וויזואליים ברמות ניתוח שונות. הסדנא תתקיים במסגרת של שני ימים מרוכזים, במעבדת מחשבים, כך שתתאפשר התנסות ממשית ביישומי האטלס.
תוכנית הסדנה:
מפגש ראשון- הכרות בסיסית עם תוכנת האטלס
היכרות עם הקונצפציה, המושגים והאפשרויות של תוכנת אטלס.
הפעלת התוכנה, מרכיבי הממשק, הכנת מסמכים ושילובם בתוכנה, עריכת טקסט.
ניתוח תוכן ברמה טקסטואלית: הגדרת יחידות תוכן, קידוד פתוח של ציטוטים,
הוצאת פלטים שונים של ניתוח, שאילתות ואפשרויות חיפוש
משפחות הקודים והמסמכים, מזכרים.
מפגש שני- ניתוח ברמה מושגית וניהול מסמכים
מבט כולל על ניתוח תוכן ברמה מושגית.
קידוד צירי, יצירת קשרים בין הקודים, קטגוריות-על ומפת מושגים. ייצוג גרפי של מערכת מושגית המתגבשת במהלך הניתוח.
יבוא ויצאו של קבצים ודוחות, איחוד קובצי ניתוח. ניהול פרויקטים העברת חומרים ממחשב למחשב.
ניתוח תכנים ויזואליים ומולטימדיה.
דיון משותף בשאלות שמתעוררות והצעות לעבודה.
יש להגיע עם מחשב נייד ועליו תוכנת ניסיון. את התוכנה אפשר להוריד בחינם. לנרשמים לסדנא ישלח קישור הורדה.
מנחת הסדנא
ד"ר אליסון סטרן פרץ למדה לתואר ראשון ב-Brown University שבארה"ב, ואז לתואר שני ושלישי באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. הדוקטורט שלה עסק בניתוח פסיכולוגי-סוציולוגי-בלשני של נרטיבים של נהגי אוטובוס ישראליים שחוו פיגועי טרור בזמן העבודה שלהם. המחקר שלה התמקד בשיח ובדפוסי הדיבור של הנהגים וכתוצאה מכך תרם לפיתוח כלי נרטיבי לצרכי אבחון וניתוח של נרטיבים לאחר אירועי דחק וטראומה.
תאריכים: 05/09 וה-12/09 שעות: 10:00-16:00
תקציר:
הסדנה תציג מושגי היסוד והרציונל מאחורי ניתוח נרטיבי, תוך התמקדות ביופי ובייחודיות שלו. ניתוח נרטיבי דורש יכולות והבנות ייחודיות , וסדנה זו תיתן למשתתפים/ות את ארגז הכלים המחקריים הנדרשים בכדי לנתח חומרים נרטיביים בהצלחה ובהנאה רבה.
הסדנה תתחיל ברקע תאורטי, תתמקד בשלבים וכלים של ניתוח נרטיבי ותתייחס גם לשיטות ראיון המעודדות הפקה ואיסוף נרטיבים איכותיים ועשירים. בכל אחד מנושאים אלה ישולבו הרצאה בסיסית של מושגים עם ניתוח משותף של דוגמאות. הסדנה גם תכלול זמן רב ליישום ניתוח נרטיבי של נתונים מחקריים של המשתתפים/ות, כמו כן לדיון ולהתייעצות בסוגיות מתודולוגיות ואתיות.
הסדנה מיועדת לסטודנטים/ות לתארים מתקדמים ולחוקרים בכל שלבי הקריירה המחקרית, בעלי/ות ידע ורקע מקדים במחקר איכותני, וללא ידע מקיף בניתוח נרטיבי, המעוניינים/ות להרחיב את היכולת הספציפית שלהם/ן לנתח חומרים נרטיביים באופן מעמיק ומקיף.
משתתפי/ות הסדנה יתבקשו להעביר למנחה מבעוד מועד תיאור קצר של מחקרם/ן וחלקים קצרים של חומרי המחקר שלהם/ן.
תכנית הסדנא:
ום I
1. מבוא: מהו נרטיב ומהו מחקר נרטיבי? היסטוריה, הנחות יסוד ופרדיגמות
2. מסורות, גישות וסוגיות במחקר נרטיבי
3. כלים ספציפיים לניתוח נרטיבי והסתכלות נרטיבית
4. ניתוח משותף (בקבוצות קטנות ולאחר מכן בקבוצה גדולה) ודיון מתודולוגי
יום II
1. הצגת דוגמא של ניתוח נרטיבי מעמיק
2. הצגות חומרים מחקריים של המשתתפים/ות
2. ניתוח משותף (בקבוצות קטנות ולאחר מכן בקבוצה גדולה) ודיון מתודולוגי
מנחת הסדנא
ד"ר מיכל חמו (PhD, האוניברסיטה העברית בירושלים) היא מרצה בכירה בביה"ס לתקשורת, המכללה האקדמית נתניה. היא חוקרת שיח המתמחה בניתוח שפה ואינטראקציה במגוון סוגות של טלוויזיה פופולרית. ערכה את הספרים ילדים מדברים: דפוסי תקשורת בשיח עמיתים (עם שושנה בלום-קולקה, מט"ח, 2010) ותקשורת כשיח: עיונים בשפה ובמדיה (עם מנחם בלונדהיים ותמר ליבס, מאגנס, 2012).
תאריכים: 01/08 וה- 08/08 שעות: 10:00-16:00
תקציר: הסדנה תציג מושגי יסוד וכלי ניתוח בסיסיים ממסורות מחקר שונות של ניתוח שיח, תוך התמקדות באפשרות ליישום ולשילוב שלהם במסגרת מחקר איכותני המבוסס על ניתוח טקסטים מסוגים וממקורות שונים. מטרות הסדנה הן לחדד את הרגישות ותשומת הלב של המשתתפים לתופעות לשוניות ברמת המיקרו של הטקסט, להדגים את תרומתו הפוטנציאלית של ניתוח פרטני וממוקד שלהן, ולהקנות מושגים וכלי ניתוח מוחשיים המסייעים בארגון ניתוח כזה. הסדנה מיועדת לסטודנטים לתארים מתמקדים ולחוקרים בכל שלבי הקריירה המחקרית, בעלי ידע ורקע במחקר איכותני, וללא ידע מקיף ומסודר בניתוח שיח, המעוניינים להרחיב את ארגז הכלים המחקרי שלהם. הסדנה תכלול שיעורים המציגים כלים לניתוח שני היבטים מרכזיים בשיח ובניתוחו – ביטויי עמדה, פרשנות ונקודת מבט, והבנייה ועיצוב של זהות ויחסים חברתיים. בכל אחד מנושאים אלה ישולבו הצגה בסיסית של מושגים וניתוח משותף של דוגמאות. כמו כן תכלול הסדנה זמן לניתוח משותף של טקסטים מחומרי המחקר של המשתתפים, ולדיון ולייעוץ בסוגיות מתודולוגיות ומתודיות הנוגעות לשילוב כלים לניתוח שיח במחקר איכותני בכלל, ובמחקריהם של המשתתפים בפרט.
משתתפי הסדנה יתבקשו להעביר למנחה מבעוד מועד תיאור קצר של מחקרם ודוגמאות מחומרי המחקר שלהם.
תוכנית הסדנה:
מפגש ראשון
1. מבוא
2. עיצוב פרשנות ונקודת מבט באמצעים לשוניים:
3. ניתוח משותף ודיון מתודולוגי
מפגש שני
1. הבניית זהות, תפקיד, עמדה ויחסים בשיח:
ניתוח מבנה השתתפות, מיצוב וניהול תדמית/face במסורת של מיקרו-אינטראקציוניזם
ניתוח עיצוב יחסים חברתיים במסורת של תיאוריית הנימוס
ניתוח שיקוף ועיצוב זהות בשפה במסורות של בלשנות חברתית ואנתרופולוגיה לשונית
ניתוח עיצוב מחויבות ועמדה ביחס לטקסט בכלים הלשוניים של מודאליות ועובדתיות
2. ניתוח משותף ודיון מתודולוגי