​ 

​יהודה ביטון
המחלקה לפוליטיקה וממשל היתה עבורי השראה. היא שינתה את הדרך שבה אני תופס את העולם סביבי וסיפקה לי נקודות מבט חדשות אשר הרחיבו את גבולות מחשבתי. התורם העיקרי לכך היה סגל ההוראה במחלקה, שאתגר את תפיסותיי והיווה מודל עבורי להמשך דרכי האקדמית. האווירה במחלקה שמקורה הן בסטודנטים והן בסגל המחלקה מעודדת עשייה חברתית והובילה גם אותי לקדם את העקרונות החשובים לי בעשייה בארגונים שונים. בנוסף לכך, מצאתי במחלקה אנשים שונים אשר היו שותפים להשקפת עולמי וחולקים עימי את אותה התשוקה לתחום הפוליטי -- סטודנטים אשר הפכו לחבריי הקרובים.
 


 
מיכל רותם
המחלקה לפוליטיקה וממשל משלבת בתוכה את כל הציפיות שאיתן הגעתי לאוניברסיטה. היא פשוט מצליחה לגעת בכל מה שחשוב מבחינתי. בלימודים מתחילים במחשבה מדינית, ממשיכים דרך גישות ותיאוריות ומגיעים עד לאקטואליה ועיסוק באירועי היומיום. הנושאים מגוונים מאוד, מעיסוק ממשי במדינה ובעוצמה, דרך סביבה, חברה, מגדר ועוד ועוד. עד שהגעתי למחלקה לא הבנתי עד כמה פוליטיקה וממשל קשורים בכל דבר בעולם שלנו ונוגעים בכל. מגוון הקורסים המוצע במחלקה הוא גדול ומדגים את הקשר של הפוליטיקה לנושאים רבים. הקורסים מעניינים, מעשירים ומרחיבי אופקים. הנושא החשוב ביותר מבחינתי הוא העידוד הגדול לעשייה חברתית מצד המחלקה. לא רק שהמחלקה מציעה קורסים שמשלבים בין לימודים תיאורטיים ליישומם בשטח, המחלקה נותנת את מלוא התמיכה ואת הבמה לרעיונות של סטודנטים עם יוזמה משלהם. דלתות המחלקה תמיד פתוחות והמרצים מקשיבים לכל הגיג ורעיון. המחלקה היא מקום שלא רק מקנה ידע אלא גם מסייע ביישום שלו ובהפיכתו למעשים של ממש. אני מציעה לכל סטודנט להגיע וללמוד במחלקה ואני מאמינה שיש בה מקום לכל אחד. גם מי שחושב שהנושא רחוק ממנו אלף שנות אור יימצא את המקום שלו במחלקה הזו.
 


 
יעל שביט
את התואר הראשון שלי בפוליטיקה וממשל, תקשורת ומגדר התחלתי כי החלטתי ללכת ללמוד את מה שמעניין אותי בחיי היומיום. עוד לא כל כך ידעתי מה זה אומר ובמה אוכל או ארצה לעבוד בהמשך. לאחר שלוש שנים בבאר שבע, בהן איתגרו את צורת המחשבה שלי, העשירו את הידע שלי בתחומים, תיאוריות וגישות שונות, ובעיקר תרמו להתפתחות נקודת המבט שלי והעמקת הביקורתיות, המשכתי בלימודי תואר שני באוניברסיטה העברית במחלקה למדע המדינה במגמה של תקשורת פוליטית. היום אני עובדת במשרד לאזרחים ותיקים, משלבת בין דוברות בלשכת השר לאחריות על תחום הצרכנות במשרד. זוהי עבודה אינטנסיבית ומעניינת הקושרת בין העולמות המעניינים אותי -- פוליטיקה ותקשורת, ומדגישה את החשיבות בשילוב ביניהם.
 


 
נגה רותם
את כל ההכשרה האקדמית שלי לפני שהתקבלתי ללימודים בחו"ל קיבלתי במחלקה לפוליטיקה וממשל, בה למדתי הן לתואר ראשון והן לתואר שני. האנשים הנפלאים במחלקה היו עבורי, ועודם, מקור השראה אינטלקטואלי ופוליטי. אני משוכנעת שלולא התמיכה והחניכה שלהם כלל לא הייתי מעלה על דעתי להמשיך לדוקטורט ולחלום על עתיד באקדמיה. היום אני דוקטורנטית באוניברסיטת בראון (Brown) בארצות הברית. אני לומדת במחלקה למדע המדינה ותחום ההתמחות שלי הוא תיאוריה פוליטית. זו השנה השניה שלי כאן, ובמקביל ללימודים האינטנסיביים שכוללים קורסים, עבודות לרוב ובעיקר הרבה הרבה קריאה, אני גם עובדת בימים אלה על עריכת פרק מעבודת התזה שכתבתי לפני כשנתיים כתלמידה במחלקה במטרה לנסות לפרסמו בכתב עת אקדמי.
 


 
מושיק ליכטנשטיין
במסגרת עבודתי כמנהל תוכניות INSIGHT בעמותת "יהל-ישראל" אני בונה תוכניות התנדבות ולמידה מסוג  "Service Learning" בישראל עבור סטודנטים מארצות הברית. תפקידי כולל בנייה מאפס של תוכנית התנדבות: החל מיצירת שיתוף הפעולה עם הארגון השותף במיקום התוכנית בארץ, עבור בבנייה משותפת איתו של פרויקט ההתנדבות וכלה בתיאום כל הפרטים הלוגיסטיים. התפקיד כולל גם מעורבות בגיוס צוות המדריכים לתוכנית, ולפעמים גם במיון המשתתפים בארצות הברית באמצעות ריאיונות סקייפ. במהלך התוכנית תפקידי הוא ליווי של צוות התוכנית ודיווח למארגנים והממנים בארצות הברית.
הלימודים במחלקה עזרו לי לעצב ראיית עולם מורכבת של המציאות הישראלית והקנו לי ניסיון בעבודה עם מתנדבים ואירגונים חברתיים שונים. כמו כן, לימוד הנרטיבים השונים של ההיסטוריה של מדינת ישראל נתן לי כלים להבין יותר טוב את "המקום" ממנו באים אנשים שונים שאני פוגש ואנשים שונים שעמם אני עובד  במקומות שונים בישראל. בנוסף הפעילות החברתית "הלא-פורמלית" הרבה שעשיתי על נושאים שעניינו אותי במהלך הלימודים במחלקה, בעידוד המרצים והרבה פעמים בשיתוף פעולה מלא איתם העניקה לי ניסיון חיים עשיר שהיה המרכיב העיקרי לקבלתי למשרה. הלימודים במחלקה נתנו לי את הכלים לעסוק בשינוי חברתי לפרנסתי.
 


 
איילה פז
את התואר הראשון והשני שלי עשיתי במחלקה. בתואר הראשון למדתי פוליטיקה וממשל בשילוב עם היסטוריה כללית. את התואר השני התחלתי בשנת 2010 ובהנחייתה של ד"ר בקי קוק חקרתי את הגותה של הפילוסופית הפוליטית חנה ארנדט, תוך התמקדות בזיכרון האוניברסאלי של השואה ובצורך בהפקת לקחים החורגים מעבר לפיתרון הבעיה היהודית. נושא עבודת המאסטר שלי הוא ״בצילם של משטרים אפלים; קריאה מחודשת בספרה של חנה ארנדט אייכמן בירושלים, לאור הספר יסודות הטוטליטאריות". כיום, אני נמצאת בתחילתם של לימודי הדוקטורט שלי במחלקה, בהנחייתם המשותפת של פרופ' ניב גורדון וד"ר בקי קוק.
במשך שלוש השנים האחרונות הנחתי ולימדתי סטודנטים רבים במחלקה. תרגלתי את הקורסים מבוא למחשבה מדינית, מבוא היסטורי לפוליטיקה בת-זמננו והמשטר הפוליטי בישראל. כיום אני מרצה באוניברסיטה הפתוחה במסגרת החוג למדע המדינה. בנוסף, אני מרצה ביחידה לנוער שוחר מדע בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב. במסגרת העבודה אני מלמדת תלמידים מצטיינים במסלולי לימוד והעשרה מגוונים. העבודה כוללת הנחיית פרוייקטים חינוכיים שונים העוסקים בהיסטוריה ומדעי המדינה והעברת קורסים, הרצאות חד-פעמיות וסמינרים אקדמיים בנושאי פילוסופיה פוליטית, הגותה של חנה ארנדט, מנהיגות והיכולת לשמר שינוי פוליטי לאורך זמן, מוסר פוליטי, זיכרון השואה, חינוך דמוקרטי ועוד.
מלבד זאת, אני עובדת במרכז החינוכי יצחק רבין בתל אביב, מנחה סדנאות ומעבירה שיעורים וימי עיון בנושאי הליבה של החברה הישראלית וערכי המשטר הדמוקרטי. מטרת הפעילות החינוכית היא להגביר תודעה אזרחית ודמוקרטית בקרב הקבוצות השונות של החברה הישראלית, לחזק את חשיבותו של שיח דיאלוגי ופלורליסטי ולהעלות מודעות לחשיבותה של אזרחות פעילה וחברה אזרחית תוססת ועירנית במדינה דמוקרטית.
 


 
רוני מייקל אריאלי
שמי רוני מיקל אריאלי ואני דוקטורנטית להיסטוריה באוניברסיטה העברית בירושלים. עבודת המחקר שלי עוסקת בזיכרון השואה בדרום אפריקה במהלך תקופת האפרטהייד ולאחר המעבר לדמוקרטיה. בנוסף, אני עובדת כאסיסטנטית בפרויקט מחקר של האיחוד האירופי, העוסק בתצורות תרבותיות של האפרטהייד מחוץ לדרום אפריקה, לצד היותי מלגאית בתכנית הופמן למנהיגות ואחריות חברתית לדוקטורנטים מצטיינים. את דרכי האקדמית התחלתי במחלקה לפוליטיקה וממשל, שהיוותה עבורי בית וחממה אקדמית למשך חמש שנים במסגרתן למדתי לתואר ראשון ושני. המחלקה תרמה לי רבות בהקניית מיומנויות למידה, פיתוח יכולות ניתוח וחשיבה ביקורתית, ובהתוויית עתידי האקדמי. במסגרת לימודי במחלקה צברתי ניסיון רב הן במחקר, הן בהוראה והן בפרקטיקה מעשית בתחומי פוליטיקה ואחריות חברתית. ארגז הכלים הגדוש שקיבלתי במהלך חמשת שנות לימודיי במחלקה מסייע לי בכל שלב ושלב בבניית עתידי האקדמי.
 
 
 
דורון קרסנטי
המחלקה לפוליטיקה וממשל היא חלון נעים לעולם האקדמי שכתלמידי שנה א' נראה זר ומרוחק. המחלקה מזמנת אפשרות להכיר תכנים, להתמודד עם סוגיות ולגבש עמדות בסביבה מאתגרת, אישית ומאפשרת. ייחודה של המחלקה הוא בהיותה מחלקה שלא מסתגרת בין כתלי האקדמיה אלא מאפשרת ומעודדת את הסטודנטים שלה לקחת חלק בקורסים שתכליתם היכרות מעשית עם עבודה בארגונים לשינוי חברתי. מחלקה שמורכבת מסטודנטים בעלי עניין, ומסגל אקדמי ומנהלי מסור המאפשר חוויה אקדמית עשירה ומעמיקה. בתשובה לשאלות מה עושים עם התואר הזה, ומה אנחנו מתכננים לעשות אחריו, נראה לי שלכל אחד תשובה משלו. התשובה שלי היא שזהו כלי בו כל אחת ואחד מאיתנו מצוידים, שהופך אותנו לביקורתיים יותר וספקניים יותר, ומאפשר לנו להיות אזרחים טובים יותר.
 
 
 
אדר שטרן
בחרתי ללמוד לתואר ראשון במחלקה לפוליטיקה וממשל מתוך רצון ואמונה לקבל כלים שיעזרו לי בעשייה חברתית ציבורית ולהבין איך מתנהלים הדברים ברמה המדינית-פוליטית. מהר מאוד הבנתי כי הגעתי למחלקה מיוחדת וייחודית - מחלקה שהיא אינה מוסד אקדמי תיאורטי מנותק אלא מחלקה המחוברת לשטח, פועלת בו ומייצרת סוכני שינוי בישראל ובכלל. במחלקה שורת מרצים וצוות עובדים התופסים עצמם לא כחוקרים מנותקים אלא כאקטיביסטים המהווים דוגמא אישית. הגעתי למחלקה שעולם הערכים והמוסר בה קודם לציונים, למחלקה שמעוררת מחשבה, מעודדת ביקורתיות ופוקחת אופקים וזאת תוך שמירה על רמה גבוהה ומאתגרת בתוכן הלימודים. הלימודים במחלקה הפגישו אותי עם רעיונות חשובים, חידדה את תפיסת עולמי, חשפו בפני מורכבויות חדשות והציעו לי תפיסות בנוגע לשורה רחבה של עולמות תוכן: זכויות אדם, דמוקרטיה, כלכלה, לאומיות, קיימות, מגדר, ממשל ועוד. עם סיום התואר, הקמתי וניהלתי את פרויקט קהילות הסטודנטים בלוד של התאחדות הסטודנטים בישראל, לאחר מכן עבדתי כעוזרת של סגן ראש העיר בלוד, עו"ד אביב וסרמן. כיום אני מרכזת את תחום השטח בפרויקט כלכלה מקומית מקיימת של ארגון שתי"ל בנגב. אני חושבת שכל מי שמחפש לימודים מעניינים, חיבור לעשייה אזרחית משמעותית, הצטרפות לרשת שותפים לעשייה ומפגש עם אנשים מעוררי השראה, ובעיקר מי שמעז לשאול שאלות ולקבל תשובות גם אם אינן מקובלות - מקומו במחלקה.