$$News and Reports$$

06 ספט' 2017

המכשיר, המשפר את הרפלקסים ואת השרירים המונעים פציעות באנשים מבוגרים ואנשים עם שיווי משקל פגום, מוסחר על ידי חברת היישום של האוניברסיטה, ב.ג.נגב ט​​כנולוגיות ומשווק על ידי חברת Meditouch

BalanceTutor, מכשיר פיזיותרפיה מהפכני המיועד למגוון רחב של התוויות טיפול, מיושם על מנת לסייע לשחקנים בקבוצת הכדורגל המפורסמת מספרד, ריאל סוסיאדד, במטרה לשפר את שיווי המשקל ואת המיומנות שלהם במשחק כדורגל. להלן:  https://www.youtube.com/watch?v=Mf12lSfHciM&t=4s

BalanceTutor הוא מערכת השיקום היחידה בעולם המשתמשת בפטנט הליכון ארבע-ממדי, בחיישני כוח ותנועה רבים ובאפשרות למשחקי מחשב להעלאת המוטיבציה.

קורדינציה נוירו-מסקולרית של הגוף כתגובה לנפילה או דחיפה בלתי צפויים הוא מרכיב מהותי בביצועי ספורט ובמניעת פציעות בספורט", אומר דרץ אברהם כהן, המנהל הרפואי של Meditouch. "יכולת זאת נפגעת בעקבות פציעה שחווה הספורטאי כגון קריעת גיד, נשק לשריר או נקע. המערכת שהומצאה ופותחה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב מספקת אימון לאותה יכולת קורדינציה על-ידי יצירת חוסר שיווי משקל כאשר הספורטאי רץ או הולך".

המכשיר הרובוטי, פרי רעיונם של שני חוקרים מובילים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, שקיבל אישור של מנהל המזון והתרופות האמריקאי וה- CE, פותח במקור כדי למדוד את יכולת שיווי המשקל של אנשים מבוגרים, לאמן אותם ולעזור להם בשיקום אחרי פציעות. המוצר אושר לשימוש במרכז Meditouch בשנת 2014, ונמכר תחת השם BalanceTutor.

את המכשיר פיתחו פרופ' יצחק מלצר, מנהל בית הספר למקצועות הבריאות ע"ש רקנאטי ופרופ' אמיר שפירא, מנהל מעבדת הרובוטיקה במחלקה להנדסת מכונות באוניברסיטה .

​​​פרופ' יצחק מלצר מדגים את יכולות המכשיר 
פרופ' יצחק מלצר מדגים את יכולות המכשיר

"שיקום מסורתי מבוסס על אימון 'פרואקטיבי' ביוזמה עצמית" אומר פרופ' מלצר "המכשיר הרובוטי שלנו מאמן את מערך התגובות הריאקטיבי של הגוף, לדוגמה את הרפלקסים המתקנים המחזירים אותנו לשיווי משקל לאחר החלקה או מעידה. מילת המפתח היא גורם ההפתעה – אם פעולת ההחלקה ידועה מראש ,הרפלקסים המתקנים לא נכנסים לפעולה".

"כל מי שנפצע – ספורטאים, אנשים מבוגרים או אנשים בעלי מוגבלויות נירולוגיות הקשורות לשיווי המשקל כמו חולי פרקינסון וטרשת נפוצה – יכול להפיק תועלת מאימון שיווי המשקל" מוסיף פרופ' שפירא, שבגיל 31 נפל בגינה שלו וסבל משבר בעמוד השדרה. כיום הוא מסתובב עם ארבעה ברגים ופלטת מתכת המחברים את ראשו לגופו. "כיאה לחוקר רובוטיקה", הוא מתבדח.

"השימוש של ריאל סוסיאדד במכשיר מדגים את היישום הרחב של ההמצאה," אומר מר נטע כהן, מנכ"ל ב.ג. נגב טכנולוגיות, חברת מסחור הטכנולוגיות של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

"בהתחלה ייעדנו את ההמצאה לשיפור הבריאות והרווחה של אנשים מבוגרים" (באשר אחד מכל שלושה אנשים מעל גיל 65 חווה נפילה קשה, 20% מהפציעות הן קבועות כמו שבר בירך, מה שמהווה נטל כלכלי ורפואי כבד, פוגע באיכות החיים ומקצר את תוחלת החיים של מבוגרים). "אולם כפי שקורה לעיתים קרובות בהמצאות חדשות - לאחר המסחור, התברר כי למוצר יש יישומים נוספים", מוסיף כהן.

המאמנים והמטפלים של קבוצת ריאל סוסיאדד משתמשים ב-BalanceTutor לשיקום שחקנים, במיוחד בשלבי השיקום המאוחרים. בכל עונה המועדון סופג נטל כלכלי של 900 ימי מחלה במצטבר בגלל פציעות. BalanceTutor עוזר לחזק את השרירים, את הרפלקסים ואת מפרקי הברך, הירך והקרסול, ועוזר להתגבר על 'זיכרון הפציעה', מה שמפחית את זמן הפציעות והשיקום.

לדברי פרופסור מלצר, BalanceTutor מספק מרכיב חשוב במחזור האימון של כמעט כל ספורטאי. "תכניות שיווי משקל רבות של ספורטאים מתעלמות מהעיקרון של אימון שיווי משקל ריאקטיבי שהוא מרכזי לשימור שיווי המשקל ושיפור החלמה מפציעות. BalanceTutor מספק את אותו מרכיב חשוב באמצעות שיפור הרפלקסים וחיזוק חלקי הגוף הנוטלים חלק בתגובה הרפלקסיבית לנפילה".

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות אל פרופ' יצחק מלצר, טל.050-8807990.