$$News and Reports$$

03 מרץ 2015


​פרס מפעל חיים מטעם איגוד רופאי המשפחה יוענק לפרופ' פסח שורצמן מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב,  בכנס השנתי של האיגוד שיתקיים ב-18.3.15 במרכז הקונגרסים בחיפה. בכנס זה מוענקים פרסים לרופאי משפחה שתרמו לקהילה ולמקצועם בכל מיני תחומים: מחקר, פרסומים, הצטיינות בהוראה ובמתן שירות למטופלים. פרופ' פסח שורצמן יקבל את הפרס בקטגורית "מפעל חיים".

פרופ' שוורצמן הינו רופא משפחה מהמובילים והבולטים בארץ, מומחה ברפואת שיכוך כאב ומומחה ברפואה פליאטיבית. הוא סיים התמחות ברפואת משפחה בעפולה והקים את המחלקה הראשונה בארץ לרפואת המשפחה בשירותי בריאות כללית ובקהילה. ב-1987 עבר לנגב והקים את המחלקה לרפואת משפחה במחוז הדרום של שירותי בריאות כללית.

פרופ' שורצמן מנהל את מרפאה ט' של שירותי בריאות כללית בבאר-שבע מזה כשלושה עשורים. הוא הקים שירות של רפואה פליאטיבית במחוז דרום, שבמסגרתה ייסד את "הוספיס בית", שירות התומך בחולים הנוטים למות בבית. לזכותו נזקפת גם הקמתה של מרפאת כאב אמבולטורית במחוז דרום. הוא מעניק ייעוץ ברפואה פליאטיבית במרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה, בחטיבות הילדים, במחלקה הפנימית ובמחלקה האונקולוגית. פרופ' שורצמן הקים את "בית אידי – מעגן", מרכז תמיכה קהילתי לחולי סרטן ומשפחותיהם ומנהל אותו. "בית אידי – מעגן" הינו מרכז אוניברסיטאי, הפועל בסיוע תרומות של משפחת פרידמן בניו יורק ושל האגודה למלחמה בסרטן.

בתחום ההוראה, פרופ' שורצמן העמיד דורות של סטודנטים ומתמחים, שרבים מהם הגיעו לעמדות בכירות במערכת הרפואה בארץ. בנוסף להוראה לסטודנטים ולמתמחים, הקים פרופ' שורצמן בית ספר ארצי לכאב לרופאי משפחה, יזם קורס בנושא כאב בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב וניהל במשך שנים את בית הספר ללימודי המשך.

פרופ' שורצמן פרסם למעלה מ-250 מאמרים ופרקים בספרים, חלקם בעיתונות המובילה ברפואת המשפחה ובעיתונות הרפואית בכלל. הוא זכה במענקי מחקר ובפרסים רבים על הצטיינותו בתחום המחקר. בשנת 1996 הקים את מרכז סיאל – מרכז מחקר לרפואת משפחה ורפואה ראשונית, היחיד מסוגו בארץ. במסגרת מרכז המחקר מתקיימים עשרות מחקרים ורופאי משפחה מקבלים תמיכה בתכנון ובביצוע מחקר.

פרופ' שורצמן משמש כיו"ר ועדת ערר מטעם ההסתדרות הרפואית, הוא חבר המועצה לאונקולוגיה ובעבר שימש יו"ר איגוד רופאי המשפחה, חבר נשיאות  במועצה המדעית, חבר המועצה הלאומית לבריאות הקהילה וחבר מייעץ למדען הראשי, ויו"ר החטיבה לבריאות הקהילה בפקולטה למדעי הבריאות של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. בימים אלה פרופ' שורצמן משמש כחבר בוועדה הציבורית להרחבת סל שירותי הבריאות מטעם משרד הבריאות. פרופ' שורצמן משמש כיו"ר ועדת הכנסים ברפואת המשפחה ורפואה כללית ומשמש כעורך כתב העת הישראלי לרפואת המשפחה ועיתון לרפואת כאב ורפואה פליאטיבית.