$$News and Reports$$

12 אוג' 2015
אבחנה מהפכנית שמהווה מפתח לפתרון קליני שימנע הדבקה ב-HIV וישמיד את הנגיף
 
דר' רן טאובה
במחקר חדשני, הנערך באוניברסיטת בן-גוריון בנגב על ידי ד"ר רן טאובה מהמחלקה למיקרוביולוגיה, אימונולוגיה וגנטיקה, בשיתוף פעולה עם דר' אורי רוביו מהמרכז הרפואי סורוקה, נמצאו נקודות דמיון בין שתי המחלות: איידס ולוקמיה. מחקר זה שם לו למטרה למגר את מחלת האיידס וכן לעכב את התפתחותו של סרטן הדם.
 
 
עד לביצוע המחקר, לקהילת חוקרי הרפואה היה מידע מוגבל על קיום קשר בין מחלת האיידס, שנגרמת על ידי נגיף ה-HIV, ובין סרטן דם נדיר שפוגע בהתפתחות תאי מערכת הדם ושכיח בעיקר בילדים, הקרוי בהגה הרפואית MLL (לוקמיה מעורבת שורות).
 
אף כי בשנים האחרונות מחלת האיידס הפכה למחלה כרונית הניתנת לטיפול בעזרתם של מעכבים אנטיוויראליים, טרם נמצא טיפול שימנע את התפשטות נגיף ה-HIV, ומספר האנשים הנדבקים בנגיף עולה בהדרגה כל שנה. הסיבות לכך שונות, וחלקן נעוצות בעובדה שטרם פותח חיסון כנגד איידס שימנע הדבקה עתידית. הטיפול האנטיוויראלי הנוכחי אף הוא אינו מונע הדבקה כך שיעילותו מוגבלת. בעיה מרכזית נוספת טמונה במספר קטן של חלקיקי הנגיף המצויים בגוף במצב בלתי פעיל ולטנטי ואינם מושפעים מהטיפול. נגיפים אלו חבויים בגוף במאגרים וכך מתחמקים ביעילות מהתגובה החיסונית, ובכל רגע נתון הם יכולים להתרבות ולהדביק תאים חדשים.
 
ייחודיות מחקרו של ד"ר טאובה, אשר זכה לאחרונה לתמיכה מהאגודה האמריקאית ללוקמיה (Leukemia Research Foundation), היא באבחנה שמנגנוני פעולה דומים מעורבים גם בהתפתחות סרטן הדם MLL. ד"ר טאובה: "בדומה למתרחש בנגיף ה-HIV בעת כניסתו למצב כרוני, מנגנוני שיעתוק דומים שולטים גם על ביטוי הגנים האחראים על התפתחותם של תאי דם ראשוניים (Hematopoetic Stem Cells). המחקר מתבסס על הנחה כי פגיעה בתקינות מנגנוני הביטוי והשיעתוק של הגנום הנגיפי הוא האחראי להצטברותו של הנגיף הלטנטי ולמצבה הכרוני של המחלה".
 
במסגרת המחקר עמלו ד"ר טאובה ודר' רוביו על פיתוח דרכים מהפכניות "שיעוררו" את הנגיף המושתק למצב אקטיבי, במקביל להפעלת מעכבים אנטי וויראליים שישמידו את הנגיף כליל.