$$News and Reports$$

06 אפר' 2021

​​​​​​כתבה שהתפרסמה באתר וואלה!בריאות (30.3.21) חשפה מחקר של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, לפיו בזמן טיול או בילוי אנחנו נוטים לשכוח מסכנת הקרינה.

מטיילים בשמורת גבי ימין (צילום רשות הטבע והגנים, גבי ימין, טל פולק).jpeg

מטיילים בשמורת גבי ימין (צילום רשות הטבע והגנים, גבי ימין, טל פולק)

חוקרים מהמחלקה לניהול מלונאות ותיירות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב בשיתוף המרכז האוניברסיטאי סורוקה בחנו את ההבדלים בדפוסי חשיפה לשמש הן בעת פעילות פנאי וחופשה והן בעת פעילות תיירותית. הם גילו שבעוד שרובנו נזכור למרוח תכשירי הגנה בעת בילוי בחוף הים, בעת טיול או בילוי משפחתי - ככל הנראה לא נישמר מהשמש. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Tourism Review International .

החוקרים ערכו ראיונות עומק עם עשרות משתתפים כדי לבחון את הרגלי החשיפה לשמש של הציבור הישראלי. הם גילו שלושה דפוסי התנהגות שונים:

  1. בעת פעילות בילוי ופנאי - המשתתפים לא תפסו את החשיפה לשמש כמסוכנת ולא השתמשו באמצעי הגנה.
  2. בשעות בילוי בחוף הים או בבריכה בישראל בשעות הצהריים, חשיפה לשמש נתפסה כמסוכנת והשימוש באמצעי הגנה נעשה תוך הקפדה.
  3. במהלך חופשות בחו"ל, המשתתפים נוטים לחשוף את עצמם לשמש באופן אינטנסיבי, כולל למטרות שיזוף, ללא הקפדה על אמצעי הגנה מפני השמש.

"הציבור תופס את החשיפה לשמש כמסוכנת רק בין השעות 12:00 ל- 16:00 בים", אמר פרופ' יניב פוריה, מנחה המחקר והמנהל האקדמי של אוניברסיטת בן-גוריון באילת. "אולם בסביבת הבית או בשעה 16:01 החשיפה לשמש נתפסת כבטוחה. זה ממצא חשוב שמצביע על דפוס התנהגות רווח ומסוכן".

"ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם התפיסה שמרחבים המשמשים כ'אזורי מעבר', מקום שאינו מוגדר כבית, מאפשרים לאנשים לקחת סיכונים", אמר החוקר ד"ר אמיר שני. "בכלל זה גם סיכונים בריאותיים כתוצאה מחשיפה לשמש".​

אישה מורחת קרם הגנה (צילום ShutterStock).jpg 

אישה מורחת קרם הגנה (צילום ShutterStock)​

החוקרים קראו לרשויות וארגונים האמונים על בריאות הציבור, משווקי תיירות ויעדי נופש לפעול למען קידום חשיפה אחראית לשמש, במטרה לצמצם ואף למנוע סרטן העור ומחלות נוספות. "שיזוף וצורות אחרות של חשיפה לשמש משחקים תפקיד מרכזי בפעילויות פנאי ותיירות, אולם אלו כמעט לא נחקרו", ציין פרופ' פוריה, "מטרת המחקר היא לגשר על פער זה בספרות האקדמית".

למחקר היו שותפים פרט לד"ר שני ופרופ' פוריה גם מעיין פרנקו מהמחלקה לניהול מלונות ותיירות, בפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלזר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ופרופ' דניאל ורדי ז"ל, מהמרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה.

לקריאת הכתבה המלאה באתר וואלה!ברי​אות