15 יונ' 2022

​​​​​​​​​​​​​​​

במסגרת התואר השני בניהול ויישוב סכסוכים בקמפוס אילת של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, הסטודנטים והסטודנטיות של המחלקה מתבקשים לבצע התנסות מקצועית (פרקטיקום) במטרה לרכוש כלים מעשיים בנוסף לידע האקדמי. השנה הוקמו פרויקטים מדהימים עם תרומה אדירה לקהילה בהנחייתה של דר' שולמית פישר אינצינגר,

מתוך הפרויקטים, ראיינו שתי קבוצות כדי לנסות להבין איזה תוכנית יצרו ועם אילו תובנות יצאו ממנה ואולי לקבל קצת השראה

 

 סדנת "בשביל הקשר" של הסטודנטים איריס בל טמקין וגיא מרקמן

סדנת "בשביל הקשר" הינה סדנה חווייתית להורים וילדים העוזרת לפתח הקשבה, שיתוף פעולה, והבנה האחד של השני. הסדנאות נגעו בנושאים הקשורים לדימוי גוף, סמכות הורית וגבולות. הסדנאות כיפיות, מייצרות חוויה משותפת להורה ולילד, ונותנות כלים לתקשורת טובה ואיכותית. בסדנאות נפגשנו עם קבוצת הורים וילדים פעם בשבוע למפגש של שעה וחצי הסדנאות כוללות משחקים ומשימות קלילות והלימוד נעשה באמצעות התנסות. בלי ששמים לב, מרוויחים עוד כמה כלים שישרתו אותנו בחיים.

סדנת בשביל הקשר.jpg 

איך הפרויקט מתקשר לניהול ויישוב סכסוכים? "היחסים בין הורים וילדים מאז ומעולם לא היו פשוטים ובהרבה בתים לא מתקיים בכלל שיח ביניהם. אחת הסיבות למאבקי כוח בין הורים לילדים היא חוסר תקשורת ברורה שנובעת הרבה פעמים מחוסר היכרות מספקת של הצדדים וחוסר סבלנות של צד אחד כלפי השני. סיבה נפוצה נוספת היא חוסר שיתוף פעולה והדדיות בין שני הצדדים. כאן אנחנו נכנסים עם סדנה מותאמת על מנת לנסות ולשפר את המצב הקיים. החשיבה שלנו הייתה שאם נצליח לקרב בין הורה וילד שלא מסתדרים ונוכל לתת לשניהם כלים טובים יותר לתקשורת בעתיד יכול היות שבפעם הבאה שיעלה נושא טעון ביניהם הם יוכלו להתמודד טוב יותר בעזרת הכלים שנתנו להם".

למה הפרויקט הזה חשוב לדעתכם? "להיות הורה זה דבר מאתגר לכל הדעות, ובעידן המודרני האתגר הולך ונהיה קשה יותר ויותר. מגפת הקורונה שעוברת עלינו לאחרונה הכניסה את כולנו לשהות ממושכת בבית ומשפחות רבות מצאו עצמם פעם ראשונה מידי זמן רב שוהות שעות רבות ביחד באותו מרחב, מנותקות ממסגרות תומכות, דבר אשר במשפחות רבות יצר ריבים וחיכוכים בין ההורים לילדים ובכלל בין בני הבית. בנוסף לכל זה, הילדים של היום אינם מעניקים לנו-ההורים את הסמכות לשמש להם מובילים באופן אוטומטי רק משום שהם הורים או בגלל שהם אוהבים אותם. המתחרים שלנו על תשומת ליבו של הילד כמו החברים, המחשבים, הטלוויזיה ובעיקר הטלפון הנייד פוגעים בקשר האישי שלנו עם הילדים והאתגר האמיתי בחיי היום יום הוא לשמור על התקשורת ועל הקשר איתם. אנחנו חושבים שקשר טוב בין הורה וילד משפיע על כל החיים בבית וכשהאוניברסיטה עודדה אותנו למצוא פתרון לבעיה או קונפליקט שקיים בחיים, זה גרם לנו לרצות לעבוד עם הסוגיות האלה לחזק את הקשר הזה".

מה ריגש אתכם בפרויקט? "התרגשנו מכמה דברים. ראשית, מאמא ובת שאפו עוגיות לכל משתתפי הסדנה כפעילות משותפת שלהן. שנית, לאחר המפגש בו דנו על חשיבות הזמן משותף, התרגשנו כשאחד האבות סיפר שהוא לא הכיר את הילדה שלו לפני ושהיום יש ביניהם הרבה יותר שיח ופתיחות. בנוסף, התרגשנו מאוד שאחד האבות שהוא טבח במקצועו, ביקש מאיתנו ללמד את כל ההורים והילדים איך לעשות סושי ביחד ועוד ועוד"

פרויקט "מתחברים בפארק" – של הסטודנטים הדר חג'אג' קול ,לילך בוסרופון קרדונה ויוני אנגלברג

"מתחברים בפארק" הוקם במטרה להעלות את המודעות לכך שהורים משתמשים בניידים בזמן שהם נמצאים עם ילדיהם בגן השעשועים, הניידים הם המסיחים העיקריים שפוגעים באינטראקציה עם ילדיהם וגם מעמידים את הילדים בסכנה בגלל חוסר השגחה. "על מנת להעביר את המסר להורים מידי שבוע הסטודנטים בוחרים את אחד מגני השעשועים ומעמידים דוכני פעילויות שונים כדוגמת: פינת ספרי קריאה, פינת צביעה ויצירה, ופינת משחקים. במפגשים הבאים אנחנו מתכננים להוסיף פעילויות חדשות שיועברו על ידי מתנדבים. במקביל, אנחנו מחלקים פלאיירים להורים ופותחים בשיח עם ההורים, בנוסף, הקמנו עמוד פייסבוק בשם "מתחברים בפארק- מחזקים את הקשר בין הורים לילדים" בו אנחנו מעדכנים את הפעילות שלנו וחולקים את הידע שלנו בנושא".

- הגן הנגיש בשחמון מתחברים בפארק.jpeg

איך הפרויקט מתקשר לניהול ויישוב סכסוכים? לקשר בין הורים לילדים יש השפעה ישירה ומשמעותית על התפתחות תקינה והוא משפיע ומעצב את אישיות הילדים. בין היתר הוא מאפשר להם להכיר ולהבין מהם נורמות חברתיות, מעניק להם את היכולת להשתלב בחברה והזדמנות טבעית ואיכותית ליצירת לאינטראקציות חברתיות כילד וגם בעתיד כאדם בוגר בהמשך. כמו גם, חשוב לציין כי השקעה בהתפתחות הילד בשלב הילדות המוקדמת מאפשרת פיתוח גורמי חוסן שישפעו על בריאותו ועל עתידו של הילד לאורך כל החיים.

למה הפרויקט הזה חשוב לדעתכם?

הפרויקט הזה חשוב כי המהות שלו מגיעה מרעיון טבעי של משחק משותף עם הילד שלי. גם משחק של 10-15 דק' יכול להיות משמעותי מאוד לילד ובטח שגם להורה. המשחק הוא פעילות כיפית לרוב שלא מצריכה עשייה קשה והרבה נהנים ממנו.

"אני כאם לשתי בנות בגילאי 3-4 רואה את הצורך של הבנות שלי בהתייחסות שלי אליהן כמעט בכל דבר שהן עושות. לעיתים מרוב עשייה אנחנו שוכחים לקחת כמה רגעים של חסד ופשוט ליהנות מהפשטות שבדבר. הפרויקט הזה עושה לי כל כך טוב לנפש שאפילו הבנות שלי לוקחות חלק בו ועוזרות להקים את הדוכנים ולחלק את עלוני המידע להורים בגני השעשועים" מספרת לילך

מה ריגש אתכם בפרויקט? 

הדר: "מרגש אותנו שיתוף הפעולה של ההורים והשיח שנוצר סביב זה. הילדים בגן השעשועים נמשכים אלינו לפעילות וזה מה שגורם גם להורים להגיע, ההורים מאוד משתדלים להתנתק מהנייד ולהקדיש זמן איכות עם הילדים שלהם. באחת הפעילויות ניגש אלינו ילד ואמר לנו "תודה שעשיתם את הפעילות"  גם אם להורים קצת קשה, אנחנו מאמינים שמשהו מהמסרים שלנו כן מצליח לחלחל".

לילך: "אימא אחת הגיעה כדרך אגב לגן המשחקים, ממש עברה שם במקרה ואמרה שלא נעים לה להצטרף כי היא עם הטלפון ביד וזה כאילו לרמות את עצמה, אך לבסוף הכניסה נייד לתיק ובאה אלינו, זה הפעולות הפשוטות שגורמים לך להבין שהפרויקט זה חשוב".



מעניין אתכם לשמוע עוד על התואר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם >>​