$$News and Reports$$

16 אוג' 2021

​​​בשבוע שעבר (6.8) פורסם מאמר חדש של ד"ר ניצן רותם בעיתון ה"ארץ".

מאמרה החדש "אנחנו מעודדים חיילים פוסט-טראומטיים להשתקם ולהתקדם. זה מסר בעייתי" דן בתפיסת המציאות של בני האדם בפרט של חיילים פוסט-טראומטיים.

תוך דגש על התזה שעומדת מאחורי תפיסת המציאות החברתית-נורמטיבית העונה על מצבם ופעולותיהם של פוסט טראומטיים. 

ניצן רותם.jpg

ד"ר רותם מרצה בתואר שני בניהול ויישוב סכסוכים באוניברסיטת בן-גוריון באילת. תחומי    המחקר שלה הם יחסי צבא וחברה, חקר התרבות ותיאוריה חברתית. בין פרסומיה; "רעידת אדמה"(עורכת, 2008), "המבנה הפתוח ופתיחותו של המבנה: שיבה ל'טקסי המעבר' של ארנולד ון-גנפ" (עורכת, 2018, Journal of Classical Sociology) ו"מתאבדים ב מדים: בחירה, מחויבות ואשמה בחברה הישראלית" (אוניברסיטת תל אביב, 2019). 
מחקר הדוקטורט של ד"ר רותם זכה בפרס הדיסרטציה המצטיינת של האגודה ללימודי ישראל.(AIS)


ד"ר רותם החלה לרשום את מאמרה לעיתון ה"ארץ"  בהשראת קורס שהעבירה במהלך השנה האחרונה באוניברסיטת בן-גוריון באילת קורס "שגרה, חירום ושגרת חירום בחברה והתרבות: בחינת הקורונה". למאמר הביאה את טשטוש הניגוד הבינרי של שגרה וחירום ואת שגרת החירום המתמשכת  הנוכחים ביום-יום; מצבי חירום, רתיעה מאבדות, הערכות, תקווה, רגשות וכדומה. היא מתארת את חייו של לוקה בפוסט טראומה תוך דגשים על מצבי חירום ושגרה בחייו האישיים וזאת בנוסף, להתייחסות להבניות החברתית ולגישות הקיימות בחברה בכל הנוגע לפוסט-טראומתיים.

במלכודת הקווים.jpg

המאמר מתבסס על הבנת המציאות שנתפס אצל פוסט טראומתי​ים, כדוגמא מובא המקרה של איציק סעידיאן, שירת כלוחם בחטיבת גולני מול כוחות החמאס בקרבות בשכונת שג'אעיה בעזה והיום מוכר כנכה צה"ל על ידי משרד הביטחון בעקבות פוסט טראומה ממבצע צוק איתן. כידוע, במשך השנים איציק נאבק באגף השיקום של צה"ל וב- 12 לאפריל 2021, הצית את עצמו מול משרדי אגף השיקום במשרד הביטחון, בפתח תקווה.


לאורך המאמר, ד"ר ניצן רותם מביאה תיאוריות ותזות מעולם המחקר שלה לתוך חייהם של פוסט טראומתיים; תזת קווים וגבולות, תיאוריות חוסן וטראומה ועוד.

"תפיסת העולם שלנו מבוססת על קווים: הקינוח בא בסוף הארוחה, האבולוציה מביאה לקדמה והזמן מרפא את הכאב. התנועה אחורה נתפסת כפתולוגיה, וכך גם התנועה המעגלית. זו איננה רק תפיסה שגויה. זו תפיסה אכזרית "(ניצן רותם)

הארץ.png

לחצו למעבר למאמר המלא​​​