$$News and Reports$$

09 אוג' 2021

בשבוע שעבר (2.8) פורסם מאמר חדש של ד"ר יאיר חסן בכתב העת 'סוציולוגיה ישראלית'.

מאמרו החדש "פעילי ימין רדיקלי ואלימות פוליטית כלפי המדינה: אסטרטגיית שינוי או ערעור על לגיטימיות?" דן בפרשנות שמעניקים פעילי ימין רדיקלי לאלימות המופנית כלפי המדינה; בפרט המשטרה והצבא.


יאיר יאסן1.jpgד"ר יאסן, מרצה בתואר שני בניהול ויישוב סכסוכים באוניברסיטת בן-גוריון באילת וחוקר מחאות והתנגשויות אלימות בין אזרחים לבין המדינה וסוכניה. מחקרו מתמקד בקבוצות מיעוט ובמערכות יחסים בין פעילי מחאה לבין המשטרה וכוחות הביטחון, תוך כדי בחינה השוואתית ותיאורטית של זירות מאבק נבחרות. תחום מחקרי זה רלוונטי במיוחד בזמנים אלה בהם מחאות שונות לובשות צורות רבות ונרחבות, בישראל ובעולם. 

סוציולוגיה ישראלית.jpg

במאמר ניתן למצוא אמירות שממסגרות בצורה אידיאלית כיצד פעילי הימין תופסים את המדינה, את סדרי העדיפויות החברתיים-פוליטיים בה ואת גבולות "האסור והמותר" בתחום המחאות והאלימות המתרחשים במדינה.

ד"ר יאסן, מציג במאמרו חומרים אשר אסף החל משנת 2013, במהלך לימודיו לתואר השני. במאמר הוא מציג ודן במחקר איכותני המבוסס על 20 ראיונות עומק שביצע עם פעילי ימין רדיקלי מהגדה המערבית!

בין השנים 2015-2018 ביצע כ 60 ראיונות, חלק מהמרואיינים השתייכו לפעילי ימן רדיקלי מהגדה המערבית שהיו מעורבים במקרי אלימות מסוגים שונים כלפי כוחות הביטחון במדינה, החל מוונדליזם ועד פגיעה פיזית בחיילים ושוטרים (20). חלק מהמרואיינים לא השתייכו לקבוצת פעילי ימין רדיקלי אלא לקבוצות אחרות בישראל שגם בינן לבין המדינה התחרשו מקרי אלימות על רקע מחאה פוליטית-חברתית. ד"ר יאסן, המראיין ועורך המחקר תקשר עם המרואיינים בשתי דרכים מרכזיות, האחת על ידי קשר ישיר- דרך הרשתות החברתיות והשנייה על ידי קשר מתווך- דרך חוקר אחר\ עיתונאי\פעיל חברתי.


"בעוד הדמוקרטיה אמורה להקנות לאזרחים אמצעים שמאפשרים שינוי ועדיפים על אלימות, מספר לא מבוטל של אזרחים מקבוצות חברתיות שונות מתנגש באלימות עם סוכני המדינה. מאמר זה, המבוסס על 20 ראיונות עומק חצי-מובנים עם פעילי ימין רדיקלי מהגדה המערבית (מתוך 60 ראיונות עם פעילים ממגזרים שונים), מבקש להסביר איזו פרשנות מעניקים פעילי ימין רדיקלי לאלימות המופנית כלפי המדינה. הממצאים מעלים שתי אפשרויות שאינן מוציאות זו את זו...לבסוף, המאמר מציע לבחון אם וכיצד אפשר להחיל את המסקנות העולות ממנו על קבוצות אחרות של ימין רדיקלי בעולם".​

 כתב עת.png

לחצו למעבר למאמר המלא​