חיים פינקלשטיין: אמנות רחוב – מבחר ציורים

אוצר התערוכה: חיים מאור
טקס פתיחת התערוכה: 10 בנובמבר 2010, בשעה 19:30
בגלריית הסנאט, מרכז המבקרים ע"ש שרוט הזמנה
פרופ' חיים מאור, אוצר התערוכה, כותב על עבודות האמן:
בשנות השבעים והשמונים תויג חיים פינקלשטיין כ'צייר ריאליסטי'. למראית עין, זהו גם אופי ציוריו מן השנים האחרונות המוצגים בתערוכה אמנות רחוב. אולם ציוריו העכשוויים של חיים פינקלשטיין הם ציורים מתעתעים. במבט ראשון, אכן הציורים נראים ריאליסטיים, קומוניקטיביים ומובנים. ברובם ככולם זהו נוף אורבני נטוש או ריק מיושביו, מאוכלס בשרידים ובעקבות של תת התרבות שאפיינה או מאפיינת את הנוכחים-הנעדרים.
 
במבט שני, ציורים אלה מתגלים ומגלים את היותם פאסאדות, מחיצות תיאטרון, חזיתות שטוחות, דו ממדיות, פני שטח החוצצים בינם לבין מציאות 'ממשית' שאולי מסתתרת מאחוריהם. 'הסיפור השלם' הקוהרנטי מתפרק, משתבלל ומסתבך. הנוף האחד מכיל בתוכו נרטיבים שונים ומשונים ולפעמים הוא מתפצל לשני 'מסכים' או יותר. ההרהור בתקפותו של 'הסיפור' הפשוט והשקוף של הציור צף כאשר אנו מאתרים ומזהים את הדימויים האמנותיים המצוטטים, השתולים בתוך מקטעי הנוף, 'מחופשים' לגרפיטי. הדימויים המצוטטים מתגלים כ'שחקנים' בתוך תפאורת התיאטרון. רוב מקורותיהם של ציורי הגרפיטי על הקירות המופיעים בציוריו של חיים פינקלשטיין מתגלים כשייכים לתולדות 'האמנות הגבוהה', שיירים ש'הושלכו' לרחוב בכדי לחזור אלינו בהופעה חדשה ועדכנית כ'אמנות רחוב'.
 
המסך המפוצל איננו רק אמצעי אמנותי. הוא מרכיב מהותי, דימוי למצבו הקיומי של חיים פינקלשטיין כאמן וחוקר אמנות. דואליות זו ניכרת גם בשימוש בתדמית ציורית מאופקת שבתוכה – כמו בתרמית ערמומית – שזורים דימויים יצריים-ארוטיים מתולדות האמנות ומן התרבות החזותית. הדימויים הארוטיים לקוחים מאוצר הדימויים של אמני הדאדא והסוריאליזם, אמנים מודרניים, שרבוטי גרפיטי פורנוגרפיים ואמנים קלסיים אשר השתמשו בסיפורים מיתולוגיים כ'סיפור כיסוי' לתיאורים ארוטיים. האספקטים הארוטיים שזורים גם בחפצים השונים הפזורים בציוריו של חיים פינקלשטיין. יש להם משמעות כפולה: הם 'הדבר עצמו', חפצים שימושיים, והם מקבילות לגוף האנושי ולאיבריו.
 
למרות הקיפאון והסטטיות הקיימת בנופיו של חיים פינקלשטיין, הנופים משקפים קפסולה דחוסה ודינמית של זמן וניסיון נואש לשלוט בו. זהו ציור של רובדי זמן דחוסים, שכבות גיאולוגיות של תולדות האמנות שהפכו לדימוי רב שכבתי אחד.
 
חיים פינקלשטיין - קורות חיים
 
נולד בשנת 1940 בתל אביב. חי ועובד בתל אביב. לימודים: 1967 ב.א. האוניברסיטה העברית ירושלים, PhD, New York University 1972 תערוכות יחיד: 1978 המרכז הקהילתי "בני ישורון," Short Hills, New Jersey, 1978 גלריה 84, ניו יורק, 1985 גלריה מבט, תל-אביב, 1986 גלריה מבט, תל-אביב. בשנים 1974-78 השתתף בתערוכות קבוצתיות בניו יורק וסביבותיה. פעילות אקדמית: 1972-1977 מרצה באוניברסיטאות בניו יורק וניו ג'רזי, 1978-2009 אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. מרצה, מרצה בכיר, פרופסור חבר, פרופסור מן המניין, פרופסור אמריטוס, 1991-1994 ראש המחלקה לספרויות זרות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, 1999 מקים את המחלקה לאמנויות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, 1999-2004, 2006-2008 ראש המחלקה לאמנויות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. פעילות כאוצר אמנות: 1983 מקים את הגלריה לאמנות ע"ש אברהם ברון, אוניברסיטת בן גוריון בנגב. 1983-2009 מנהל ואוצר הגלריות לאמנות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. אוצר של כ-40 תערוכות באוניברסיטה ומחוצה לה.
 




 
 
נטליה זורבוב: כמיהה לאגם – מבחר ציורים

אוצר התערוכה: חיים מאור
טקס פתיחת התערוכה: 10 בנובמבר 2010, בשעה 19:30
בגלריית הסנאט, מרכז המבקרים ע"ש שרוט הזמנה
 
פרופ' חיים מאור, אוצר התערוכה, כותב על עבודות האמנית: "קדרות דקה, כמעט סמויה מן העין, מרחפת על הסצנות היום-יומיות, הבנאליות לכאורה, בציוריה של נטליה זורבוב, בתערוכתה כמיהה לאגם. נטליה זורבוב - ציירת, פיודור בעלה - מתמטיקאי, ובתם אסתר, גרים בשכונת "רמות" בבאר שבע, שכונה הסמוכה למקום עבודתו של פיודור, באוניברסיטת בן גוריון בנגב. חייה של משפחת זורבוב מתנהלים בתוך הווה אפור של עולים/מהגרים, בארץ זרה בעבורם וזרה אף לעצמה. חייהם נשחקים בתוך בועה של בדידות וניכור. ההתנהלות הזו – בין שגרה לבין התרחשויות-התרגשויות קטנות – מתקיימת על גבי בדי הציור של נטליה זורבוב, הנדמים כסצינות קולנוע שהוקפאו.
 
זוגות זוגות מתייצבים ציוריה של זורבוב כדיפטיכונים של "לפני" ו"אחרי". בדיפטיכונים של נטליה זורבוב איננו יודעים מה קדם למה. הקדרות הקיומית-אינטלקטואלית שלה נובעת מן ההבנה, שהאירוע המופיע בציור אחד משתנה לכאורה בציור השני, אך במוקדם או במאוחר, ניאלץ להודות ולהשלים עם הידיעה שהמצב האנושי לא השתנה: הוא קפוא, תקוע, וחסר מוצא.
 
מתוך תפיסה זו, וכפועל יוצא מהצורך הנפשי והקיומי לשרוד את אפרוריות החיים, ציוריה של זורבוב מתכסים בצבעוניות ססגונית. יציאה לגן משחקים, הליכה לבריכה העירונית, המתנה בתחנת האוטובוס, שוטטות ברחובות העיר באר שבע, או בין חנויות בקניון - הופכים ל"דרמות", לשיאיו הקצרים של סרט בן שני "פריימים". סיפוריה-ציוריה של זורבוב הם המקבילה החזותית למסרונים (SMS) הקצרצרים והדחוסים. הדיפטיכונים שלה מספרים סיפור פתוח, דוחסים עולם שלם של רגשות, תחושות, אכזבות, אדישות וייאוש - לשני "פריימים" אילמים, שאינם מגלים לנו מה קדם למה, מהי הסיבה ומהי התוצאה, מה היה ומה יהיה. הקלילות והצבעוניות הן מסווה, סיפור-כיסוי לקדרות אפלה.
 
סיפוריה-ציוריה של זורבוב בוחנים את הרגעים הבנאליים של החיים ומגדילים אותם לממדים עצומים.
ה-Blow-up הזה הוא מין מבט-חוקר, מבעד לזכוכית מגדלת, החושפת גרוטסקה, הגזמה של סיפור אבסורדי, ברוח מחכים לגודו של סמואל בקט וכבדיחה על חשבון הציור עצמו – מה קורה כאשר דבר אינו קורה ואינו מצדיק התייחסות והנצחה אמנותית. כל סיטואציה היא קטע מקרי, חסר משמעות, רגע שולי בחיים.
 
לציוריה המסוגננים של זורבוב יש מראה בינלאומי. הם מדיפים ניחוחות גלובליים של אסתטיקת מחשבים, גרפיקה ממוחשבת אינטרנטית, אנימציה יפנית עכשווית, ציור עכשווי בריטי וגרמני. עם זאת, זורבוב שוזרת לתוכם סממנים ואלמנטים ישראלים מובהקים. בתוך הציורים של זורבוב ניתן לזהות גם עקבות, שרידים, שאריות ומוטציות של מספר לא מבוטל של אמנים, זרמים ותקופות בתולדות האמנות והתרבות החזותית. כולם הוכנסו אל תוך מערבל-המזון שלה והפכו לחלק מן התוצר הציורי החדש. האם חווית הצופה תשתנה, או תתעשר, בזכות הזיהוי של שלל הציטוטים וההשפעות בציוריה של זורבוב? בעולם של אירועים ללא סיבות, במציאות שבה אין דין ואין דיין ובהוויה שבה הסְבָךְ בסופו של הסרט איננו בר-התרה – כמעט שום דבר באמת איננו חשוב. ובכל זאת, בכוח האינרציה, או בכוחה של ההנפשה הציורית, אמא-ציירת, אבא-מתמטיקאי וילדה קטנה ממשיכים ללכת אל השקיעה המאדימה באופק, עד ששלוש אותיות (באנגלית) יסמנו כי הכול נגמר."
 
נטליה זורבוב – קורות חיים
 
1975 – נולדה במוסקווה, רוסיה, 2004 עלתה לישראל עם משפחתה, 1986-1993 – בית הספר לִיצֵיי לאמנות, מוסקווה, רוסיה, 2000-1995 – אקדמיה לתיאטרון, מוסקווה, רוסיה, 2003-2001 – אוניברסיטת האמנויות היפות, ברלין, גרמניה, משנת 1999 הציגה תערוכות יחיד והשתתפה בתערוכות קבוצתיות, בארץ ובחו"ל. חיה ועובדת בבאר שבע ובמוסקווה.