הדיאלוג הכיתתי נתפס כמרכיב ראשי בקידום תהליכי למידה וחשיבה, מיומנויות המאה ה-21, בשיפור הישגי תלמידים ובביסוס ערכים של כבוד, הקשבה וסבלנות לקולות ולתפיסות שונים בבית הספר. המחקר הוא מחקר שדה לבדיקת יחסי הגומלין בין שיח בכיתה לבין כישורים קוגניטיביים, מוטיבציה ללמידה והישגים לימודיים. המחקר והפיתוח בתוכנית דיאלוג לימודי פורה עוסקים בהקשרים ובתנאים מקצועיים וכיתתיים המעכבים את התפתחותו של דיאלוג לימודי פורה או לחילופין מקדמים אותו.
המחקר נשען על עקרון השותפות בין חוקרים ואנשי מקצוע, וכלל תהליך פיתוח משותף – של מורות, מדריכות, חוקרות וחוקרים – ובו פיתחו השותפים יחידות לימוד וכלים להובלת דיאלוג לימודי פורה בהוראת שפה בכיתות ד'-ו'. המשאבים המקצועיים היוו בסיס לתהליכי פיתוח מקצועי פורמליים ובלתי-פורמליים וליישומים בכיתות – אשר נבחנים לאורך שנות המחקר על ידי צוות החוקרים. המחקר נערך בין השנים 2017-2021 וממומן על ידי קרן ישראל למדע, כמרכז מצוינות, בשיתוף פעולה עם חוקרות מהאוניברסיטה העברית בירושלים ומאוניברסיטת תל-אביב.
מהלך השקפה - מורים מובילים הוא מהלך שמטרתו לשפר את איכות ההוראה והלמידה באמצעות חיזוק הלמידה המקצועית בקרב קהילות של מורות. הוא מנוהל ברמה הארצית בהובלת מנהל עובדי הוראה של משרד החינוך תרבות הלמידה המקצועית בקרב קהילות של מורות, ובשיתוף מכון מופ"ת. המורות בקהילה לומדות ביחד ודנות בסוגיות רלוונטיות לעבודתן היומיומית מתוך שיתוף בדילמות בהוראה, שיח חקרני וחשיבה משותפת על שכלול דרכי הוראה ושיפור למידת התלמידים (https://hashkafa.macam.ac.il/wdwth-mhl-hshkphh/).
שותפים
צוות המחקר
קריסטה אסטרחןחוקרת ראשיתהאוניברסיטה העברית בירושלים | אדם לפסטייןחוקר ראשיאוניברסיטת בן-גוריון בנגב | הדר נץחוקרת ראשיתאוניברסיטת תל-אביב |
אביב אורנראוניברסיטת בן-גוריון בנגב | מרים בביצ'נקואוניברסיטת בן-גוריון בנגב | מישל בוביסהאוניברסיטה העברית בירושלים |
מתן ברקהאוניברסיטה העברית בירושלים | אדית בוטוןהאוניברסיטה העברית בירושלים | מאיה בראוניברסיטת תל-אביב |
סאמא ג'אסראוניברסיטת תל-אביב | דינה יונסהאוניברסיטה העברית בירושלים | מירב לויןהאוניברסיטה העברית בירושלים |
תמי סבג שושןאוניברסיטת בן-גוריון בנגב |
|
|
פיתוחים
וכלים מבוססי מחקר
להמשך קריאה << פרוייקטי מחקר ופיתוח