אימון אורייני – הנחיית מורות שפה על ידי מאמנת אוריינות – נחשב למנוף משמעותי לשיפור תהליכי הוראה ולמידה ולשיפור הישגי תלמידים. מחקרים הראו שאימון מוצלח תלוי בהיבטים הארגוניים והמבניים של ההקשר, וכן במערכת היחסים שבין המאמנת למורה.
מטרת שותפות המו"פ בין מיזם מישרים והמרכז היא לתאר ולהבין לעומק את עבודת והשפעת האימון לאוריינות הניתן בבתי הספר, תוך הכרה בכך שמאמנות האוריינות פועלות בזירה מורכבת המשפיעה על מימוש תפקידן.
פעילויות המחקר במסגרת הפרויקט כוללות תיעוד אינטראקציות בין מאמנות למורות, תצפיות בהוראה בכיתות, התבוננות בתוצרי למידה של תלמידים, תצפיות במפגשי הכשרת המאמנות, וראיונות עם מנהלות בתי הספר ובעלות תפקיד נוספות. פעילויות הפיתוח במסגרת הפרויקט כוללות פיתוח חקרי מקרה כתובים המתמקדים בפרקטיקות מבטיחות בהנחיה ובהוראה, ומטרתם לשמש את המאמנות, את המורות ואת מובילות מסגרות ההכשרה ומיזם מישרים בתהליכי למידה. בצוות הפיתוח חברות בעלות תפקיד שונות כולל החוקרות, המאמנות השותפות במחקר, ונציגות משרד החינוך.
מיזם מישרים פועל להגברת רמת ההוגנות במערכת החינוך. מטרות המיזם: (1) יצירת שינוי משמעותי בר קיימא, בבתי ספר תת-משיגים; וכן (2) למידה ופיתוח ידע ופרקטיקה בעבודה עם בתי ספר תת-משיגים, אשר ישמשו בסיס ידע לקידום בתי ספר נוספים בארץ. כל בית ספר המשתתף בתוכנית זוכה לתגבור בתחום השפה בדמות מאמנת אוריינות אשר תפקידה הוא להוביל את הפיתוח המקצועי של צוות החינוך הלשוני בהוראת שפת האם.
האגף לחינוך יסודי במשרד החינוך פועל לשם קידום הפדגוגיה ושיפור הישגים לימודיים, חברתיים וערכיים בבתי הספר היסודיים. הוא מתכלל את העשייה במרחב היסודי ופועל בשותפות עם יחידות המטה, המחוזות וגורמים נוספים רלוונטיים (https://edu.gov.il/minhalpedagogy/minhal/units/Pages/elementary.aspx).
שותפים
צוות המחקר
| איסלאם
אבו אסעד
| מרים בביצ'נקו | נטע לה גנק
lnettaleg@post.bgu.ac.il
|
<< פרוייקטי מחקר ופיתוח