​​תמיכה בהוראה הטרוגנית בכיתות מתמטיקה בחטיבות ביניים - במרבית בתי הספר הממלכתיים בארץ מתקיימת חלוקה להקבצות במתמטיקה החל מכיתה ז' או ח'. מחקרים מראים שההצבה להקבצות קשורה לרקע החברתי של התלמידים ושההקבצות מהוות מנגנון אשר מחזק את היתרונות של התלמידים בקבוצות "הגבוהות" לעומת "הנמוכות", מעבר למה שהיה מצופה על סמך הישגיהם הקודמים של התלמידים. מאחר שלהישגים במתמטיקה בחטיבת הביניים ישנה השפעה רבה על המשך הלימודים בשלב התיכוני ובהשכלה הגבוהה, מנגנון ההקבצות אינו עולה אפוא בקנה אחד עם הצורך לקדם שוויון חברתי במערכת החינוך בישראל ובחיי האזרחים. ההוראה בכיתות הטרוגניות, לעומת זאת, עשויה לתרום לקידום שוויון הזדמנויות אך היא מאתגרת מבחינה פדגוגית ומתמטית ולכן עד כה אינה זוכה לתמיכה רבה בקרב מורי מתמטיקה ומנהלים.

​המרכז לחקר הפדגוגיה - שותפויות אקדמיה-שדה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן, ומכון ברנקו וייס בחרו לבסס שותפות מו"פ לשם פיתוח והטמעה של פדגוגיה להוראה בכיתות מתמטיקה הטרוגניות בחטיבת הביניים.

מטרות שותפות פרויקט המו"פ:

  1. פיתוח ובחינת פדגוגיה להוראה בכיתות מתמטיקה הטרוגניות,
  2. פיתוח ובחינת הכשרה ופיתוח מקצועי למורי מתמטיקה ולרכזי המקצוע בנושא הוראת מתמטיקה בכיתה הטרוגנית,
  3. בחינת יישום הוראת מתמטיקה בכיתות הטרוגניות והבנה מעמיקה יותר של האתגרים איתם מתמודד צוות בית הספר במהלך היישום, תוך בחינה של דרכים להתמודד עם אתגרים אלו,
  4. יצירת בסיס להרחבת ההתערבות ולמחקר המשך אשר יבחן את האפקטיביות של הוראת מתמטיקה בכיתות הטרוגניות בהקשרים שונים.

שותפים

המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע. המחלקה עוסקת במחקר ופיתוח בנושאים של הוראה ולמידה בתחומי המתמטיקה והמדעים. בין היתר המחלקה מפתחת חומרים וסביבות למידה, מפעילה השתלמויות וקורסים למורי מתמטיקה ומדעים וכן מרכזים ארציים לתמיכה בהתפתחות מקצועית מתמשכת של מורים. לסגל המחלקה מוניטין מחקרי בינלאומי ויחד עם הסטודנטים לתארים מתקדמים נערכים מחקרים מגוונים המתפרסמים בכתבי העת המובילים בתחום. למחלקה ניסיון רב בעיצוב ובהפעלה של תכניות להתפתחות מקצועית של מורים והקמת מסגרות ומודלים ייחודיים בתחום.

מכון ברנקו וייס. המכון פועל בבתי ספר ובקרב צוותי הוראה, בתכניות לתלמידים ובקהילה מתוך אמונה כי חינוך מיטבי הוא המפתח לקידום החברה בישראל. המכון מחויב למצוינות חינוכית ופועל לפיתוח ויישום חדשנות פדגוגית וארגונית בשדה החינוך בישראל. פעילות המכון מכוונת לצמיחה אישית וחברתית ולצמצום פערים חינוכיים בחברה. המכון מפעיל 8 בתי ספר תיכוניים שש שנתיים (בסאסא, בבית שמש, במזכרת בתיה, בפרדס חנה, בבית חשמונאי, בעין נקובא-עין ראפה, בנען ובמיתר) ו-14 בתי ספר ייחודיים לנוער בסיכון חינוכי.


פרסום ב"הארץ" מיום 19 בספטמבר 2023


לוגו הוראה הטרוגנית (1).png

צוות המחקר
​פרופ' יריב פניגר
​fenigery@bgu.ac.il
​ד"ר מרים בביצ'נקו
​פרופ' בוריס קויצ'ו
boris.koichu@weizmann.ac.il
​ד"ר ג'ייסון קופר
jason.cooper@weizmann.ac.il
​ד"ר רוני קרסנטי
ronnie.karsenty@weizmann.ac.il​​​