​​​​​​​​​​​​מחקר בין ערביים: 

מפגשים על הוגנות בחינוך

במערכת החינוך רווחים פערים בהישגים הלימודיים של תלמידים ותלמידות. מחקרים מראים שלמאפייני רקע חברתיים-כלכליים כמו מגדר, מעמד סוציואקונומי ומוצא אתני ישנה השפעה על הישגים אלה. כיצד ניתן לעצב מערכת חינוך הוגנת יותר שבה תלמידות ותלמידים מקבלים הזדמנות שווה להצלחה בלימודים?

מוזמנות ומוזמנים להצטרף אלינו לסדרת מפגשי ערב על הוגנות בחינוך. המפגשים ייערכו בזום ויארכו שעה. בסדרת המפגשים נבקש לשפוך אור על מנגנונים ופרקטיקות שמגבירים אי-הוגנות במערכת החינוך ונדון בדרכים בהן ניתן לקדם חינוך הוגן. סדרת המפגשים נועדה להנגיש ידע מחקרי וליצור שיח משותף בין נשות ואנשי חינוך, מעצבי ומעצבות מדיניות וחוקרות וחוקרים בנושא קידום הוגנות בחינוך.​


​​

פירוט המפגשים

מפגש 1: 5 באפריל 

(יום שלישי) 

בשעה 20:30-19:30

כיצד מתקבלות החלטות 
על מיון תלמידים לרמות לימוד 
ובאיזה אופן תהליך זה משפיע 
על עתיד התלמידות והתלמידים? 
מציג: אבנר כהן זמיר
מגיב: עדו ארגמן

מפגש 2: 31 במאי
(יום שלישי) 
בשעה 21:00-20:00
הבדלים מגדריים בלימודי מדעים וטכנולוגיה ופרדוקס הבחירה החופשית - מה ניתן ללמוד מהשוואה בין בתי ספר דוברי ערבית ועברית בישראל?  
מציגים: הללי פינסון ויריב פניגר
מגיבה: ונדה רבין

​        מידע על המפגש      
        לצפייה בהרצאה ​     
       שאלות ומחשבות      ​​​


מאמרים ופרסומים

Pinson, H., Feniger, Y., & Barak, Y. (2020). Explaining a reverse gender gap in advanced physics and computer science course‐taking: An exploratory case study comparing Hebrew‐speaking and Arabic‐speaking high schools in Israel. Journal of Research in Science Teaching57 (8), 1177-​1198.



מפגש 3: 
14 ביוני
(יום שלישי)*
בשעה 21:00-20:00
כשמגדר, לאום ומעמד נכנסים 
לכיתה – הקול צפוי והרשות נתונה?
מציגה: אביב אורנר
מגיבה: יעל בוים-פיין

       מידע על המפגש       

מאמרים ופרסומים
​​אורנר, א' (2022). בהצבעה בלבד: תלמידה ותלמיד      השתתפו בכיתה - איזו דעה הושמעה קודם?​​​ כתבה בכתב העת המקוון "הגיע זמן חינוך".
 https://www.edunow.org.il/article/4131

אורנר, א' וקנולר נ' (2021). המורה אפשר? אפשר להגיד? כיצד תלמידים ותלמידות משתתפים/ות בדיון ואיך אפשר לקדם השתתפות הוגנת? תובנות ממחקרה של אביב אורנר. אתר התוכנית "דיאלוג לימודי פורה" - השתתפות הוגנת (אביב אורנר) (filesusr.com)

Orner, A., & Netz, H (2021). Taking, begging, or waiting for the floor: Students' social backgrounds, entitlement and agency in classroom discourse. Discourse: Studies In 
The Cultural Politics Of Education. https://doi.org/10.1080/01596306.2021.1989573





מאמרים ופרסומים
Cohen-Zamir, A. (2021). Learning​to track: How do teachers learn sorting practices?. Teaching and Teacher Education103, 103362.

Cohen Zamir, A., Lefstein, A., &
Feniger, Y. (2020). ‘He doesn’t deserve to be in the higher track’: teachers’ justifications in student tracking discussions. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 1-13.

יוזמה

דו"ח מת"ת: פערי מגדר בלימודי מדעים בבתי ספר

דו"​ח מת"ת: רפורמות חינוכיות לצמצום פערי הישגים
דו"ח מת"ת: מחנכת הכיתה והשפעתה על מיצוי פוטנציאל, על צמצום פערים ועל שוויון​