$$News and Reports$$

16 אפר' 2023

'יום המדענית' צוין ב-15/2/2023 ​באירוע שנערך באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. אירועי יום המדענית כלל תערוכת פוסטרים מחקריים של תלמידות מחקר במקצועות ה-STEM והרצאות בסגנון TED של תלמידות דוקטורט ותלמידות תיכון הזוכות בפרס הפרויקט המצטיין. בסוף האירוע התבצעה חלוקת פרסים לזוכות בפרס ציון לשבח עבור פרויקטים מצטיינים ולזוכות בפרס הפוסטר המצטיין. 

מטרת האירוע הייתה לחגוג את הישגיהן של נשים ונערות במחקר בתחומי ה-STEM, מתוך רצון לעודד נשים ונערות נוספות ללימודים ומחקר בתחומים אלו, והוא נערך בפעם השנייה ברציפות.  



בפרס המחקר המצטיין לדוקטורנטיות זכו ארבע תלמידות: ירדן ג'אן מהמחלקה להנדסת מכונות הציגה את המחקר שלה על המאפיינים המכניים של קצף בורון ניטריד תלת מימד והסבירה את המשמעויות שלו בתעשייה; נוי כהן-שפירא מהמחלקה להנדסת מערכות מידע הסבירה כיצד ייצוגים גרפיים של מערכי נתונים מסייעים לבחירת מודלים; נועה אפיק מהמחלקה לכימיה תיארה את מחקרה על סינתזה ותכונות של חומרים כדי למקסם את האור הטבעי ובכך לחסוך באנרגיה; ורוני סולומון מהמחלקה למדעי החיים סיפרה על תהליכים מיקרוביאליים והגורמים המשפיעים עליהם בבטנן של פרות.

גם הזוכות בפרס התיכוניסטיות המצטיינות הציגו מחקרים מרשימים ביותר: ארכאן אבו טהא סיפרה על אפיון המיקרוסקופ לפני ואחרי קרינה כחלק ממחקרים במאיץ החלקיקים בשוויץ; נועה סולודקין תיארה את עבודה על אם החיטה ועל השינויים הגנטיים בה; נועה עזרא חקרה בידוד חיידקים המסייעים לגידול החקלאי בעקבות שינויי המליחות של מי קולחין ומים מליחים; ושהד אבו עסא הסבירה על השפעת ההתחממות הגלובלית על המסת הקרחונים ועליית פני הים.

בפרק הפוסטר המצטיין זכו 3 חוקרות: במקום השלישי זכתה ויויאן הנדל מהמחלקה להנדסת תעשייה וניהול, שסקרה דומיינים ויישומים לאינטראקציה בין בני אדם למזל"טים; במקום השני זכתה דנה ברסקר מהמחלקה לכימיה שחקרה זיהוי רדיקלים במיקרו-ריאקטורים עבור קינטיקה בטמפרטורות גבוהות; ובמקום הראשון זכתה ג'ומאן ג'ובראן מהמחלקה לביוכימיה קלינית שהציגה כיצד ניתן באמצעות למידת מכונה לאפיין גורמים המאפשרים התפתחות גידולים סרטניים. 

ברכות גם לזוכות בפרס ציון לשבח בפרס המחקר המצטיין: אלאא סועאד מהמחלקה למיקרוביולוגיה, אימונולוגיה וגנטיקה על מחקרה על הבסיס הביו-מלוקולרי לאינטראקציה בין תאי סרטולי ותאי נבט; גל שחר מיכאלי מהמחלקה להנדסה כימית שחקרה ננו מרוכבים פולימריים היברידיים לביצועים תרמיים ומכאניים משופרים ברובוטיקה ובמכוניות; יעל לנרד מהמחלקה לאקולוגיה מדברית על מחקרה על השפעות זיהום רעש על התנהגות ושמירה על ציפורי שיר; ליאל אבסירדיס מהמחלקה לכימיה שחקרה כיצד סינתזת חימום ג'ול של זרזים מבוססי מתכות-מעבר על בסיס פוספידים יכולות להפחית פליטת פחמן דו-חמצני; ליטל עוזרי מהמחלקה למדעי החיים שבחנה את הקיימות של מערכות חקלאיות-אקולוגיות; לרה חולואידובסקי מהמחלקה לכימיה שפיתחה סינתזה של מולקולות רגישות לאור כדי לפענח את התקשורת שבין E. Coli ו-V. Cholerae; סיון צדקה מהמחלקה להנדסת חומרים שחקרה ננו-חומרים אנטי-רפלקטיביים בהשראת החי; עדי אזולאי מהמחלקה לכימיה שבחנה סינתזה של חומרי פחמן-חנקן-זרחן קלים בעלי תכונות מבניות ופיזיות מבוקרות; ושירן לחם-הרטמן שחקרה פירוק פונקציה בלתי צפויה של בני משפחת קוניץ: מעכבי אגרגציה עמילואיד-ביתא חזקים. בשנה גם הוחלט לראשונה להעניק פרס ציון לשבח לתלמידת תיכון, בו זכתה מאיה שמואל על עבודתה על הפעלה של תאי גזע המטופואטים (Hematopoietic Stem Cells, HSC) על ידי ציטוקינים מוגדרים.

כל הכבוד לכל המשתתפות והזוכות!