תכנות לרפואנים
התפתחות הטכנולוגיה מאתגרת את העולם הקליני והמחקרי בריצה קדימה בקצב מסחרר. על מנת לעמוד בקצב ולהוביל, צריך לזהות אתגרים בעלי פתרון, וללמוד כיצד להפוך את הפתרון למציאות.
בקורס בחירה חדשני, בעידוד בית הספר לרפואה, בשם "תכנות לרפואנים", ניישם באמצעות שפת התכנות Python 3 , חשיפה לרעיונות חדשים בעולם הטכנולוגיה כתיבת קוד הכולל אלגוריתמים Machine Learning ו-IoT של הכלים הנרכשים בקורס מקנים אוריינות טכנולוגית במטרה להבין ולהוביל את השינויים בעולם הרפואה ובמחקר.
הייחודיות של בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן גוריון אינו רק המעורבות הקהילתית שלו, שמהווה קרקע פוריה ליוזמות למען מטופלים, אלא גם עידוד יוזמות שכאלה. הקורס הזה, שהוא פרי עתו של סטודנט, הוא דוגמא נוספת לכך.
נעם הדר, סטודנט לרפואה שנה חמישית במסלול .M.D/Ph.D . מדריך הקורס בליווי ובריכוזו של ד"ר איתן רובין.
דברים על קורס "תכנות לרפואנים" מפי בוגר הקורס סטודנט שנה שנייה
העולם המחקרי והקליני עובר מהפכה בשנים האחרונות: מחקרים מבוססי Big Data, שימוש בעיבוד תמונה ובינה מלאכותית לאבחון פתולוגיות בסריקות רפואיות, הליכים כירורגיים המבוצעים על ידי זרועות רובוטיות ואנמנזה מבוססת מחשוב הן רק מספר דוגמאות לעלייה המטאורית של שימוש במחשוב בעולם הרפואי ומגמה זו מתרחבת בצעדי ענק. רופאי העתיד יידרשו להבנה מעמיקה יותר של הטכנולוגיה בה הם מסתייעים, והממשקים בינם לבין אנשי טכנולוגיה ומחשוב יהיו בלתי נמנעים. גם אם רופאי העתיד עצמם לא ידרשו לידע בתכנות, הם ידרשו להסביר לאותם אנשי מקצוע מה הם צריכים, ורצוי שידעו להסביר זאת בשפה בה אותם אנשי מקצוע יוכלו להבין וליישם. במטרה להכין סטודנטים לרפואה לעולם זה, נבנה קורס "תכנות לרפואנים" אותו מלמדים ד"ר איתן רובין ונועם הדר. מטרת הקורס היא לא להפוך את הסטודנטים בקורס ל-"מתכנתי על", אלא להקנות להם הבנה בסיסית של שפת תכנות והקנייה של דרך חשיבה לצורך פתרון בעיות.
לקחתי חלק במחזור הראשון של הקורס. בקורס נלמדת שפת Python שהיא שפת התכנות הדומיננטית כיום, בעלת ציבור הכותבים הרחב ביותר; זוהי שפה מצוינת בתור שפת תכנות ראשונה משום שהיא מאוד אינטואיטיבית ומזכירה דיבור. הקורס היה חווייתי מאוד ולא דרש רקע קודם (לי אישית לא היה כלל רקע קודם בתכנות). נועם הדר שמוביל את הקורס דואג להעביר את החומר בצורה מעניינת ומהנה ומאפשר גמישות גדולה במטלות הקורס, דוחף להתנסות ולחקור באופן עצמאי ודואג לספק תמיכה והכוונה לאורך כל הדרך. הרגשתי מועשר מאוד מהלימוד בקורס ואף עשיתי שימוש בכלים שרכשתי במהלכו לטובת המחקר בו אני לוקח חלק.
מיכאל שילה