איך הכל התחיל ...


ב- 21 למרץ 1973 החליטה המועצה להשכלה גבוהה בישראל (המל"ג) בראשות שר החינוך דאז יגאל אלון על הקמתו של בית ספר לרפואה, הרביעי בישראל, במסגרת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובשיתוף עם שרותי בריאות כללית (קופת החולים הכללית) והמרכז הרפואי סורוקה. יוזמי הקמת בית הספר היו פרופ' חיים דורון, מנכ"ל קופת החולים הכללית ופרופ' משה פריבס נשיא אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. ההחלטה על הקמת בית הספר התקבלה על חודו של קול, 9 בעד, 8 נגד ו-3 נמנעים, קולו של שר החינוך יגאל אלון. כך קרם עור וגידים החלום שחלמו שנים, רבים ובהם אנשי העיר באר-שבע בראשות ראש העיר דוד טוביהו, שפעלו רבות להקמת האוניברסיטה ובית הספר לרפואה בו.

דורון ופריבס מייסדי בית הספר שמו לעצמם כמטרה לחנך דור חדש של רופאים בעלי גישה אנושית ורגישה יותר לחולה ולמשפחתו. בית הספר שמטרתו לטפח רופאים בעלי אוריינטציה קהילתית גבוהה יותר. 

בבניית תוכנית הלימודים, ננקטה גישה מקיפה שביסודה היחס לקהילה לא נמדד רק בהיבט רפואי, אלא גם בהיבטים חברתיים כגון מבנה חברתי, מעמד סוציו-אקונומי ותוכניות חינוכיות. בוגרי בית הספר לרפואה ירכשו יכולות לזהות את האתגרים הבריאותיים וחברתיים של הקהילה סביבם, מעבר לעקרונות הטיפול הרפואי, ויהוו עמוד תווך חינוכי לאוכלוסייה בקרבה הם חיים. 

רוח באר-שבע

במהלך שנות קיומו של בית הספר לרפואה הוטבע מושג המתאר את אופיו הייחודי "רוח באר-שבע". מושג החובק בתוכו את האופי המוכוון לקהילה ולתלמידים הלומדים בו. כבר בשנתו השנייה של בית הספר, הוקמה אגודת סטודנטים לרפואה (אסר"ן), אשר בנוסף לתפקידיה כאגודת סטודנטים, היתה עמוד תווך בהטמעת יעדי בית הספר הלכה למעשה בפעילותם החברתית של הסטודנטים ומעורבותם בקהילה . 

​​

משפט הפתיחה של דיקן בית הספר לרפואה בפני הסטודנטים ביולי 1974 במעמד פתיחת בית הספר, ביטא את התפיסה הייחודית של בית הספר: "לא יהיה "אתה" ו"הם" בבית הספר הזה, אלא - אנחנו". הלכה למעשה מאז היווסדו ועד היום, מעורבות הסטודנטים בבית הספר כוללת את עיצוב הקורסים הנלמדים, מישוב איכות ההוראה ומעורבות בפעילות בבית הספר ובקהילה. 

תמונה משנות ה-80 של בית החולים האוניברסיטאי סורוקה

ומה כיום ? 

מקצוע הרפואה משתנה ומתפתח חדשות לבקרים, כך​​ גם החינוך הרפואי בעולם כולו. בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב משקיע משאבים רבים בהוראה חדשנית ובהקניית יכולות גבוהות ומותאמות למציאות אליה בוגרינו יגיעו להתמחות. מקצועיות ומקצוענות שזורות בפיתוח והקניית יכולות אנושיות גבוהות, הומניסטיקה ואתיקה, שהן הפן הייחודי לבני האדם העוסקים במקצוע זה. שמנו לנגד עינינו השתלבות מעשית של בוגרינו במחקר ​​​​​​בעולם של יזמות וחדשנות​.


👩🏿‍⚕️ הכשרות נרחבות במדעי היסוד, כבסיס איתן להבנת הקליניקה, ולפיתוח מחשבה וסקרנות כקלינאים חוקרים. השתלבות במעבדות המחקר בפקולטה למדעי הבריאות ובפקולטות נוספות באוניברסיטה, בשלבים מוקדמי​ם כסטודנטים חוקרים​. 

👩🏿‍⚕️ הקניית יכולות תקשורת רפואית, ערכים הומניים ואתיים ושילוב גוף ונפש. פעילות מעשית ותרומה התנדבותית אקדמית בקהילה ב"רוח באר-שבע". 

👩🏿‍⚕️ התנסות קלינית, החל מהימים הראשונים בבית הספר, ופיתוח כישורים רפואים כבר בשלבים מוקדמים, ועד ל"עוזרי רופא" כבר בשנים הקליניות המוקדמות. 
 
👩🏿‍⚕️ אווירת משפחה ייחודית לאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, המעודדת שיבת הבוגרים כמומחים, לאחר התמקצעות בבתי חולים בארץ ובעולם. 

גשר ברסלאאור

👩🏿‍⚕️ אגודת סטודנטים לרפואה (אסר"ן) שותפה משמעותית לעשיה הברוכה בבית הספר ובקהילה. סיוע ודאגה לרווחת הפרט, חוויית מגורים וסביבה בעיר מתפתחת ומדהימה. ליווי מקצועי של הסטודנטים על ידי סגל ההוראה הבכיר מתחילת דרכו, בתוכניות מנטורים וועדות שנה. 

👩🏿‍⚕️ לימודים ב-3 בתי חולים עתירי ניסיון, חשיפה לאוכלוסיות מיוחדות, לאזורים בסיכון, עבודה עם אזרחים וחיילים במצבי שיגרה וחירום. 

👩🏿‍⚕️ עידוד, מימון ותמיכה להשלמת לימודים לתארים MD-MSc, MD-PhD או MD-MPH במסלולים ייחודים לסטודנטים לרפואה. 

👩🏿‍⚕️ לימוד חשיבה ביקורתית בעולם של הצפת מידע. דגש על לימוד עצמי והקניית יכולות למידה ע"י תקשוב קורסים ולמידה המדגישה פתרון בעיות בקבוצות קטנות או במסגרת רחבה בשיטת הוראת קבוצה, וכן למידה באמצעות מבחנים קליניים אובייקטיביים מובנים. 

ובסיום, שהוא רק התחלה... הכוונה להמשך הדרך, סטא'ז, בחירת התמחות, וקליטת בוגרים בחזרה לעבוד​​ה כמומחים בתחומם.​

צפו וגלו עוד >> ​​