​​ביוגרפיה

(ירושלים, ארץ ישראל 17.10.1926 – כנרת, ישראל 6.10.2014)

מבקר הספרות מרדכי שלו היה מהחשובים ממבקרי הספרות העברית, אך יחד עם זאת – מהעלומים שבהם. כתביו החשובים ידועים היום לבני תקופתו ויודעי חן בלבד, ועל אף חיוניותם ומורכבותם, אינם נגישים וכמעט שאינם מוכרים. בשנת 1946 פרסם שלו, אז כבן עשרים, את מאמרו הראשון, "הערות לפסיכולוגיה של האמנות" בכתב העת גליונות. מאז ועד למותו בשנת 2014 פרסם עשרות מאמרים בכתבי עת ספרותיים ובעיתונות היומית, אך סירב בעקשנות לאגד את כתביו לכדי ספר.  

מרדכי שלו היה ממבקריה החריפים של הספרות העברית. האופן שבו קרא יצירות ספרות היה שילוב חד-פעמי של השכלה רחבה שנרכשה באופן עצמאי, מחויבות אדירה למפעל הציוני מתוך השקפת עולם פוליטית ברורה – בצעירותו היה חבר בלח"י ואף פרסם בעלוני התנועה, היכרות עמוקה עם מקורות יהודיים, כמו גם עם ספרות העולם. שלו עקב במשך שנים רבות אחר יצירותיהם של אלתרמן, א"ב יהושע ועמוס עוז, ניהל פולמוס ער עם ישעיהו ליבוביץ, הציע מהלכים פרשניים מרחיקי לכת בעבודותיהם של פרנץ קפקא וסמואל בקט, והציב מראה ביקורתית ייחודית מול סופרי תש"ח וסופרי דור המדינה. בקובץ מאמריו ניתן לקרוא אודות רעיונותיו הקשורים ליצירות ויוצרים רבים אחרים, בעיקר בספרות העברית.


על הארכיון

בארכיון שלו בגנזך הישראלים הראשונים שבמכון הקשרים נמצאות טיוטות רבות לכל מאמר שפרסם, מכתבים שקיבל ושלח לדמויות מרכזיות בעולם הספרות העברית, ספרי שירה פרוזה ועיון מלאים בהערותיו בכתב ידו, מערכי שיעור שהעיר במשך שנותיו הרבות כמורה, טקסטים של שירה ופרוזה שלא פורסמו, ועשרות מחברות המלאות ברעיונות ומחשבות.

ארכיונו נמסר למכון הקשרים על-ידי שני ילדיו בשנת 2015. ​