​​​​​​​​​​​​​​​​

המחלקה להנדסת חומרים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב הינה המחלקה להנדסת חומרים הוותיקה בישראל. מאז הקמתה ועד היום, ממשיכה המחלקה להוביל בארץ ובעולם בתחומי ההוראה והמחקר, הודות לתכנית לימודים עשירה ומגוונת, חברי סגל ממעלה ראשונה, וסטודנטים ברמה גבוהה. במחלקה ישנה מסורת ארוכת שנים של מחקר מדעי והנדסי מצטיין, המגובה באיכות האנשים והתשתיות, וקשרים ענפים עם התעשייה.


החומרים מהם עשויה חזית הטכנולוגיה

התפתחות התעשייה המודרנית, על כל ענפיה, מותנית במידה ​הולכת וגוברת בהכרה יסודית של התכונות הרב-גוניות של החומרים ובניצולם היעיל. לעתים קרובות מהווה פיתוח של תהליכים חדשים ושל חומרים בעלי תכו​נות בלתי שגרתיות, נקודת מוצא לקידום שטחים הנדסיים חדשים או לפתרון בעיות הנדסיות סבוכות. כל זאת מתאפשר באמצעות ניצול הידע הנרכש בהנדסת חומרים.

ענפי התעשייה, ובמיוחד תעשיות עתירות ידע, נזקקות יותר ויותר למהנדסי חומרים אשר תפקידם לפתח חומרים חדשים בעלי תכונות ייחודיות. פיתוח שכזה דורש ידע נרחב במבנה, תכונות ותהליכי היצור של חומרים שונים כדוגמת​ מתכות, פולימרים, חומרים קרמיים, מוליכים למחצה, חומרם ביו-רפואיים וחומרים מרוכבים.

​​למהנדסי חומרים מצפים תפקידים מרכזיים:

​🔸​במחקר ופיתוח - ​מהנדסי חומרים עוסקים בפיתוח של חומרים ותהליכים חדשים ובהתאמת תהליכים ליישומים חדשים במעבדות מחקר ובתעשייה. 

​​🔸​בתכנון - ל​מהנדסי חומרים תפקיד מפתח בבחירת חומרים ובתהליכי ייצור למטרות הנדסיות אשר מתאימים לדרישות מהמוצר המתוכנן. 

​🔸​בתעשייה תהליכית - מהנדסי חומרים משמשים כמהנדסי תהליך האחראיים לניהול תהליכי הייצור במפעלים מסורתיים ובמפעלי תעשייה מתקדמת כמו תעשיות מיקרואלקטרוניקה וכיו"ב.

​🔸​​במחקר - רבים מבוגרי המחלקה ממשיכי ללימודי תארים גבוהים ובהמשך משתלבים במחקר בסיסי באוניברסיטאות בארץ וחו״ל, ובמוסדות וחברות מחקר כגון קמ״ג, רפא״ל, ותעשייה אווירית.


מהנדס חומרים משתלב בתפקידי ניהול טכנולוגי ואחראי על תהליכים, כמו גם על תכנון יעיל של צוות עובד בכדי לעמוד במשימות הנדרשות. מהנדס החומרים פעיל במחקר ובפיתוח של חומרים מתקדמים ותהליכים טכנולוגיים חדשים, בנוסף לפיתוח ופיקוח על תהליכי ייצור ובפתרון בעיות הנדסיות סבוכות. 

המחלקה להנדסת חומרים נוסדה על מנת לעמוד באתגר זה של דרישות התעשייה הישראלית בתחומי הנדסת החומרים.


תכנית הלימודים

תכנית הלימודים לתואר ראשון (B.Sc) מקנה לבוגרים את התואר מהנדס. משך הלימודים המקובל לתואר ראשון הוא ארבע שנים. הלימודים משלבים הר​צאות, תרגולים, מעבדות ופרויקטים. התוכנית מספקת בסיס רחב המקנה לסטודנטים את עקרונות ההנדסה ויכולת לימוד עצמית אשר ישמשו אותו בעבודתו כמהנדס. 

בשנה הראשונה לתואר מושם דגש על הקניית השליטה במקצועות המדע הבסיסיים כמו מתמטיקה, פיסיקה, כימיה, ותכנות מחשבים, וכן במקצועות ההנדסה הבסיסיים. בתום​ השנה הראשונה ללימודים על הסטודנט לבחור בין שתי מגמות מוצעות: מסלול חומרים מבניים ומסלול חומרים אלקטרוניים. בשנים השנייה והשלישית ניתנים לסטודנטים העקרונות של המקצוע וניתן ידע בסיסי לשם הבנת תהליכים והתנהגותם של חומרים בתנאים שונים. כמו כן, מודגש הקשר בין מבנה החומרים לבין תכונותיהם הפיסיקליות, המכניות והאלקטרוניות. בשנה הרביעית, לסטודנטים ניתן ספקטרום רחב של מקצועות בחירה המאפשרים הרחבת והעמקת הידע במספר תחומים ייחודיים בהנדסת חומרים. בשנה זו ניתנים קורסי בחירה, מעבדות מתקדמות והסטודנטים מבצעים פרויקט מהנדס.


 תארים גבוהים


המחלקה להנדסת חומרים מכשירה תלמידים לתואר שני ושלישי בהנדסת חומרים. מטרת הלימודים לתואר שני הינה הרחבת מטען הידע התיאורטי של התלמיד והעמקתו, פיתוח כושר חשיבה עצמית, יוזמה ויכולת להסיק מסקנות ותכונות אחרות שיבואו לידי ביטוי בשעת ביצוע עבודות המחקר ופיתוח בטכנולוגית חומרים.


 ​חברי הסגל


חברי הסגל האקדמי הבכיר במחלקה מחלקים את זמנם בין מחקר, הוראה והדרכת סטודנטים בפרוייקטי הגמר והנחיית סטודנטים לתארים מתקדמים. תחומי ההתמחות של חברי הסגל במחלקה חובקים תחומים מגוונים כגון: מטלורגיה, חומרים קרמיים, חומרים ליישומים באנרגיה מתחדשת, ננו-חומרים וננו-התקנים אלקטרונים, וחומרים ביול​וגיים. חברי הסגל שלנו בעלי תארים אקדמיים ובעלי רקע מחקרי ממוסדות מובילים בארץ ובעולם. בנוסף, לרבים מהם רקע בתעשייה, הכוללת תעשיות היי-טק ותעשיות ביטחוניות.

 
הכירו את פרופ' רוני שנק, מרצה להנדסת חומרים באוניברסיטת בן גוריון.
שנק הוכרז על ידי אתר mako לאחד המרצים האהובים ביותר בישראל וידוע בזכות שיטוט בשבילי הארץ, אותו הוא אוהב לערוך עם תלמידיו.

דבר הסטודנטים: "מרצה שהוא קודם כל בן אדם. הוא מחייך לאורך כל השיעור ועונה על כל שאלה שעולה. מעבר לזה, יש לו ידע עצום ויכולת הוראה מעולה, הוא משקיע, מביא עזרים ומסביר בבהירות. כיף לדעת שקיימים אנשים כאלה, טובי לב עם רצון אמתי לעזור ולהסביר. הוא הסיבה שאמשיך לתואר מתקדם".