$$News and Reports$$


ועדה אקדמית בינלאומית מטעם 'הסוכנות האירופית לחינוך, אודיו-ויזואל ותרבות' (Education, Audiovisual and Culture Executive Agency) של נציבות האיחוד האירופי, בחרה להקים "מרכז אזורי ים-תיכוני למצוינות במחקר ובהוראת הלימודים האירופיים ע"ש ז'אן מונה", המשותף לאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ולאוניברסיטת פיראוס ביוון, תחת ממרכז סימון וייל למחקר וללימודי אירופה בת זמננו באוניברסיטה. הוועדה האקדמית בחרה בפרופ' שרון פרדו מהמחלקה לפוליטיקה וממשל וחוקר בכיר במרכז סימון וייל, לעמוד בראשות "המרכז האזורי ים-תיכוני למצוינות במחקר ובהוראת הלימודים האירופיים ע"ש ז'אן מונה".

אוניברסיטת בן-גוריון היא האוניברסיטה הראשונה והיחידה בישראל שזכתה במרכזים למצוינות במחקר ובהוראת הלימודים האירופיים ע"ש ז'אן מונה. זכייתה הראשונה של האוניברסיטה הייתה בשנת 2013.

תוכנית ז'אן מונה (Jean Monnet Programme) הושקה על-ידי האיחוד האירופי בשנת 1989 לזכרו ולכבודו של מונה, מאבותיו המייסדים של האיחוד האירופי. התכנית שמה לה למטרה לעודד מצוינות במחקר, ובהוראת לימודים אירופיים במוסדות להשכלה גבוהה ברחבי העולם כולו. מרכזי המצוינות במחקר ובהוראת הלימודים האירופיים נחשבים "ליהלום שבכתר" בתוכנית ז'אן מונה. זהו המרכז האזורי הראשון באזור אגן הים התיכון המוקם במסגרת תכנית ז'אן מונה בין אוניברסיטה ישראלית ואוניברסיטה אירופית.
פרופ' שרון פרדו
בראש המרכז - פרופ' שרון פרדו

 

מייד לאחר זכייתה של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אמר פרופ' שרון פרדו: "המרכז האזורי החדש ממקם את אזור מזרח אגן הים התיכון בלב המחקר האקדמי העוסק באינטגרציה האירופית והוא מציב את אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ואת אוניברסיטת פיראוס ביוון בחזית המחקר והלימודים האירופיים, לא רק בישראל וביוון אלא ברחבי העולם כולו".

פרופ' שרון פרדו (Ph.D. מהפקולטה לפוליטיקה ומדעי החברה, אוניברסיטת גנט – בלגיה) הוא ראש קתדרה לכל החיים ללימודים אירופיים על שם ז'אן מונה (Jean Monnet Chair ad personam) . בין השנים 2016-2018 כיהן כראש המחלקה לפוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. פרופ' פרדו הוא חוקר בכיר ב"מרכז סימון וייל למחקר וללימודי אירופה בת זמנו" וכיהן כראש מרכז זה בין השנים 2005-2017. הוא עורך-שותף של סדרת הספרים האקדמיים "אירופה והעולם" בהוצאת הספרים לקסינגטון. פרופ' פרדו הוא עמית מחקר בכיר נלווה ב"מרכז הלאומי לחקר אירופה" באוניברסיטת קנטרברי בניו-זילנד, חבר הנהלת המועצה הישראלית ליחסי חוץ וחבר הוועד הפועל של העמותה הישראלית ללימודים בינלאומיים. תחומי המחקר שלו מתמקדים בממדים הפוליטיים/המשפטיים של מדיניות החוץ והביטחון האירופית. במחקריו הוא מתמקד בפיתוחו של המרחב האירופי-ים-תיכוני ובמערכת יחסי ישראל והאיחוד האירופי. ​