$$News and Reports$$

05 מרץ 2019

​​

הטכנולוגיה שהוצגה לראשונה בכנס BrainTech2019, משערכת את חומרת הסימפטומים האוטיסטיים באמצעות מצלמות לזיהוי תנועה המתעדות את הילד בחדר האבחון​


חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב פיתחו כלי ממוחשב לזיהוי סימפטומים אוטיסטיים על בסיס תנועות ילד בחדר האבחון והאינטראקציה שלו עם הקלינאי. הפיתוח מהווה אבן דרך ביצירת כלי אבחון ממוחשבים שיעזרו בזיהוי אוטיזם ובמדידת חומרת הסימפטומים שיש לילדים שונים על הרצף האוטיסטי. הממצאים הוצגו היום (שלישי) בכנס BrainTech 2019 שאוניברסיטת בן-גוריון היא שותפה אקדמית בו.

המערכת שפותחה על ידי פרופ' אילן דינשטיין מהמחלקה לפסיכולוגיה והמרכז הלאומי לחקר אוטיזם באוניברסיטה, פרופ' עופר דונחין​ מהמחלקה להנדסה ביו-רפואית, והסטודנטים יאן בודמן וטל יחזקאל,  מבוססת על טכנולוגיית מצלמות קינקט (חברת מיקרוסופט) המסוגלות לזהות תנועות של אנשים במרחב. המערכת הוצבה בחדר האבחון של המרכז הלאומי לחקר אוטיזם והחוקרים השתמשו בה כדי לתעד אבחונים של ילדים עם אוטיזם. אלגוריתם ייחודי שפותח על ידי החוקרים אפשר להם לחשב מגוון מדדים של האינטראקציה בין הילד לקלינאי כגון: המרחק ביניהם, כיוון המבט של הילד, ועד כמה הילד מתקרב או נמנע מהקלינאי. "ילדים עם אוטיזם יותר קשה נמצאים בדרך כלל  רחוק יותר מהקלינאית, נמנעים ממנה יותר, ומבלים פחות זמן במבט ישיר לכיוונה", מסביר פרופ' דינשטיין. "מצאנו שמדידת התנועה של הילד בחדר מאפשרת לנו לזהות את חומרת הסימפטומים האוטיסטיים של הילד בצורה כמותית".

"פיתוח טכנולוגיה חדשה שמטרתה לעקוב אחר חומרת הסימפטומים של ילדים עם אוטיזם על פני זמן הינו אלמנט קריטי בכל הנוגע לפיתוח טיפולים לאוטיזם", מוסיף פרופ' דינשטיין. " כיום רופאים וקלינאים עסוקים בעיקר בהחלטה האם יש לילד אוטיזם או לא, ולצוות הרפואי נותר מעט מאד זמן ויכולת למדוד בצורה מדויקת את חומרת הסימפטומים השונים שיכולים להיות לילד. כדי לקדם את הטיפול באוטיזם מחובתנו לפתח כלים שיוכלו למדוד בצורה ישירה את חומרת הסימפטומים של הילד ולבדוק כיצד הם משתנים בעקבות מתן טיפולים שונים. הכלי שפותח אצלנו מהווה צעד חשוב ביכולת למדוד סימפטומים בילדים עם אוטיזם על ידי מעקב אחר תנועותיהם תוך כדי אינטראקציה עם אנשים אחרים". 

כנס בריינטק מתקיים מדי שנתיים ומוקדש לעשייה החדשנית ביותר בתחום מדעי המוח וטכנולוגיות המוח. הכנס הבינלאומי מהווה מקום מפגש לקהילה המדעית, יזמים מובילים, חברות הייטק ומשקיעים בתחום הנוירו-טכנולוגיה, והזדמנות להיחשף אל מחקרים חדשים ופריצות הדרך היישומיות בתחום.​

תמונת הדמייה: קלינאית וילדה לפני ואחרי שהמערכת מזהה את מיקומן בחדר

תמונת הדמייה: קלינאית וילדה לפני ואחרי שהמערכת מזהה את מיקומן בחדר