​​המחלקה ללימודי המזרח התיכון
הפקולטה למדעי הרוח והחברה



החיים שלי לפני אב"ג: 

נולדתי בקיבוץ כפר חרוב, גדלתי וסיימתי תיכון בירושלים. את התואר הראשון במזרח התיכון ותוכנית ביה״ס להיסטוריה, ואת התואר השני במזה״ת עשיתי באוניברסיטה העברית. את הדוקטורט עשיתי באוניברסיטת מישיגן, אן ארבור, בארה״ב, במחלקה להיסטוריה. את הפוסט-דוקטורט עשיתי באוניברסיטה העברית בתוכנית עמיתי מרטין בובר. 


​​

"תובנה אחת שממשיכה לרגש אותי במחקר היא לגלות את המגוון הרחב של תפיסות, חוויות, וראיית עולם ברחבי העולם האסלאמי, בייחוד באזורים שנתפשים על פי רוב כ״שוליים״, כלומר מחוץ למזרח התיכון​"




מה אני ​​חוקר?

תחומי המחקר שלי הם איראן ומרכז אסיה במאות ה-16-13, האימפריה המונגולית, מגעים ופולמוסים בין-דתיים (אסלאם, בודהיזם, יהדות ועוד). 

המחקר שלי מתמקד במעבר של רעיונות ותפיסות תרבותיות, דתיות, ופוליטיות ברחבי אסיה – מסין ועד איראן והמזרח התיכון, בדגש על האופן שבו תפיסות זרות של מלכים קדושים התקבלו ״ותורגמו״ בעולם המוסלמי בימי הביניים. המוקד השני של המחקר עוסק בהתרחבות ובתיווך של ידע על הבודהיזם בעולם האסלאם בימי הביניים. ומוקד שלישי של מחקרי עיקרו מיעוטים דתיים באיראן בימי הביניים ובעת החדשה, במיוחד יהודים ושיעים, וביחסים בין המיעוטים הללו לבין הרוב המוסלמי-סוני. אחד הגילויים ה״מרגשים״ שעלו במחקרי הוא כמות ותדירות המגעים בין נזירים בודהיסטים לבין מוסלמים באיראן בימי הביניים והאופן שבו מגעים וחילופים אלו הותירו את חותמם על המלומדים המוסלמיים ועיצבו את ה״מבט״ המוסלמי מזרחה. 



למה דווקא אב​"ג? 


בגלל האווירה הייחודית והקהילתית בקמפוס, בגלל ריכוז החוקרים המובילים במחלקה ללימודי המזרח התיכון והשילוב בין אווירה מקצועית מצוינת ליחסי אנוש נהדרים, ובעיקר בגלל הסטודנטים הסקרנים הנלהבים.


 

תובנה שלי מ​תחום המחקר שלי: 


תובנה אחת שממשיכה לרגש אותי במחקר היא לגלות את המגוון הרחב של תפיסות, חוויות, וראיית עולם ברחבי העולם האסלאמי, בייחוד באזורים שנתפשים על פי רוב כ״שוליים״, כלומר מחוץ למזרח התיכון, בין אם זה איראן ומזרחה - מהודו ועד סין, אוסטרליה ותאילנד, או ממערב לו, למשל באפריקה, בייחוד בתקופות הפרה-מודרניות. מגוון הדעות והתפיסות הללו עומדים לעיתים קרובות בסתירה מוחלטת לתפישה המונוליטית והמאובנת שאנחנו מורגלים לה בימינו לגבי מהי דת האסלאם או מה הן חברות מוסלמיות. 


 

כשאהי​​ה גדול: 

בצעירותי הייתי בטוח שאמשיך בתחום האומנות הפלסטית, ואפילו הציגו את עבודתי (פסלים שעשיתי מבגדי) בתערוכה במוזיאון תל אביב לאומנות!

פרט נוסף, כשאני כותב אני מקשיב למוזיקת ג׳אז. 


מקור השראה:

ספרו של ההיסטוריון האיטלקי קרלו גינצבורג, ״הגבינה והתולעים: עולמו של טוחן בן המאה השש-עשרה״ – מחקר מיקרו-היסטורי על תפישות עממיות באיטליה הנוצרית במאה ה-16 בימי האינקוויזיציה.

אחרי שקראתי את הספר בתואר הראשון, ביליתי זמן רב בחיפוש אחר ״טוחנים״ או דמויות מקומיות מסקרנות וצבעוניות אחרות, במיוחד מתחזים, בימי הביניים בעולם האסלאם. אפילו חיברתי מאמר על סיפור התחזות שכזה מן המאה ה-14. מקווה ללמד קורס בנושא ביום מן הימים. 



אם לא היית​י חוקר, הייתי עוסק ב...

הייתי אולי חוזר לתחום האומנות. 

 

בקיצור נמ​​רץ: 


»
 
פייסבוק או טוויטר? פייסבוק, אני לא בטוויטר וכמי שבמדעי הרוח לא הייתי טוב בלקצר במילים...
»​ משחקי הכס או סימפסונים? משחקי הכס, זה כמו בימי הביניים.
» יוגה או קרוספיט? קרוספיט אבל יוגה יותר בריא. 
» שחמט או שש בש? שחמט. למרות שלאחרונה הבן שלי מנצח אותי כל פעם. 
»​ סטייק או טופו? זו שאלה שעולה כל חודשיים אצלנו בבית. 
»​ מיטיבי לכת או ספא? מיטיבי לכת וכמה שיותר גבוה יותר טוב. 
»​ רכב או רכבת? רכבת, הרכב שלי הוא רכב תל אביבי קלאסי, קטן ודפוק. 
»​ פורטיס או סחרוף? פורטיס שכן שלי – אז אני מנוע מלענות על זה.