$$News and Reports$$

18 יול' 2018

​יכולותיו הייחודיות של Rising STAR  מאפשרות לו לתמרן בתנאי שטח קשים ולצלוח מספר רב של מכשולים בעת מילוי משימות חיפוש והצלה

 

 עורך תוכן

 

חוקרים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב פיתחו רובוט חילוץ חדש שיודע לזחול, להשתטח ולטפס במגוון תנאי שטח. יכולת שינוי הצורה  הייחודית שלRising STAR  מאפשרת לו להתגבר על  מכשולים רבים ללא התערבות מכנית חיצונית.

Rising Sprawl-Tuned Autonomous Robot (RSTAR), מצויד בארבעה גלגלים מתכווננים ובנוסף בשישה 'גלגלי רגליים' מתכווננים המחוברים לגוף הרובוט. הוא מסוגל, בין היתר, לנוע באופן עצמאי על פני אבנים ודשא, להתגבר על מכשולים גדולים בדרכו, לטפס בין שני קירות מקבילים ולזחול דרך חללים צרים כגון מנהרה או צנרת צרה. הרובוט החדשני הוצג בחודש מאי האחרון בכנס הבינלאומי לרובוטיקה ואוטומציה (ICRA 2018) בבריסביין, אוסטרליה.

הרובוט משתמש בגלגליו העגולים כדי לנסוע במהירות של יותר משלושה מטרים בשנייה על פני משטחים שטוחים, ולחלופין ב'גלגלי הרגליים' בתנאי שטח מחוספסים כגון אבנים או חצץ. הוא יכול לעבור למצב "הליכת הצב" כדי לחצות משטחים רכים או גרגריים, כמו בוץ סמיך או חול, מבלי להיתקע. על ידי שינוי רוחבו וגובהו, הרובוט יכול להתהפך וגם לטפס במעלה צנרת או ללכת בצורה אופקית כאשר הוא מחזיק בקירות בלבד.

"יכולותיו של RSTAR הן אידיאליות עבור פעולות חיפוש והצלה בשטח לא בנוי", אומר מפתח הרובוט ד"ר דוד זרוק, חוקר בכיר במחלקה להנדסת מכונות וראש המעבדה לביו רובוטיקה ורובוטיקה רפואית. "בכניסה לאזורים מוכי אסון בהם יש  הריסות או הצפות, רובוט מוכרח להתאים את עצמו לתנאי השטח, להתגבר על מגוון מכשולים ולנסוע מרחקים גדולים ללא התערבות חיצונית כדי להגיע ליעד שלו. זוהי בדיוק ייחודיותו של Rising STAR. הוא יכול לטפס מעל מספר רב של סוגי מכשולים אשר יכולים להיות גדולים מקוטר הגלגלים שלו וגם להשתטח ולרדת מתחתיהם".

Rising Sprawl-Tuned Autonomous Robot (RSTAR) 
Rising Sprawl-Tuned Autonomous Robot (RSTAR)
 

ד"ר זרוק יחד עם הסטודנט לירן יחזקאל, עיצבו את RSTAR באופן שיהיה אמין וקל לתפעול. מהירותו של הרובוט והעובדה כי צריכת האנרגיה שלו נמוכה באופן יחסי, הופכים אותו לשימושי עבור מגוון רחב של יישומים נוספים כגון תחזוקה, צילום בטבע וביטחון.

"הרובוט בנוי בצורה מינימליסטית, כלומר עם מספר יחסית קטן של מנועים", מסביר עוד ד"ר זרוק. "עם זאת, הוא בעל מנגנונים חכמים אשר מאפשרים את שינוי גובהו ורוחבו, וגם את מיקום מרכז המסה יחסית לגוף, כדי להגדיל את יכולת התמרון שלו. מספר המנועים הקטן, מאפשר את הקטנת גודלו ומשקלו של הרובוט כך שאדם בודד מסוגל לשאת מספר רב של רובוטים. ובנוסף, מגדיל את אמינותו ומקטין את צריכת האנרגיה ובכך מגדיל את הטווח".

צוותו של ד"ר זרוק עובד בימים אלו על גרסה גדולה יותר של ה- STAR, כך שיוכל להתגבר על מכשולים גדולים יותר כמו מדרגות ולשאת יותר מ-4 ק"ג של אספקה. רובוט הכוכב הגדול מתוכנן לשאת על גבו רובוט כוכב קטן יותר, או את ה- RSTAR כדי לעשות בו שימוש באזורים שקשה להגיע אליהם, דוגמת סדקים ומעברים צרים.

פיתוח הרובוט נתמך על ידי קרן הלמסלי, באמצעות המרכז לרובוטיקה חקלאית, ביולוגית וקוגניטיבית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.