$$News and Reports$$

15 ינו' 2023


משרד החוץ הרוסי הוא בין המשרדים הפעילים ביותר בעולם בהעלאת תכנים למדיה החברתית. במשך שנים אימץ המשרד טון ייחודי שכלל שימוש בהומור מזלזל ובוטה, אולם מחקר שנערך באוניברסיטת בן-גוריון בנגב בשיתוף אוניברסיטת אוקספורד בבריטניה מצביע על שינוי בתכנים מאז פרצה מלחמת רוסיה אוקראינה בכדי לקבל לגיטימציה. 

 ד"ר אילן מנור
 ד"ר אילן מנור, המרכז לחקר פוליטיקה ואסטרטגיה דיגיטלית והמחלקה לתקשורת ​


הטון ההומוריסטי והבוטה של משרד החוץ הרוסי הפך לקו מנחה בציוצים אותם העלו בשנים האחרונות. כך היה כאשר ממשל אובמה סילק 35 דיפלומטים רוסים מארה"ב, כך היה כאשר הגחיכו את ברית נאט"ו כשזו פרסמה תמונות לווין של כלי שריון רוסיים בחצי האי קרים. השימוש בהומור המזלזל והבוטה של משרד החוץ הרוסי נבע מתוך רצון להתבלט ולמשוך את תשומת הלב של משתמשי המדיה החברתית. 

אולם, מאז פרצה מלחמת רוסיה- אוקראינה הטון הרוסי ברשתות החברתיות השתנה משמעותית. כעת, מקפיד משרד החוץ הרוסי על ניסוח ציוצים נוסטלגיים המבליטים את הקשר בין רוסיה של ימינו לברית המועצות. "אין עוד הומור בתכנים שמעלה משרד החוץ הרוסי והסיבה לכך נעוצה בכך שרוסיה היא הצד התוקף במלחמה", מסביר ד"ר אילן מנור מהמרכז לחקר פוליטיקה ואסטרטגיה דיגיטלית והמחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. "שימוש בהומור כעת על ידי הממשל הרוסי ייתפס כפוגעני ולא הומני ועשוי לפגוע בדימוי הבינלאומי של רוסיה". 

ברוח זו, בחודשים האחרונים רוסיה צייצה שברית המועצות היא זו ששחררה את אוקראינה מהשלטון הנאצי. שהרי אם רוסיה שחררה את אוקראינה, כיצד ניתן לטעון כעת כי רוסיה פלשה לאוקראינה? עוד פרסם משרד החוץ ציוץ אודות תפקיד ברית המועצות בניסוח האמנה של האו"ם ויצירת הדין הבין־לאומי ולא בכדי. אם ברית המועצות ייסדה את האו"ם ואת המשפט הבין־לאומי, איך ניתן לטעון כעת כי רוסיה מפרה את הדין הבין־לאומי? ישנם ציוצים רבים נוספים שמזכירים את ההישגים המדעיים והתרבותיים של ברית המועצות וזאת בכדי להזכיר כי רוסיה כביכול הייתה ונותרה מדינה תרבותית וערש התרבות האירופאית. 

בכנס שנערך לאחרונה מטעם המרכז לחקר פוליטיקה ואסטרטגיה דיגיטלית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב הציג ד"ר מנור את המחקר והסביר את מדיניות האסטרטגיה הדיגיטלית של רוסיה. "הרוסים נותרו מאוד אסטרטגיים- הם מכוונים את הציוצים שלהם לקהלים נוסטלגיים במערב אירופה, אלה שכמהים לעולם הישן שקדם לגלובליזציה, דיגיטליזציה וטשטוש של גבולות לאומיים". 

ניתוח הנתונים מצביע על כך שרוב השגרירויות הרוסיות בעולם נמצאות "תחת מצור" דיגיטלי. כך למשל, שגרירות רוסיה בבריטניה, שזכתה בעבר לתמיכה מקהלים דיגיטאליים, מקבלת כיום בעיקר קיתונות של בוז. הדבר נכון עבור משרד החוץ הרוסי אשר זוכה לרוב לביקורת קשה מצד משתמשי טוויטר, ובעיקר משתמשי טוויטר ממזרח אירופה, כולל האשמות שרוסיה היא מדינת טרור ושרוסיה אחראית לפשעי מלחמה באוקראינה. 

השאלה החשובה היא מדוע שינתה רוסיה את הטון ההומוריסטי אותו אימצה במשך שנים? הסיבה נעוצה בכך שהצד התוקפן במלחמה אינו יכול להשתמש בהומור שכן אז יואשם בחוזר אנושיות ובקרות לב. רוסיה אמנם שינתה את האסטרטגיה הדיגיטלית שלה וזנחה את ההומור. אולם, הנתונים מציעים כי הטון החדש והנוסטלגי אינו מצליח עד כה, אולי משום שלקהלים רבים אין זיכרונות נעימים משלטון ברית המועצות. " ככל שהמלחמה תעמיק וככל שהחורף יחמיר ייתכן ונראה שינוי בו קהלים דיגיטליים אכן כמהים לימים עברו בהם יכלו מדינות להדוף את ההשפעות השליליות של מלחמות רחוקות", סיכם ד"ר מנור.