$$News and Reports$$

17 נוב' 2020

​​הפרס הוענק לפרופ' ברזילי מטעם האגודה האמריקאית לבינה מלאכותית (AAAl) -​ על פיתוח מערכת לאיתור מוקדם של סרטן השד על בסיס בינה מלאכותית  


הישג בקנה מידה עולמי לבוגרת האוניברסיטה: פיתוח מערכת לאיתור מוקדם של סרטן השד המסתמכת על בינה מלאכותית זיכה את פרופ' רגינה ברזילאי, בוגרת המחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בפרס כספי בסך מיליון דולר.

הפרס הוענק לה מטעם ה-AAAl, והוא מוזכר בנשימה אחת עם פרס נובל ופרס טיורינג בתחום מדעי המחשב.

"רק פרסים מדעיים ראשונים במעלה, כמו פרס טיורינג או פרס נובל, מעניקים סכומים בסדר גודל כזה", אמרה יולנדה גיל, חברת ועדת הפרס. פרופ' ברזילי היא הזוכה הראשונה אי פעם בפרס כה יוקרתי מבין חברי סגל האוניברסיטה ובוגריה.

פרופ' רגינה ברזילי | צילום: Rachel Wu, MIT CSAIL

 פרופ' רגינה ב​רזילי | צילום: Rachel Wu, MIT CSAIL​


ברזילאי סיימה תואר ראשון בשנת 1993 ותואר שני (בהנחייתו של פרופ' מיכאל אלחדד) כעבור חמש שנים, שניהם במסגרת המחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. את הדוקטורט עשתה באוניברסיטת קולומביה ומשנת 2003 היא חברת סגל ב-MIT. כיום היא פרופסורית בבית-הספר להנדסה ולמדעי המחשב במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס.

סיפורה האישי של פרופ' ברזילי משתלב עם עבודתה המדעית ומחקריה פורצי הדרך. בשנת 2013 לקתה בסרטן השד ובמהלך הטיפול נחשפה לפערים בין הטכנולוגיות שנעזרים בהן באינספור יישומים בתחומי החיים השונים, פרט לתחום הבריאות. בדיוק בנקודה זו החליטה מדענית המחשב הישראלית, בוגרת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בתחומי למידת המכונה ועיבוד שפה טבעית לגייס את כישוריה לטובת עולם הרפואה והתייצבה בחזית המחקר בתחום האבחון המוקדם של סרטן השד.

הבעיות שאותן חוותה על בשרה בשיטת האבחון הישנה המסתמכת בעיקר על העין האנושית במקום על אוטומציה ליוו אותה תקופה ארוכה לפני שפיתחה מודל המשפר את יכולת האבחון להתפתחות סרטן שד אצל נשים עד כדי חמש שנים לפני הופעת המחלה. 

המודל פרי פיתוחה של פרופ' ברזילי נשען על אלגוריתם ומבוסס על למידת מכונה והוא מיועד לדייק את חלוקת הנשים לקבוצות סיכון ולאבחן את החולות שביניהן מוקדם ככל האפשר. בבית החולים מסצ'וסטס ג'נרל כבר מיישמים את המודל של פרופ' ברזילי ושאיפתה העתידית היא לקבוע באמצעותו את סוג הבדיקה בהתאם למצבה של כל אחת מן המאובחנות. 

ולא זו בלבד: במסגרת מחקריה פורצי הדרך פיתחה פרופ' ברזילי אנטיביוטיקה עוצמתית המחסלת חיידקים מסוכנים שפיתחו עמידות לסוגים שונים של תרופות. מדובר בתרופה חדשנית שהפיתוח שלה נשען על בינה מלאכותית. חוקרים בכירים שהשתתפו בפרויקט, ביניהם פרופ' ג'יימס קולינס, אף הוא מ-MIT, העריכו שמדובר באחת התרופות היעילות שפותחו מאז ומעולם שבכוחה להילחם עם חיידקים בעלי עמידות.


פרופ' דני הנדלר, ראש המחלקה למדעי המחשב​, מציג את הישגיה של פרופ' ברזילי:

​​

פרופ' רגינה ברזילי מברכ​ת את בוגרי המחלקה למדעי המחשב, נובמבר 2020: 

​​