$$News and Reports$$

08 דצמ' 2022



"ניצחון של הרקלס והאורונאס", זה הכיתוב אותו הצליחה לפענח פרופ' יוליה אוסטינובה מהמחלקה להיסטוריה כללית באוניברסיטה ונמצא על גבי קליע עופרת נדיר מסוגו ארץ שנחשף בחפירות של רשות העתיקות סמוך לעיר יבנה.


צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות
הכיתוב על קליע העופרת - למעלה: שמות האלים הרקלס והאורונאס​. למטה: המילה ניצחון |  צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות​


​מחקר חדש חושף קליע עופרת מהתקופה ההלניסטית, נדיר מסוגו בישראל, שעליו כתובת בשפה היוונית אשר נועדה להבטיח ניצחון בקרב. הקליע בן ה-2,200 שנה, נושא את הכתובת - "ניצחון של הרקלס והאורונאס", נחשף בחפירות שמנהלת רשות העתיקות ביבנה כחלק מיוזמת רשות מקרקעי ישראל להרחבת העיר, בשיתוף עיריית יבנה. אורכו של הקליע 4.4 ס"מ, והוא נועד לשמש בקלע - מכשיר ירי קדום.

"צמד האלים האורונאס והרקלס נחשבו פטרונים אלוהיים של יבנה בתקופה ההלניסטית" אומרת פרופ' יוליה אוסטינובה מהמחלקה להיסטוריה כללית, שפענחה את הכתובת. "למעשה, הכתובת על קליע, היא העדות הארכיאולוגית הראשונה לשני אליה השומרים של יבנה, אשר נחשפה בתוך יבנה עצמה. עד היום, הצמד היה מוכר רק מכתובת אחת, באי היווני דלוס".

כזוג, הרקלס והאורונאס היו צוות מושלם של מעניקי ניצחון. "הכרזה על נצחונם העתידי של הרקלס והאורונאס לא הייתה קריאה המופנית לאלוהות, אלא איום, המופנה ליריבים", מסבירה פרופ' אוסטינובה. "קליעי עופרת מוכרים בעולם העתיק החל מהמאה ה-5 לפנה"ס, אך בא"י נמצאו קליעים בודדים עם כיתוב עליהם. הכתובות מעבירות מסר של איחוד הלוחמים במטרה לרומם את רוחם, הפחדה של האויב, או קריאה שנועדה להמריץ באופן מאגי את הקליע עצמו. כתובות אלה היו חלק מלוחמה פסיכולוגית, שמטרתה העיקרית היא להטיל אימה על היריב, ובנוסף, לאחד את הלוחמים ולרומם את רוחם."

"נראה שלא נוכל לדעת בוודאות אם הקליע היה שייך לחייל יווני ", אומרים פבלו בצר וד"ר דניאל ורגה מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, "אבל לא מן הנמנע שהוא קשור לסכסוך בין היוונים לבין החשמונאים. במאה ה-2 לפסה"נ הייתה יבנה הפגאנית – שהיתה בעלת בריתם של הסלווקים (היוונים ששלטו על א"י), נתונה למתקפות של צבאות החשמונאים. החשמונאים ביקשו, במוצהר, להכניע את העמים האחרים וליצור מדינה הומוגנית וטהורה מבחינה דתית- פולחנית. קליעי העופרת הזעירים, המכריזים על ניצחונם הקרוב של אליה של יבנה הפגאנית, מהווים עדות מוחשית קרב עז שהתרחש ביבנה באותה התקופה.

"ניתן רק לדמיין מה חשב ואיך הרגיש אותו לוחם שהחזיק בקליע לפני 2,200 שנה, כשהוא נאחז בתקווה לישועה אלוהית", אומר אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות. חפירת יבנה היא חפירה עצומה- מהגדולות שנוהלו על ידי רשות העתיקות, עד כה, היא הניבה תגליות מרתקות המעידות על היסטוריה עשירה ומגוונת בת 7,000 שנה, והיד - ללא ספק עוד נטויה".


אתר החפירה שבו התגלה הקליע. צילום אמיל אלג'ם רשות העתיקות

אתר החפירה שבו התגלה הקליע | צילום​​: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות