$$News and Reports$$

09 יונ' 2021

​משנים קיוון: שיתוף פעולה בין פרופ' שרון פרדו מהמחלקה לפוליטיקה וממשל והמרכז לחקר אירופה בת זמננו ע"ש סימון וייל, וד"ר בוזי רביב, מנהל רדיו BGU, הוליד יוזמה חדשה בתחום ההוראה, ועיקרה - שימוש בפודקאסטים כאמצעי להערכה חלופית במקום מבחן.

"זה התחיל כניסוי חלוצי ואופציונלי לסטודנטים בקורסים של פרופ' פרדו כבר בדצמבר 2019 ונעשה רלוונטי ביוני 2020, כשהסטודנטים כבר שבעו מהזומים", אומר ד"ר רביב. "תהליך הפקת הפודקאסט, שמשלב פן רגשי וחווייתי לצד הפן האקדמי, הוא תהליך עמוק של הפנמת החומר".

במהלך העבודה התבקשו הסטודנטים לשלוח לרביב תסריט פרי יצירתם, קיבלו בחזרה הצעות להתאמת העבודה הכתובה לפורמט של פודקאסט, וביצעו מקצה שיפורים בהתאם להנחיות. המוצר הסופי הועשר ברעיונות ובמונחים אקדמיים רלוונטיים, והוטמעו בו גם משובים שהתקבלו מהמרצה וממשתתפי הקורס. סטודנטיות לתואר שני במחלקה ללשון עברית נתנו לסטודנטים ייעוץ לשוני, וגם הן קיבלו על כך הערכה וצברו ניסיון מעשי.

פרופ' פרדו פנה ליחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה באוניברסיטת בן-גוריון בבקשה לתמוך בתהליך במסגרת הקול הקורא "משנים קיוון", ונענה בחיוב. ביחידה התלהבו מהרעיון החדשני ונרתמו לסיוע. במקום להגיש עבודות גמר רגילות, התבקשו הסטודנטים והסטודנטיות בקורס לחבר תסריט לפודקאסט באורך מלא (30-60 דקות) ולהקליטו באולפן רדיו BGU.

בסיומם של חודשיים אינטנסיביים של הקלטות ועריכות סביב השעון, סיימו הסטודנטים והסטודנטיות של פרופ' פרדו את הקורס עם חוויה בלתי רגילה ובלתי נשכחת של למידה, ובונוס לצידה בצורת סדרת פודקאסטים "דיפלומטיה מקוונת" הזמינה להאזנה בספוטיפיי ובאפליקציות אחרות.

אחד הפודקאסטים שהופקו בשנת 2020 עסק בימין הקיצוני באירופה. מתיאור אקדמי בנוסח המוכר הפכה העבודה לפודקאסט תוסס. מתואר בו כיצד הסטודנטים יונתן ואוריה טסים לתומם לגרמניה, וכבר עם הנחיתה נתקלים בתור נפרד לזרים. בנקודת ביקורת הגבולות נדרש מהם להתחייב שלא להפיץ את הדת היהודית והם נחקרו בנוגע נטיותיהם המיניות. הפודקאסט פרי יצירתם, "הימין האפל של אירופה", מלווה באפקטים כמו המון מריע ומוסיקה מאיימת, ומועבר בדרך של שיחה בין השניים.

פרופ' פרדו מברך על המוגמר: "זהו אמנם קורס שאני מלמד מזה מספר שנים, אבל השנה, הודות לשיתוף הפעולה עם רדיו BGU בתמיכת היחידה לקידום איכות ההוראה והלמידה, היה זה הקורס המעניין, המלמד, החוויתי והמשמעותי ביותר שלימדתי באקדמיה מזה שנים רבות".

ומה חשבו הסטודנטים על התהליך המושקע? עיון במשובי הסטודנטים מגלה את התשובה: "זה היה יותר משמעותי מאשר מבחן או עבודה. הרגשתי שאני באמת חוקרת ומתייעצת עם אנשים בתחומים שחקרתי. התרגשתי להכין את הפודקאסט. זוהי דרך מדהימה להכיר את החומר ולחקור אותו", מספרת אחת הסטודנטיות.

סטודנט אחר הוסיף: "חשוב שהאקדמיה משתחררת ומוכנה לקבל שזו עבודת גמר לכל דבר ועניין". הפרויקט החדשני יצא לדרך בשנת 2020 בשלושה קורסים ולאור ההצלחה והמשובים החיוביים צבר תנופה. בשנת 2021 רדיו BGU כבר משתף פעולה עם 10 קורסים מתחומים שונים.

השקת הפודקאסט "דיפלומטיה מקוונת" צוינה בטקס חגיגי שהתקיים ב-25 במרץ בהשתתפות הסטודנטיות והסטודנטים, הוריהם, צוות רדיו BGU ומרצה אורח – זאב שניידר עורך תוכנית הרדיו "השעה הבין־לאומית" בכאן רשת ב'.

להאזנה לפודקאסט "דיפלומטיה מקוונת" - סטודנטים מדברים דיפלומטיה »

אולפן BGU Radio
 אולפן BGU Radio​​