$$News and Reports$$

22 מרץ 2022

​​​

הישגיו המדעיים של ניצן שאולוף, דוקטורנט במחלקה לכימיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, לא נעלמו מעיניהם של עורכי המגזין פורבס, והם בחרו בו לרשימה היוקרתית של 30 הצעירים המבטיחים (עד גיל 30).

מגזין פורבס בוחר מדי שנה, זו השנה ה-8 ברציפות, את הצעירים המבטיחים בישראל מתוך אלפי מתמודדים המגיעים מתחומים שונים ומגישים את מועמדותם לרשימה האקסקלוסיבית. אחד מאותם צעירים מבטיחים הוא ניצן שאולף, דוקטורנט במחלקה לכימיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

רשימת Forbes 30 Under 30 כוללת צעירות וצעירים – עד גיל 30 (כולל) – שכבר הספיקו לרשום הישגים מרשימים בתחומם ולהוביל שינויים משמעותיים שהותירו חותם על החברה: 30 צעירים בתחום ההייטק ו-30 נוספים בתחומי הממשל, מדע ומחקר, חינוך וחברה, אומנות, בידור וספורט. 


 ניצן שאולוף | צילום: ניר סלקמן ואוהד ארידן
ניצן שאולוף |​​ צילום: ניר סלקמן ואוהד ארידן


שאולוף פיתח אף מלאכותי חדשני המבוסס על ננו-חלקיקי פחמן. האף המלאכותי, שפותח במעבדתו של פרופ' רז ילינק, סגן נשיא האוניברסיטה ודיקן למחקר ופיתוח, יאפשר בפעם הראשונה מעקב רציף בזמן אמת אחר גדילת חיידקים וזיהויים על סמך "טביעת ריח" אופיינית. הפיתוח מבוסס על ספיחת גזים על גבי ננו-חלקיקי פחמן, ותגובה חשמלית של החלקיקים כתוצאה מהספיחה. 

לממצאי המחקר של ניצן יש השלכות יישומיות במגוון תחומים, ביניהם: התראה על מוצר מזון מקולקל, האצה משמעותית של בדיקות מיקרוביולוגיות לצורכי אבחון מחלות, זיהוי חיידקים בבתי חולים ובבניינים ציבוריים, ניטור סביבתי של גזים רעילים וחיידקים, ועוד. לדוגמה, החיישן יוכל גם לבצע זיהוי זיהומים חיידקיים תוך זמן קצר, למשל ביצוע "משטח גרון" תוך שעה לעומת 24 שעות ויותר כיום.

כמו כן מוצגים במחקריו של ניצן שאולף שימושים ויישומים נוספים לננו-חומרים שהוא מייצר: מסכה רב-פעמית נגד קורונה המתחדשת באמצעות אור השמש, אמצעי לזיהוי אמצעי לחימה כימיים וחומרי הדברה מסוכנים באוויר וחיישנים גמישים לכימות מתיחה של פולימרים. "היכולת לתכנן וליצור חלקיקים ננומטרים שמהונדסים לפי התכונות שאתה רוצה היא הדבר שהכי מרתק אותי במחקר", אומר ניצן ומוסיף: "אני חושב שמעבר להצלחה האישית שלי זו גם הצלחה של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב שהעמידה לרשותי את ארגז הכלים הנחוץ לקידום המחקרים שלי".    

הפיתוחים החדשנים ופורצי הדרך של ניצן כבר זיכו אותו במענק "קמין" של הרשות לחדשנות לקידום מחקר יישומי ובשלל פרסים, בהם 'פרס אלי גרושקא לסטודנט מצטיין בתחום הכימיה האנליטית', 'פרס אדמה לדוקטורנטים מצטיינים', 'פרס החדשנות הסביבתית של הקמפוס הירוק ואורמת טכנולוגיה', וכן 'מלגת נגב לדוקטורנטים'.

פרופ' רז ילינק, מנחה הדוקטורט של ניצן: "הבחירה של ניצן לרשימת 30 הצעירים המבטיחים משקפת בצורה ראויה את המצוינות, האינטלקט, והחשיבה המקורית שלו. ניצן שייך לקבוצה נדירה של תלמידי מחקר בעלי מקוריות ויוזמה, היודעים לחשוב מחוץ לקופסה, לקחת רעיון מדעי ולהפוך אותו לטכנולוגיה חדשנית. אין לי ספק שניצן יגיע להישגים יוצאי דופן גם בעשורים הבאים".


הקשיבו לסיפורו של ניצן שאולוף שהתארח ברדיו BGU​​​ על תיקון עולם מייקרז:

זה הסיפור של ניצן שאולוף, שיזם הקמה של קהילה חדשה של סטודנטים שהולכים לתקן את העולם עם הראש והידיים. ניצן מספר על הפרויקט המעניין שהם יזמו בכפר השיקומי 'עדי נגב'. וזה סיפור מרגש מאד ומעורר תקוות גדולות - מאלה שממש כיף לספר ולשתף.