$$News and Reports$$

29 יונ' 2021

​​​ויקטור קינה, פוסט-דוק מהמכונים לחקר המדבר, קיבל מענק מחקר עבור פיתוח מודל לזיהוי מגוון מיני דגים מתוך וידאו באמצעות למידת מכונה. המודל צפוי להנפיק נתונים בתוך חודשים ספורים.

 

ויקטור קינה | צילום: גיל קופלוביץ'
ויקטור קינה | צילום: גיל קופלוביץ'​


ויקטור קינה חשב על העבודה הסיזיפית של חוקרי הים האדום והצורך לצלול, לזהות ולנטר דגים באופן ידני. הוא פיתח כלי לזיהוי וניטור דגים מתוך וידאו באופן אוטומטי, באמצעות למידת מכונה. בצורה זו הליך הזיהוי פשוט יותר ואף מאפשר לנטר מיני דגים גם באמצעות תמונות מהרשתות החברתיות. "זהו תחום חדש יחסית באקולוגיה ימית", אמר ויקטור. "אני מקווה שנוכל להנפיק נתונים כבר בחודשים הקרובים". 

בינה מלאכותית מאת​​​רת את דגי הדפדוף | צילום: ויקטור קינה​

בינה מלאכותית מאת​​​רת את דגי הדפדוף | צילום: ויקטור קינה​, מצלמת GoPro​ 8


המחקר נערך במסגרת לימודיו של קינה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובמכון הבין־אוניברסיטאי באילת, בהנחיית ד"ר אורי רול ופרופ' יוני בלמקר. 

המענק ניתן על ידי קרן שונית הים האדום (RSRF) והפיתוח נעשה בשיתוף 'מידע זמין מהרשת' ו'מידע אזרחי'. קרן שונית הים האדום תומכת במחקרים פורצי דרך על האלמוגים הגמישים הייחודיים של ים סוף ומקדמת שיתוף פעולה מדעי אזורי ועולמי כדי לשמור על אחד ממקלטי הים הגדולים ביותר של כדור הארץ משינויי אקלים. 

"סטודנטים לתארים מתקדמים עם רעיונות חדשים זקוקים לתמיכה בכדי לקדם את המחקר שלהם ואת התחום. מרגש לתמוך ביכולת המדעית המקומית באזור ים סוף. זה קריטי עבור קידום שימור מוצלח של 4,000 ק"מ שוניות ייחודיות בים סוף", אמרה קארינה קלינהאוס, נשיאה ומייסדת קרן שונית הים האדום. 

מענקי המחקר ניתנו לחמישה מדענים מישראל ומירדן החוקרים אלמוגים בים האדום. כל פרויקט שנבחר כלל גישה חדשנית שתאפשר לפקח ולשמר את המערכות האקולוגיות של שונית האלמוגים. לאור התחממות כדור הארץ, שוניות אלו עשויות להיות בין האחרונות שישרדו את המאה שלנו, כך שהמחקר ושימור השוניות הם חובה עולמית.