$$News and Reports$$

12 אוק' 2021

​​​התוכנית הלאומית היוקרתית 'קדם' באוניברסיטת בן-גוריון בנגב תיפתח השבוע עבור 20 אנשי ונשות שימור ומורשת בכירים שיובילו את תחום שימור התרבות והמורשת בארץ, תוך הנגשתם לציבור הרחב. 

משתתפי התוכנית א​נשי ונשות השימור והמורשת בתוכנית


משרד ירושלים - אגף מורשת, רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות והמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל חברו לפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, במטרה לטפח "סיירת" מנהיגים בעמדות השפעה בחברה הישראלית שיקדמו את נושאי המורשת בציבוריות בישראלית ובמוקדי קבלת החלטות. "הנחלת מורשת תורמת לתחושת השייכות והזהות ועל כן היא משאב חיוני לחוסן אישי ולאומי", ציין פרופ' מוסי רוזנבוים, המשנה לדיקן הפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר. 

המורשת הישראלית היא אחד המשאבים המשמעותיים שיש לנו כמדינה. התרבות, הנופים, הסיפורים, כל הגורמים המאחדים אותנו כאומה ועדיין, לא מוצה הפוטנציאל העצום הגלום בה. המורשת הישראלית כוללת דתות, עדות, תפיסות ואתרים שמחברים את כולנו למקום הזה אלפי שנים והיא שיכולה להיות המפתח לחיבור, לדו-קיום, להצלחה כלכלית ולעתיד טוב יותר. כיצד? התוכנית הלאומית 'קדם'- קדמה דרך מורשת, תכשיר מנהיגים מקומיים מתוך תפיסה ששימור מורשת התרבות בארץ חיוני לחיזוק החוסן החברתי, התרבותי והכלכלי של ישראל.  

שר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת, זאב אלקין: ״הנגשת המורשת הלאומית והפיכתה לנחלת הכלל היא משימה משמעותית מאוד במשרד לירושלים ומורשת. תוכנית 'קדם' מפתחת את דור העתיד של מנהיגי המורשת והשימור. אני בטוח כי תוכנית זו תוביל מהפכה בתחום שימור המורשת הלאומית״. 

"אחד המרכיבים המשמעותיים ביותר לחוסנה של מדינה הינו רמת החיבור של האזרח אל מורשתו", מסביר ד"ר חגי כץ, ראש התוכנית. "אזרח שמכיר ומעריך את המורשת שלו לוקח חלק פעיל ומשמעותי בקידום הקהילה, העיר והמדינה ורואה את עתידו במקום בו גדל. תוכנית קדם תוביל ליצירת דור של מנהיגי מורשת במטרה להנגיש בדרכים חדשניות ומשמעותיות את המורשת של ישראל, על כל רבדיה, ובכך תאפשר לשמור על חוסנה של מדינת ישראל. זוהי חזית נוספת לחוסנה של ישראל המקבלת מענה חדשני בתוכנית לאומית ואני שמח על כך שהפקולטה לניהול באוניברסיטת בן-גוריון נבחרה להוביל את התהליך". 

במסגרת התוכנית המקיפה, שאורכה שנתיים, העמיתים ילמדו לימודים עיוניים, ישתתפו בסדנאות, סיורים בארץ ובחו"ל, יזכו להנחיה אישית וקבוצתית, הקמת מיזמים ופרויקטים ועוד. ההכשרה משלבת מגוון של עולמות ידע ומעניקה כלים וכישורים רלוונטיים לנבחרת המנהיגים שתוביל את תחום שימור מורשת התרבות הישראלית במאה ה-21. התכנים בתוכנית עוסקים בעולמות הניהול, המנהיגות החדשנות והיזמות כגון אסטרטגיה, ניהול פיננסי וגיוס משאבים, מימון המונים, שיווק חברתי, הפקת אירועים וכנסים, מנהיגות, יזמות, ניהול אתרי ומשאבי מורשת ועוד, לצד לימודי מורשת על ביטוייה החומריים והבלתי-חומריים. עמיתי 'קדם' יישמו את הידע הזה באופן מעשי כבר במהלך התוכנית וכמובן גם לאחריה.  

מסע הפתיחה של התוכנית ייערך כבר השבוע, תחת הכותרת "שימור ופיתוח הדרך מיפו לירושלים". במשך שלושה ימים יצעדו העמיתים מיפו העתיקה, דרך מקווה ישראל, חאן שער הגיא, אתר לאומי הקסטל, נחל סטף ועד לבית הנסן בירושלים. שם ייערך אירוע השקת התוכנית. 

מנכ״ל משרד ירושלים ומורשת, נתנאל איזק: "תוכנית 'קדם' לפיתוח מנהיגות בתחום המורשת, היא תוכנית מהפכנית וראשונה מסוגה, אותה מוביל משרד ירושלים ומורשת. התוכנית תייצר פלטפורמה חדשה בקרב אנשי המקצוע, גורמים כלכליים וקובעי מדיניות לקידום וטיפוח המורשת הלאומית. המשתתפים, שנבחרו בקפידה, ילמדו ויובילו בשנים הקרובות פרויקטים שינגישו את אתרי המורשת לכלל הציבור הישראלי, ויחברו את העבר הלאומי אל העתיד הטכנולוגי״. 

האדריכלית שירה שפירא, סגנית ראש אגף במשרד ירושלים ומורשת: ״תוכנית קדם מובילה מהפכה בתחום המורשת הלאומית בכך שהיא מחברת את תחום המורשת הלאומית לעולמות המנהיגות, היזמות, הניהול והחדשנות. התוכנית תעניק לראשונה תשתית חדשנית לגורמי המקצוע, ליזמים ומנהלים לפיתוח כלכלי חברתי של תחום המורשת והפיכתו לרלוונטי לציבור הישראלי כולו״. 

עמרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת שימור וחדשנות: "במשך כ- 40 שנות פעילות המועצה למדנו כי השימור, כמו כל תחום, חייב ניהול במטרה להצליח לעשות שינוי משמעותי. כשאני מביט על העתיד תוך הכרה בשינויים החברתיים התודעתיים והטכנולוגיים, ברור לנו כי חייבים לפתח כלים חדשים וחשיבה מחוץ לקופסה במטרה להגיע לאיזונים טובים יותר בין שימור ערכי המורשת של הארץ וצורכי הפיתוח, וכן בהנחלת המורשת לקהלים רחבים יותר .זהו חלק מחזונו של הארגון שלנו. אנו שותפים להכרה כי רק שיתוף פעולה רב־מערכתי יוביל לשינויים הנדרשים; ראינו כיצד הורדת החומות בשנים האחרונות בין הגופים העוסקים בשימור יצרה מכפיל כוח והובילה את התחום למחוזות חדשים. אנו ערוכים ופתוחים לשלב הבא ופרויקט 'קדם' הגיע לתחום בדיוק בזמן. אנו מברכים על יצרית הפרויקט ומאמינים שעתיד לפרוץ דרך בתחום".  

מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין: "המורשת היא משאב. בישראל עושר עצום של נכסי מורשת תרבות. תוכנית 'קדם' תבחן אין הופכים נכסים אלו למשאבים חברתיים וכלכליים ברמה הגבוהה ביותר". 

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: "רשות העתיקות שמחה וגאה על יציאתו לדרך של פרויקט "קדם" למנהיגות בתחום השימור. אנחנו, יחד עם שותפינו לדרך ממשרד ירושלים ומורשת, רט"ג והמועצה לשימור אתרי מורשת, משוכנעים כי פרויקט זה יכשיר 'שגרירים' רבים לטובת שימור המורשת הבנויה, ובכך יקדם את שימור אתרי המורשת בישראל."