$$News and Reports$$

15 דצמ' 2020

​​​​​​​​ניר צחר ועומ​רי דהן, סטודנטים בפקולטה למדעי ההנדסה, זכו בשני המקומות הראשונים בתחרות הבין-לאומית "החנוכייה ההנדסית של המחר" שאירגן משרד החוץ.


המארגנים הזמינו סטודנטים וחברי סגל בעלי רקע בתחומי ההנדסה, ממוסדות אקדמיים להנדסה בישראל, לייצר חנוכייה חדשנית בהתבסס על כושר הדמיון והיצירתיות. כך התאפשר לסטודנטים ולחוקרים ליישם פיתוחים וטכנולוגיות מבית היוצר של מעבדות באוניברסיטת בן-גוריון ולהנגיש אותם לציבור הרחב. התוצאות לא איחרו לבוא:  

חנוכייה שנדלקת ללא מגע, באמצעות המחשבה בלבד ומבוססת על טכנולוגית EEG וקוראת גלי אלפא ובטא, זיכתה את ניר צחר, סטודנט שנה ד' במחלקה להנדסת חשמל, במקום הראשון בתחרות ובפרס כספי בגובה 10,000 ש"ח. 

ניר מספר שהרעיון שלנו נולד בעקבות חברותו בקהילת מדעי המוח המקומית בה למד איך ניתן לחבר את עולם המוח לעולם הטכנולוגי. הוא רצה להשתמש בכלים שרכש כדי להעלות את המודעות לקשיים שחווים בעלי מוגבלויות, ובמקביל לפתרונות שעולים ומתפתחים עבורם בעולם מדעי המוח. קרוב משפחה שלו, שבעקבות תאונה הפך למשותק, ידליק השבוע את החנוכייה באמצעות כוח המחשבה שלו בלבד. "אני מקווה שבעקבות הניצחון שלי סטודנטים נוספים יצטרפו לקהילה שלנו. את עולם מדעי המוח הכרתי רק השנה וכבר הגעתי להצלחה. נעזרתי בשיתוף פעולה מצד כמה גורמים, ביניהם BrainStorm BGU ​ ו-Yazamut 360, ואני מקווה שהחנוכייה שבניתי תהיה אור לחיבורים דומים בעתיד", אמר צחר לאחר שהתבשר על זכייתו בתחרות. 

לסרטון החנוכייה של ניר »


עומרי דהן, סטודנט שנה ד' להנדסת תעשייה וניהול ופעיל בתוכנית Leaders של מרכז היזמות​ באוניברסיטה, יצר חנוכייה שמתבססת על ריחוף מגנטי וחשמל אלחוטי​ ​וזכה במקום השני ובפרס כספי בסך 3000 ש"ח. 

עומרי סיפר: "בהתחלה הגשתי רק סקיצה ראשונית של איך זה אמור להיות, עם פירוט של המעגלים החשמליים והרכיבים שצריכים להיות ואיך זה יעבוד. אבל אז אתגרו אותי לבנות את החנוכייה באמת והחלטתי ללכת לקנות את הרכיבים". מסתבר, שזו לא משימה פשוטה כל-כך. עומרי מספר שהוא אסף את הרכיבים מכל רחבי הארץ, מספקים שונים בארץ ובחו"ל. מאחר והכל מורכב ויקר, בסרטון ניתן לראות לד (מנורה) אחת דולקת, אבל הכוונה היא כמובן שכל החנוכייה תפעל. "תמיד ידעתי שיש דבר כזה שנקרא ריחוף מגנטי, אף פעם לא ידעתי איך עושים את זה, אז חיפשתי באינטרנט ומצאתי סרטונים ומידע שהראו לי איך לייצר חשמל אלחוטי וריחוף מגנטי. חקרתי איך עושים כל דבר ואיזה רכיבים נכונים להשתמש בהם. מדובר בעיקרון חשמלי שנקרא Hall effect ,ייצור חשמל אלחוטי והדפסה תלת מימד." מאחורי הקלעים של כל החשמל הזה, היו גם כמה דברים מאתגרים בדרך- "קבלים התפוצצו לי ועלו באש. ונזהרתי שלא לשרוף את כל הדירה. בנוסף, כל הדפסה לוקחת בין 12  ל-18 שעות, אז הייתי קם באמצע הלילה, כדי להחליף את ההדפס. בוקר אחד קמתי וכל החדר היה מלא בחומר, כי נקרעה רצועה במדפסת. החנוכייה צבועה בחלקים שונים בגלל זה - בגלל שהתפוצצה לי המדפסת הדפסתי חלקים שונים אצל אנשים אחרים, ולכל אחד היה צבע אחר".​

לסרטון החנוכייה של עומרי »



התחרות השתלבה עם "פרויקט 1000 החנוכיות" בהובלת משרד החוץ ושגריר ישראל במקדוניה, דן אורין. היא תגיע לשיאה ביום חמישי הקרוב, 17 בדצמבר, עם הדלקת נר שמיני של חנוכה בטקס חגיגי אליו הוזמנו נשיא מקדוניה הצפונית, סטבו פנדרובסקי, ויו"ר הסוכנות היהודית יצחק (בוז'י) הרצוג. על-פי התוכנית, באותו מעמד יודלקו בו זמנית 1000 חנוכיות פרי יצירתם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים. הנרות הדולקים יסמלו את מספר הנספים מקרב הקהילה היהודית במקדוניה בתקופת השואה. החנוכיות הזוכות הוצגו ב-10 בדצמבר באירוע וירטואלי שהתקיים באמצעות ה-Zoom ובהמשך הן יוצבו בלובי של משרד החוץ בירושלים.