$$News and Reports$$

27 מאי 2019

שיתוף פעולה בין חוקר מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב לבין המעבדה לחקר התקשורת והספורט במרכז הבינתחומי הרצליה סיפק ראיות מובהקות לתופעת בזבוז הזמן על סמך ניתוח עונת משחקים שלמה בליגה האנגלית


​סוגיית בזבוזי הזמן מעסיקה בימים אלה את רשויות הכדורגל, הנושא נידון שוב בוועדת הכדורגל הבינלאומית (IFAB), מספר חוקים צפויים להיכנס לתוקף על מנת לנסות ולהילחם בתופעה.

למרות שקהיליית הכדורגל מודעת היטב לתופעת בזבוזי הזמן, המחקר שפורסם זה עתה בכתב העת Journal of Behavioral and Experimental Economics, הוא הראשון שמבסס את התופעה באופן אמפירי על סמך מדגם של כ-36 אלף עצירות משחק.

ד"ר איליה מורגולב מהמחלקה למנהל עסקים בפקולטה לניהול ע"ש גילפורד-גלייזר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, יחד עם פרופ' יאיר גלילי מהמרכז הבינתחומי הרצליה שיתפו פעולה עם צוות מתכנתים של חברת Sportsmatrix והצליחו לבנות מסד נתונים ייחודי הכולל מידע על עצירות משחק מעונת משחקים שלמה בליגה אנגלית.

הניתוח הראה כי התנהגות השחקנים הינה מאוד כלכלית. למשל, נמצא כי שוערים בשלבים האחרונים של המשחק מחדשים את המשחק מהר כאשר קבוצתם נמצאת בפיגור של שני שערים (השיוויון נראה כמטרה מאתגרת אך ברת השגה), בפיגור של שער בודד הם מתאמצים לחדש את המשחק עוד יותר (המטרה נמצאת עכשיו ממש בהישג יד), בעוד במצב של שוויון השוערים יכולים להרשות לעצמם לא למהר.

תמונה הפוכה עולה במצב של הובלה בשער אחד: השוערים מצליחים להאריך את זמן החזקת הכדור בכ-75%. נמצא כי הזמן שעובר מרגע הבעיטה לכיוון השער עד לרגע בו השוער מחדש המשחק עומד על כ-18 שניות כאשר קבוצתו של השוער נמצאת בפיגור של שער ועולה ל-32 שניות כאשר קבוצתו של השוער מובילה בשער.


מגרש כדורגל