$$News and Reports$$

04 אפר' 2021

​מחקר שנעשה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב חשף שבעת בילוי ופעילות תיירותית אנו מתעלמים מהסכנה הטמונה בנופש שטוף שמש. "בסביבת הבית או בשעה 16:01 החשיפה לשמש נתפסת כבטוחה. זהו דפוס התנהגות רווח ומסוכן", אמר מנחה המחקר, פרופ' יניב פוריה.

 

משתזפת על החוף


שיזוף ביעדים שטופי שמש מהווים רכיב חשוב בפעילות התיירותית. אמנם חשיפה לשמש נתפסת כמועילה ומהנה, אולם יש לה השלכות בריאותיות שליליות, המשמעותית מביניהן היא סיכון מוגבר לפתח סרטן עור. 

חוקרים מהמחלקה לניהול מלונאות ותיירות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב בשיתוף המרכז האוניברסיטאי סורוקה בחנו את ההבדלים בדפוסי חשיפה לשמש בקרב תיירים הן בעת פעילות פנאי וחופשה והן בעת פעילות תיירותית. באמצעות ריאיונות עומק עם עשרות משתתפים בדקו את הרגלי החשיפה לשמש של הציבור הישראלי. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Tourism Review International. 

עורכי המחקר
עורכי המחקר מהמחלקה לניהול מלונאות ותיירות (מימין לשמאל): מעיין פרנקו, פרופ' יניב פוריה וד"ר אמיר שני


הממצאים גילו שלושה דפוסי התנהגות שונים:

א. בעת פעילות בילוי ופנאי - המשתתפים לא תפסו את החשיפה לשמש כמסוכנת ולא השתמשו באמצעי הגנה.

ב. בשעות בילוי בחוף הים או בבריכה בישראל בשעות הצהריים, חשיפה לשמש נתפסה כמסוכנת והשימוש באמצעי הגנה נעשה תוך הקפדה.

ג. במהלך חופשות בחו"ל, המשתתפים נוטים לחשוף את עצמם לשמש באופן אינטנסיבי, כולל למטרות שיזוף, ללא הקפדה על אמצעי הגנה מפני השמש. 

" הציבור תופס את החשיפה לשמש כמסוכנת רק בין השעות 12:00 ל- 16:00 בים", מציין פרופ' יניב פוריה, מנחה המחקר והמנהל האקדמי של אוניברסיטת בן-גוריון באילת. "אולם בסביבת הבית או בשעה 16:01 החשיפה לשמש נתפסת כבטוחה. זה ממצא חשוב המצביע על דפוס התנהגות רווח ומסוכן". 

"ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם התפיסה שמרחבים המשמשים כ'אזורי מעבר', מקום שאינו מוגדר כבית, מאפשרים לאנשים לקחת סיכונים", אמר החוקר ד"ר אמיר שני. "בכלל זה גם סיכונים בריאותיים כתוצאה מחשיפה לשמש". 

המחקר מעלה הצעה לבעלי עניין כגון: רשויות וארגונים האמונים על בריאות הציבור, משווקי תיירות ויעדי נופש לפעול למען קידום חשיפה אחראית לשמש, במטרה לצמצם ואף למנוע סרטן העור ומחלות נוספות. 

"שיזוף וצורות אחרות של חשיפה לשמש משחקים תפקיד מרכזי בפעילויות פנאי ותיירות, אולם אלו כמעט לא נחקרו", ציין פרופ' פוריה, "מטרת המחקר היא לגשר על פער זה בספרות האקדמית". 

למחקר שותפים: מעיין פרנקו, ד"ר אמיר שני ופרופ' יניב פוריה מהמחלקה לניהול מלונאות ותיירות, בפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר ופרופ' דניאל ורדי ז"ל, מהמרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה.