$$News and Reports$$

01 מאי 2011

אתר אינטרנט ייחודי, המושק בימים אלה ברחבי העולם, פותח במסגרת מחקר בינלאומי, בהשתתפות המחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן
-גוריון. האתר מאפשר לגופים ציבוריים לקבל תמונה על מצב המוכנות שלהם לאתגר המורכב: תקשורת במצבי חירום, כגון איומי טילים, אסונות טבע, אסונות תעשייתיים, מגה-טרור ומלחמות, שבמהלכם נשקפת סכנה לאוכלוסיה אזרחית.
 
האתר נועד לסייע לגופים ציבוריים כמו פיקוד העורף, מד"א, רח"ל, משטרת ישראל, רשויות בריאות, משרדי ממשלה ורשויות מקומיות לשפר את הסטנדרטים התקשורתיים שלהם לקראת, במהלך ואחרי מצבי חירום או אסון, שבהם תקשורת אפקטיבית עלולה להיות עניין של חיים או מוות.  כתובת האתר:  http://www.crisiscommunication.fi/
 
מצבי חירום, כגון איומי טילים, אסונות טבע, אסונות תעשייתיים, מגה טרור ומלחמות מהווים אתגר עצום מבחינה תקשורתית, עקב הצורך להעביר מידע במהירות, בתנאי לחץ, כשלעתים תשתיות תקשורת בעצמן קורסות, בלי לשכוח ציבורים שונים, בעלי צרכים שונים, הניזונים מערוצי תקשורת שונים בשפות שונות. מסוכן להשאיר את המצבים הללו באופן בלעדי לכלים הרגילים כגון אינטואיציות תקשורתיות ויכולות אלתור.  
 
האתר החדש, ששמו "תקשורת משברים: כרטיס ניקוד" (Crisis Communication Scorecard), נועד לסייע לממשלים ולגופים ציבוריים לשפר את מוכנותם למצבי חירום.
האתר מאפשר להם, בין היתר:
·       לערוך בדיקה עצמית של תכניות היערכות לתקשורת משברים.
·       לבצע הערכה עצמית של הפעילות התקשורתית במהלך תרגילים.
·       לנתח ולהפיק לקחים מהפעילות התקשורתית לאחר המשבר או התרגיל.
  
במה מדובר?
 
האתר משתמש בשורה של מהלכים וגורמים קריטיים, שאותרו במהלך המחקר, כדי לבדוק את המידה שבה הם נכללים בתכניות ובפעולות של גופים ציבוריים. גופים אלה נדרשים לתקשר עם שורה של גורמים לפני, במהלך ואחרי מצבי חירום, כולל אזרחים, עיתונאים וכלי תקשורת, וארגונים אחרים שאחראים על הטיפול במצבי חירום. בנוסף לכרטיס הניקוד, האתר מציע לגופים הציבוריים סדרה של מדריכי תקשורת, הנחיות לבניית מסרי חירום, ניתוחי מקרה, וחומרי רקע, שנועדו להכשיר את הגופים הציבוריים לעבודה שיטתית, למוכנות קפדנית, ולסטנדרטים מקצועיים ואתיים גבוהים של תקשורת במצבי חירום.
כל זה נמצא בקישור: http://www.crisiscommunication.fi/
 
לכל סוגי הגופים הציבוריים
 
כלי המדידה מיועד לכל סוג של גוף ציבורי כולל גופי הצלה, משטרה, פיקוד העורף, רשויות בריאות, משרדי ממשלה, דוברי ראשי ממשלה, כמו גם רשויות ומועצות מקומיות ואזוריות וגופים אחרים המטפלים בתקשורת במצבי חירום.
 
ד"ר צבי רייך מהמחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון, שעמד בראש הצוות הישראלי של המחקר הבינלאומי: "האתר הזה הוא נכס חשוב במיוחד עבור הגופים הציבוריים בישראל והדוברים שלהם, כיוון שהממצאים שעליהם הוא מבוסס משקפים את הדי-אן-איי של מצבי החירום בישראל".
 
מה עוד
 
האתר החדש מצטרף למדריך לתקשורת במצבי חירום, שיצא לאור לפני מספר שבועות