$$News and Reports$$

22 מרץ 2020

​​​

על רקע הצורך הדחוף בהגדלת כמות בדיקות הקורונה הנעשות בישראל, התגייסו בתוך יממה מעל 100 חוקרים וסטודנטים לרפואה ולתארים מתקדמים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב. המתנדבים פועלים במשמרות מדי יום במעבדת הנגיפים במרכז הרפואי סורוקה בניהולה של ד"ר יונת שמר-אבני. צוות המעבדה והמנדבים מבצעים למעלה מ-400 דגימות ביום. בכך הם מקלים על העומס הרב ומאפשרים קבלת תשובות מהר יותר.

מאחורי היוזמה עומד פרופ' אנג'ל פורגדור, משנה לסגן נשיא האוניברסיטה למחקר ופיתוח, והיא נולדה במסגרת כוח הפעולה המדעי שהקימה האוניברסיטה להתמודדות עם השלכות נגיף קורונה.

על פי הנחיות משרד הבריאות מותר רק לחוקרים עם ניסיון ביולוגי/ביו-רפואי ולסטודנטים לתואר שלישי בפרויקטים ביולוגים/ביו-רפואיים להתנדב לעזור במעבדה. מתוך מאגר מצומצם של חוקרים וסטודנטים עם הניסיון הנדרש בטכנולוגית הבדיקה נענו לאתגר מעל למאה מתנדבים – ראשי מחלקות, חברי סגל ודוקטורנטים מהפקולטות למדעי הבריאות ומדעי הטבע שהחלו לאייש מדי יום במשמרות את המעבדה, כולל בסופי שבוע.

ד"ר רועי גזית חוקר במחלקה למיקרוביולוגיה, אימונולוגיה וגנטיקה, ומתנדב במעבדה: "אני שומע כמו כולם מה קורה, ואת הצורך בזירוז בדיקת הדגימות. החלטתי שאפשר לנדב מהזמן שלי לטובת העניין. כשהגענו למעבדה בבוקר חיכתה לנו ערימה גדולה של דגימות שהיו צריכות לעבור את התהליך. בזכות זוגות הידיים שנרתמו למאמץ תוך חצי שעה הצלחנו לפנות את "הפקק", להעביר את כולן בתהליך באופן יעיל ומהיר, להקל על העומס של הצוות והכי חשוב לאפשר לתת תשובות בזמן הקצר ביותר". לדבריו הוא אינו חושש: "אנחנו בסדר, אבל כמו רוב האנשים אני חושש להורים שלי. צריך לדאוג למבוגרים ולאנשים עם מערכת חיסון חלשה -בשבילם אנחנו מתאמצים עכשיו קצת יותר".​

אבישי אדרי במעבדת הנגיפים
 אבישי אדרי במעבדה



פרופ' אנג'ל פורגדור, מוביל כוח המשימה, התראיין באולפן הווירטואלי של רדיו BGU לספר על הפרויקטים שבפיתוח:


המתנדבים במעבדת הנגיפים 
 במעבדת הנגיפים. מימין לשמאל: אבישי אדרי, ד"ר רועי גזית ופרופ' אנג'ל פורגדור