$$News and Reports$$

14 מאי 2018

BGN טכנולוגיות, חברת מסחור הטכנולוגיה של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, והמכון הלאומי לביוטכנולוגיה בנגב (NIBN) הודיעו היום שקבוצת המחקר של פרופ' ורדה שושן-ברמץ, מהמחלקה למדעי החיים, ו-NIBN מפתחים מולקולה חדשה לטיפול בסרטן, שמצליחה לא רק לעכב צמיחה של תאים סרטניים, אלא גם לתכנת אותם מחדש להחזירם למצב של תאים דמוי-תקינים. הטיפול החדש מבוסס על מניעת ההתבטאותו של VDAC1, חלבון שמתבטא ברמות גבוהות בגידולים  סרטניים  מסוגים שונים.

VDAC1 משמש כשומר הסף של המיטוכונדריה, אברונים ששולטים בחילוף החומרים של התא, והוא חיוני, לכן, כדי לספק את צרכי האנרגיה הגבוהים שמאפיינים תאים סרטניים. המחקרים בראשותה של פרופ' שושן-ברמץ מראים שהשתקת הביטוי של VDAC1  באופן ספיציפי בעזרת siRNA, מובילה לעיכוב הגדילה של תאים סרטניים, הן בתרביות והן במודל עכברי של גליובלסטומה, סרטן ריאה וסרטן שד מסוג triple negative . חשוב לציין שהטיפול בתאים הסרטניים עם siRNA ספציפי כנגד VDAC1 מביא לתכנות מחדש של חילוף החומרים בתאים הסרטניים, כך שהתאים מאבדים את התכונות הסרטניות שלהם וחוזרים להיות תאים  תקינים.

Varda Shoshan-Barmatz 
  פרופ' ורדה שושן-ברמץ

 

תכנות מחדש של תאים סרטניים

​פרופ' ורדה שושן-ברמץ אמרה, "למרות  שהפיתוח עדיין בשלבים ראשוניים, אנחנו נרגשים מהתוצאות שמדגימות את הפוטנציאל הרב של המולקולה לטיפול בסרטן. חלק מהממצאים שלנו ראויים במיוחד לציון. ראשית, VDAC1, שמתבטא ברמות גבוהות במרבית התאים הסרטניים ביחס לרמתו  בתאים בריאים, עשוי להוות  מטרה תרופתית לטיפול בסוגי סרטן רבים ללא קשר למוטציות שהם נושאים. שנית, טיפול ב-siRNA כנגד VDAC1 עיכב גדילה של תאים סרטניים אך לא של תאים בריאים, כך שהטיפול עשוי להיות בטוח לשימוש. והממצא המשמעותי ביותר, טיפול ב-siRNA במספר סוגי סרטן בעכברים הוביל לתכנות מחדש של חילוף החומרים של התאים, הפחית את צמיחת הגידול, הביא להיעלמות של תאי גזע סרטניים וגרם להתמיינות של התאים. למעשה, גילינו קוד לתכנות מחדש של תאים סרטניים כך שיאבדו את התכונות האונקוגניות שלהם".

ד"ר אורה הורוביץ, סמנכ"לית בכירה לפיתוח עסקי ב-BGN טכנולוגיות, הוסיפה, "אנחנו מחפשים כעת שותף עסקי להמשך הפיתוח והקידום לקראת הקליניקה של הטיפול המבטיח הזה, שנמצא תחת הגנת  מספר פטנטים, בתקווה שהוא יוביל למסלול חדש לטיפול בסרטן".