$$News and Reports$$

14 ספט' 2021

שנה לאחר חתימת הסכמי אברהם, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב והאוניברסיטה הבין־לאומית של רבאט במרוקו חתמו על הסכם מזכר הבנות היסטורי לשיתוף פעולה בתחומי מחקר וחינוך.

 

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב והאוניברסיטה הבין־לאומית של רבאט​ במרוקו חולקים תחומי עניין וערכים רבים. הסכם מזכר ההבנות שנחתם היום (14/9/2021) מסדיר את החזון המשותף למוסדות אלו ואף יקל על שיתוף פעולה מדעי ביניהן באמצעות מחקר משותף, הוראה, חילופי סטודנטים ומרצים. 

​שיתוף הפעולה יכלול פעילויות משותפות בתחומי מדעי הרוח, מדעי החברה, מדעי הטבע והבריאות, והוא ימומש באמצעות מחקר של מדענים מאזור המזרח התיכון וצפון אפריקה. בעבר התקיימו שיתופי פעולה מחקריים עם שותף שלישי מאזור אחר בעולם, אולם שיתוף הפעולה הנוכחי מביא עימו בשורה לציבור החוקרים משני המוסדות ואפשרויות רבות הגלומות בשיתופי פעולה אלו. 

בקרוב תיערך סדנה משותפת שתעסוק בשאלות הנוגעות לתרבות, רוחניות, אתניות ומורשת, תחת הכותרת "נווה מדבר במזרח התיכון ובצפון אפריקה- אוטופיה אקולוגית". בין היתר, ידונו נושאים כגון: בעלות על מקורות קרקע ומים, חקלאות של שטחים צחיחים וחצי צחיחים, שיקום קרקעות ונושאים שונים הקשורים לקיימות וטכנולוגיה, מנקודת מבט ביולוגית ובריאותית. 

תחום לימוד נוסף שיילמד במשותף יכלול את המורשת התרבותית של יהודי מרוקו. במסגרת זו ייערכו מחקרים אנתרופולוגיים, היסטוריים, סוציולוגיים, חברתיים וכלכליים על מורשת יהדות מרוקו - מההיסטוריה שלהם במרוקו ועד לתפוצותיהם הנוכחיות. ייחקר גם גורלם השזור של יהודים ומוסלמים באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה. 

בשל מגפת הקורונה טקס החתימה נערך באמצעות זום. "אנחנו לא יכולים לחכות עד שהנגיף יירגע בכדי שנוכל להיפגש באופן אישי, הן ברבאט והן בבאר שבע" אמרו השותפים החדשים. "בינתיים אנו נרגשים מכך ששיתוף הפעולה האקדמי החל". 

נשיאי האוניברסיטאות הדגישו בנאומיהם את האופי האסטרטגי וההיסטורי של הסכם זה, שכן הוא פותח צוהר לשותפות משמעותית המבוססת על הגבולות הבלתי מעורערים בין מרוקו לאזרחיה היהודים באשר הם נמצאים ברחבי העולם. שותפות זו מהדהדת גם את רצון האוניברסיטאות לעסוק בהשכלה הגבוהה בהתאם לערכים האוניברסליים של סולידריות, שלום והומניזם, שעליהם מבוססת השכלה גבוהה נורמטיבית.

 תמונה מטקס חתימת ההסכם

 חותמים על הסכם מזכר ההבנות: פרופ' חיים היימס, פרופ' דניאל חיימוביץ ופרופ' לימור אהרנסון-דניאל