$$News and Reports$$

23 פבר' 2020


לרגל היום בין-לאומי לנשים וילדות במדע, הוזמנה ד"ר שמרית ממן, עמיתת מחקר ומנהלת המעבדה לחישה מרחוק והדמאה פלנטרית במחלקה לגיאוגרפיה ופיתוח סביבתי באוניברסיטת בן–גוריון בנגב, לייצג את מדינת ישראל כנציגת סוכנות החלל הישראלית בכנס מיוחד שהתקיים במטה האו"ם בוינה. ד"ר ממן הציגה במסגרת הכנס את תוכנית She-Space לקידום נערות למקצועות ה-STEM , שנבחרה על ידי האו"ם לתוכנית דגל ומקרה בוחן מוצלח לקידום נערות במדע.

ד"ר שמרית ממן: "המסר החשוב של הפרויקט הזה הוא שכל אחד ואחת חופשיים לבחור את תחומי העניין שלהם וזכותם לקבל אווירה תומכת, נטולת דעות קדומות, סטריאוטיפים והסללה מגדרית​"



היום הבין-לאומי לנשים וילדות במדע הוכרז על ידי ארגון האומות המאוחדות במטרה להגדיל את הייצוג הנשי בתחומי המדעים. במסגרת יום זה, הוזמנה  ד"ר ממן, יוזמת תוכנית She-Space,  להשתתף בפאנל מיוחד בנושא נשים וחלל ולהעניק סקירה לאומית בנושא. במהלך הביקור בוינה נפגשה ד"ר ממן גם עם השרה האוסטרית סוזנה ראאב, לענייני נשים, מגדר ושילוב מהגרים וכן עם מרדכי רודגולד, שגריר ישראל באוסטריה לקידום שיתופי פעולה מחקריים וחינוכיים בין אוסטריה וישראל.

She-Space הינו פרויקט חלל חינוכי ראשון מסוגו, המוקדש לזכרה של דבורה בלומברג ז"ל. התוכנית עומדת בסימן נשים וחלל ונותנת דגש לתרומתן של נשים חוקרות חלל מהארץ ומהעולם. במסגרת התוכנית נחשפות המשתתפות לתעשיית החלל ולמחקר מעמיק ברמה אקדמית אשר מהווה תשתית פורה להעצמה אישית ונשית. הנחת היסוד הבסיסית של התוכנית היא שחשיפה בגיל צעיר לתחומי מדע מתקדמים, במיוחד תוך מחקר פעיל וכן לדמויות מעוררות השראה, מעודדת נערות להתגבר על  החששות וההתניות המגדריות, להמשיך ללמוד מדעים ולפתח קריירה בתחומים הנחשבים "גבריים".

התוכנית הינה פרי שיתוף פעולה בין המעבדה לחישה מרחוק והדמאה פלנטרית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובין בית יציב.  היא זכתה למימון וסיוע סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה בשיתוף עם אגף החינוך בעיריית באר שבע.

התוכנית שהחלה את דרכה לפני שנתיים עם קבוצת נערות מרחבי הנגב, התרחבה לשלוש  מדינות נוספות ברחבי העולם: גרמניה ארצות הברית וברזיל. כל צוותי המחקר במדינות השונות, המורכבים מתלמידות ומנחים אקדמיים (ברוב מוחלט של נשים חוקרות), היו בקשר רציף לאורך הפרויקט באמצעות שיחות וידאו. בתוכנית מעורבות כיום מעל לחמישים משתתפות והשנה אף יתווסף צוות בנות מדרום קוריאה.

ד"ר שמרית ממן סיכמה: "בפרויקט זה השתמשנו במדע והחלל ככלי להעצמת נשים והגברת המודעות לחוסר ההוגנות המגדרית. עצם המודעות לחוסר האיזון ולסטריאוטיפים מגדריים, כבר כשלעצמו עשוי לשנות דפוסי חשיבה. הקפדנו שצוות הפרויקט יהיה מורכב בעיקר מחוקרות מהארץ ומהעולם על מנת להוות דוגמא אישית לבנות. המסר החשוב של הפרויקט הזה הוא שכל אחד ואחת חופשיים לבחור את תחומי העניין שלהם וזכותם לקבל אווירה תומכת, נטולת דעות קדומות, סטריאוטיפים והסללה מגדרית. מיעוט הייצוג הנשי במדע ובתחומים נוספים, אינו פוגע בנשים בלבד אלא בכלל החברה. לכן עלינו, נשים וגברים להתאחד ולפעול למען חברה מאוזנת והוגנת יותר".

ד"ר שמרית ממן בכנס נשים וחלל במטה האו"ם בוינה

ד"ר שמרית ממן בכנס נשים וחלל במטה האו"ם בוינה