$$News and Reports$$

18 נוב' 2021

​​מחקרים משותפים, פריצות דרך מדעיות ואקדמיות, הישגים ואינטרסים זהים קיימים בין מדינת ישראל לידידתה רוסיה. אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ציינה הבוקר 30 שנה לחידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות בכנס בהשתתפות בכירי ממשל ברוסיה, שרים ישראליים ושגריר רוסיה בישראל שציין: " אנו פועלים יחד בכדי לפתור את המשימה הדחופה של הכרה הדדית בתעודות חיסון כנגד נגיף הקורונה". 

שגריר רוסיה בישראל אנטולי ויקטורוב, השר זאב אלקין והרקטור פרופ' חיים היימס​​​ מימין לשמאל: שגריר רוסיה בישראל - אנטולי ויקטורוב, שר הבינוי והשיכון, שר ירושלים ומורשת והשר המקשר בין הממשלה לכנסת - זאב אלקין ורקטור אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פרופ' חיים היימס​​​


רשימה ארוכה של בכירי ממשל מישראל ומרוסיה לקחה חלק פעיל בכנס שיזמה אוניברסיטת בן-גוריון בנגב לרגל ציון 30 שנה לחידוש יחסי ישראל רוסיה, ביניהם: שגריר רוסיה בישראל- אנטולי ויקטורוב, שר הבינוי והשיכון, שר ירושלים ומורשת והשר המקשר בין ממשלה לכנסת- זאב אלקין, שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה-אורית פרקש-הכהן,  יו"ר ועדת הכספים- ח"כ אלכס קושניר, ח"כ ולדימר בילאק -ראש קבוצת הידידות הפרלמנטרית ישראל-רוסיה ובעלי תפקידים נוספים. 

שגריר רוסיה בישראל, אנטולי ויקטורוב: " יש לנו היסטוריה ארוכה ומכובדת ואנו עובדים יחדיו לקידום תחומי עניין משותפים, בכלל זה מדע וחינוך. אנו פועלים יחד בכדי לפתור את המשימה הדחופה של הכרה הדדית בתעודות החיסון נגד נגיף הקורונה וצעדים נוספים שיכולים להקל על חידוש הנסיעות של אזרחי מדינותינו בשני הכיוונים". 

השגריר העלה גם את הסוגייה הפלשתינית ואמר: "אנו רואים בישראל שותפה חשובה במזרח התיכון ומאמינים שפתרונות כוללים לבעיות האזוריות חייבים בהכרח לקחת בחשבון את האינטרסים הביטחוניים של ישראל. אנו מוכנים לסייע בכל דרך לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שנותר לב ליבו של המזרח התיכון, במסגרת תיווך בינלאומי.אנו מאמינים שניתן להסיר את חששותיה של ישראל בנוגע לפעילותן של מעצמות אזוריות אחרות באמצעות חילופי מידע וצעדים נוספים בוני אמון, כפי שנקבע לאחרונה בתוכנית הביטחון לאזור המפרץ. האופי הייחודי של שיתוף הפעולה שלנו נקבע במידה רבה על ידי העובדה שבישראל חיים כשני מיליון דוברי רוסית הזוכים לייצוג נרחב בחיים החברתיים והפוליטיים בישראל. נמשיך לשתף פעולה למען שגשוג שתי המדינות". 

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, שלח ברכתו ליוזמי הכנס ומשתתפיו. 

שגריר רוסיה בישראל, אנטולי ויקטורוב, נושא דברים בכנס
שגריר רוסיה בישראל, אנטולי ויקטורוב, נושא דברים בכנס


שר הבינוי והשיכון, שר ירושלים ומורשת והשר המקשר בין הממשלה לכנסת, זאב אלקין: "אנו מציינים 30 שנה של חידוש היחסים בין ישראל לרוסיה ועבורי זהו תאריך אישי כמי שהגיע לארץ סמוך למועד זה. לא יכולתי לדמיין מציאות כמו היום, בה המדינות מקיימות שיתופי פעולה פוריים והדוקים בכל כך הרבה תחומים. יש לנו עבר עשיר של קשרים תרבותיים, כלכליים, אקדמיים ומשימתנו להמשיך ולפתח יחסים קרובים אלו". 

"יחסי רוסיה וישראל מושתתים על אינטרסים משותפים וקשר עמוק הנובע מהימצאותם של מיליוני יוצאי רוסיה החיים בישראל. היחסים ראו עליות ומורדות במשך השנים. עם זאת, מאז ומעולם, המדע והמחקר היה לאחד המכנים המשותפים בין המדינות. נמשיך לקדם ולהרחיב את שיתופי הפעולה בין המדענים והחוקרים שלנו למען עולם טוב יותר", אמר רקטור אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פרופ' חיים היימס.

במהלך הכנס הוצגו שיתופי פעולה אקדמיים ומחקריים בין חברי הסגל האקדמי באוניברסיטת בן-גוריון בנגב לעמיתיהם ברוסיה. כך למשל, פרופ' אינה חוזין-גולדברג, מומחית לביוטכנולוגיה מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב סיפרה על מחקר משותף בנושא אצות ואתגרים גלובליים שנעשה יחד עם פרופ' אלכסי סולובצ'נקו מ-MSU (Lomonosov Moscow State (University. ד"ר אלכסנדר רזניק מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב שיתף לגבי תובנות מהמחקר שערך עם פרופ' ולנטינה גריצנקו מ- MSUPE (Moscow State University of Psychology and Education), בנושא השפעת נגיף הקורונה על סטודנטים במקצועות טיפוליים. 

בכנס סוכמו שיתופי פעולה עתידיים ונושאים משותפים אותם יקדמו המדענים והחוקרים משתי המדינות כגון: התמודדות עם אתגרי האקלים, האנרגיה, הרפואה, הביוטכנולוגיה ושיתופי פעולה אקדמיים בתחומים נוספים. 

בתום האירוע נחתם הסכם שיתוף פעולה רשמי בין המוסדות האקדמיים היוקרתיים ברוסיה: 
MOU ו- Skolkovo Institute of Science and Technology לבין אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

חתימה על הסכם שת"פחתימת הסכם השת"פ