18 אוק' 2017

פרופ' דוד אייכלר מהמחלקה לפיזיקה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב צפה כבר לפני 28 שנים, ביחד עם חוקרים נוספים, כי קרני גמא ומתכות כבדות, נוצרו מהתנגשות כוכב נייטרונים. לאחרונה אושרה תחזיתם המדעית.

ב-1989, אייכלר וכותבים נוספים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, מהטכניון ומאוניברסיטת שיקגו פרסמו מאמר בכתב העת Nature, שצפה כי אם שני כוכבי נייטרונים יתנגשו, תהיה התפרצות של קרני גמא. התפרצויות כאלה כבר התגלו בעבר, אבל אף אחד לא ידע מה הן היו. אייכלר ועמיתיו הציעו שלפחות חלק מהן נוצרו מהתמזגות של כוכבי נייטרונים. הם גם ציינו שהחומר הנייטרוני העשיר הוא רדיואקטיבי ושהוא יגרום לפיצוץ ויהיה עשיר באלמנטים אולטרא-כבדים כמו זהב ופלטינום, שייפלטו בעקבות הפיצוץ.

ב-17 באוגוסט 2017 התחזיות שלהם אושרו, כשנצפה המיזוג הבינארי הראשון של שני כוכבי נייטרונים – תחילה באמצעות גלי הכבידה שהם יצרו, ולאחר מכן באמצעות התפרצות קרני הגמא המקבילה. כשאסטרונומים כיוונו את הטלסקופים שלהם לרביע הנכון בחלל, הם ראו את האור הנפלט מהפיצוץ. הספקטרום של האור כנראה מצביע על כך שהחומר עשיר באלמנטים כבדים, כפי שחזו החוקרים.

פרופ' אייכלר הגיש לאחרונה מאמר לפרסום בו הוא כותב כי, למעשה, קרני גמא נראות מהצד ולא מהחזית. ייתכן שהמידע שנאסף מההתנגשות ב-17 באוגוסט 2017 עשוי לאשש את ההשערה שלו.