$$News and Reports$$

24 פבר' 2020

​​​

» הישראלים מדורגים במקום הרביעי בעולם בחשש מפני כישלון עסקי, אך אחד מכל שלושה מתכנן לפתוח עסק בשלוש השנים הקרובות » פחות עסקים נסגרו ויותר מיזמים שרדו את שלב ההקמה בשנה החולפת. »​ בתוך עשור: מדד עצמת היזמות העצמאית בישראל עלה בכ-150%


מחקר GEM בישראל נערך במרכז עירא לעסקים, טכנולוגיה וחברה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. החסות האקדמית והכלכלית מוענקת על ידי אוניברסיטת בן-גוריון, קרן עירא לעסקים טכנולוגיה וחברה והסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה.

מחקר GEM - Global Entrepreneurship Monitor הוא מחקר בין-לאומי השוואתי רב-שנתי של יזמות וצמיחה כלכלית שמטרתו לספק הערכות ומדדים שנתיים לגבי מצב היזמות המתהווה והאקלים היזמי במדינות המשתתפות במחקר.

המחקר החל ב-1998 וישראל היא אחת מהמדינות המייסדות של המחקר והשתתפה בו מראשיתו. המחקר פועל כתוכנית מחקר רב-לאומית מתואמת, בה השתתפו עד היום מעל 100 מדינות.

המחקר ייחודי מסוגו בעולם בשני היבטים משמעותיים: ראשית, הוא מתמקד בחקר ההתנהגות היזמית של היזמים כפרטים ולא כארגון ושנית, המחקר מבוסס מידע שהחוקרים אוספים ישירות מהשטח ואינם מסתמכים על נתונים ממשלתיים כגון לשכות מרכזיות לסטטיסטיקה, תוך שימוש בכלים מתודולוגיים ייחודיים. מסד נתוני המחקר משמש את האו"ם, ה-OECD והבנק העולמי וכל מדינות GEM. קונסורציום GEM העולמי מחזיק במאגר המידע הגדול והעדכני בעולם של יזמות בהתהוות ויזמות צעירה.


 12.7% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל עוסקת ביזמות, 79% סבורים שלא קל להקים עסק חדש, והנשים החרדיות בולטות בעצמת היזמות הפנים ארגונית - אלו חלק מנתוני מחקר היזמות הבין-לאומי GEM לשנת 2019. מחקר האורך מודד מאז שנת 1998 את רמת היזמות והצמיחה הכלכלית בקרב כ-100 מדינות, במטרה לספק הערכות ומדדים שנתיים לגבי מצב היזמות המתהווה והאקלים היזמי במדינות המשתתפות במחקר. במחקר של שנת 2019 השתתפו 50 מדינות השתתפו. מחקר GEM בישראל נערך על ידי פרופ' אהוד מניפז ויואש אברהמי ממרכז עירא לעסקים, טכנולוגיה וחברה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בשיתוף הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה.

לאורך 22 השנים בהן נערך המחקר, נרשם זינוק בעצמת היזמות העצמאית בישראל.  בעשור האחרון, לאחר המשבר הכלכלי העולמי, עלתה עצמת היזמות מרמה של 5% לרמה של כמעט 13% באוכלוסייה הרלוונטית בישראל בגילאי המחקר של 18-64. במקביל, ניכרת עליה משמעותית, כמעט כפולה בעצמתה, בעצמת היזמות הפנים ארגונית בישראל ב -7 השנים האחרונות, מרמה של קצת מעל 4% לרמה של מעל 7% ב-2018  . (תרשים 1) ​

תרשים 1
תרשים 1: עצמת יזמות עצמאית ופנים ארגונית-  מבט לאורך 20 שנות מחקר לאומי ובין-לאומי

המחקר נערך בין אוקטובר 2018 לספטמבר 2019 וכלל ביצוע סקר אוכלוסייה רחב ומעמיק של 2,036 נחקרים בגילאי 18-64 מארבעה מגזרי אוכלוסייה: המגזר היהודי הוותיק עם 1,242 משתתפים (61.0%), המגזר הערבי עם 387 משתתפים (19.0%), מגזר העולים מחבר העמים עם 224  משתתפים (11.0%) והמגזר החרדי עם 183 משתתפים (9.0%). התשאול בוצע באמצעות טלפונים נייחים, טלפונים ניידים ופאנל אינטרנטי במינונים שהותאמו לאוכלוסיות המדגם. בנוסף, בוצע סקר עומק של שלושים ושישה מומחים וקובעי מדיניות ישראלים, ארבעה מכל אחד מתשעה תנאי רקע יזמיים המהווים את האקוסיסטם לפי מודל המחקר של GEM . ניתוח המשתנים נעשה בנפרד למדגם האוכלוסייה הגדול, ולמדגם המומחים.

 

עיק​רי הממצאים במחקר 2019:

 

· עוצמת היזמות, TEA (עסקים צעירים) באוכלוסייה הכללית, עלתה ב-2019  מ-10.9% ל-12.7% והיא ממוקמת במקום ה-12 מתוך 31 המדינות המפותחות שהשתתפו במחקר. המשמעות היא, ש- 12.7% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל (גילאי 18-64) עוסקת ביזמות בשלבים הראשונים של הקמת העסק- עד שלוש שנים וחצי להקמה. (תרשים 2)
תרשים 2
תרשים 2: יזמי ישראל TEA לפי מגזר, אוכלוסייה ומגדר


· היקף הפעילות של העסקים בני 3.5 שנים ומעלה (עסקים בוגרים, EB) עלה במקצת ל-3.6%. פילוח מגדרי מראה כי היקף הפעילות של עסקים בוגרים עלה מ-4.15% בגברים ל-7.31% ובנשים מ-3.17%  ל-3.63%.

· סגירת עסקים על ידי היזמים בשנת 2019 ירדה יחסית לשנת 2018. 3.77%  מהיזמים סגרו עסק ו- 1.46% מהעסקים שנסגרו המשיכו בבעלות אחרת (לעומת 5.0% סגירות ו- 1.9% עסקים שהמשיכו בבעלות אחרת ב-2018).

· החשש מכישלון באוכלוסיית ישראל ירד ב-2019 מ-60.2%  ל- 53.51%. בגברים הוא ירד ל-50.63% ובנשים הוא ירד ל- 56.3%.
עם זאת, ישראל ממוקמת במקום הרביעי מבין המדינות המפותחות שבמחקר ברמת החשש הגבוה מכישלון, כגורם המונע יזמות.

· ב-2019, ל-30.4% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל שאינה יזמית בהווה יש כוונה ליזום עסק חדש בתוך 3 שנים
רמת החשש מכישלון בהקמת עסק, בקרב אלו המצהירים שכוונתם להקים עסק תוך 3 שנים, עומדת על 55.4%.    

· רמת ההיכרות של האוכלוסייה עם יזמים שהקימו עסקים חדשים בשנתיים האחרונות עלתה במידה ניכרת ב-2019 לשיעור של 72.6% באוכלוסייה. עליה זו חלה בגברים ובנשים כאחד - בקרב נשים עלתה ל-72.4% ובקרב גברים עלתה ל-72.8%.
ישראל נמצאת במקום השני בין 50 המדינות המשתתפות ב-GEM 2019.

· עוצמת היזמות הפנים ארגונית בישראל, המביאה לידי ביטוי את מידת החדשנות וההתחדשות של ארגונים וחברות גדולות ומהווה מדד משפיע על גידול התל"ג, ירדה מ-7.2%  ב-2018  ל- 5.7%  ב-2019. במגזרים החרדי, הערבי ועולי חבר העמים, נתוני הנשים גבוהים מאלה של הגברים. אצל החרדים בולטות ייחודית בקרב הנשים. ישראל ממוקמת במקום ה-12 מתוך 50 המדינות המשתתפות ב-GEM 2019. (תרשים 3 ו-4)

תרשים 3
תרשים 3: רמת יזמות פנים ארגונית ב-31 המדינות המפותחות

תרשים 4
תרשים 4: רמת יזמות פנים ארגונית באוכלוסיית ישראל 


·  21.64% מאוכלוסיית המדגם מחזיקים בדעה שקל להקים עסקים חדשים בישראל 2019 ,לעומת 17.8% שטענו כך ב-2018. 78.2% השיבו שקשה להקים עסקים חדשים בישראל ב-2019 (תרשים 5) ישראל מדורגת במקום ה-35 מתוך 50 מדינות. המגזר הערבי בולט עם 48% שהשיבו בחיוב שקל להקים עסק חדש בישראל.
תרשים 5
תרשים 5: האם קל להקים עסק חדש בישראל

· מתוך כלל העסקים הצעירים והוותיקים שבמדגם המחקר 2019 (TEA ו-EB),  70.3%​ הם עסקים ללא הכנסות מייצוא. ישראל ממוקמת במקום ה-32 מתוך 50 מדינות GEM. עסקים עם הכנסות של  1%-25% מייצוא מהווים 15.5% מהעסקים ומקום 15 ב-GEM. עסקים עם ייצוא בין 25% ל-75% מהווים 8.7% מהעסקים, מקום 20 ב-GEM. עסקים עם ייצוא של 75%-100% מהווים 5.6% מהעסקים, מקום 19 בין 50 מדינות GEM.


· הערכה כוללת של תנאי התשתית להקמת עסקים חדשים בישראל בששת החודשים הראשונים, על פי המודל של GEM, ירדה ב-2019 ל46.0% מרמה של 56.2% ב- 2018. ישראל ירדה בהקשר זה ממקום 12 ב-GEM מתוך 49 מדינות, למקום ה-34 מתוך 50 מדינות.