$$News and Reports$$

13 אפר' 2020

​​

החברה פיתחה מודול אימון ייחודי , שיאפשר לרופאים לרכוש מיומנות לאבחון מדויק ומהיר באמצעות מכשיר האולטרסאונד – כחלק מתרומת החברה למאמצי הקורונה ובשת"פ עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב - החל מהשבוע יתבצעו הדרכות בבתי חולים ברחבי הארץ


התפשטות נגיף הקורונה בישראל מחייבת את הצוותים הרפואיים בבתי החולים לשנות את כל פרוטוקולי הטיפול בחולים ולהיעזר באמצעים טכנולוגיים, המבטיחים את בריאותם של המטופלים לצד שמירה על הגנה מקסימלית של הצוות הרפואי.

מחקרים ועדויות מסין ומאיטליה מלמדים כי שימוש במכשירי אולטרא-סאונד ניידים, "הסטטוסקופ החדש", מאפשרים לשפר את הליך האבחון של חולי הקורונה, באמצעות בדיקה פשוטה ולא פולשנית,  תוך שמירת המיגון של הצוות הרפואי. בדיקת אולטרסאונד יכולה להתבצע ליד מיטת החולה וחוסכת את השינוע המורכב למכון הדימות מה שכמובן מחזק את המלחמה בהפצת הנגיף ברחבי בית החולים. בדיקת דימות זו היא חלק מהפרוטוקול הכולל של אבחון חולים החשודים בקורונה במרכזים רפואיים בכל העולם.  

חברת סמביוניקס הישראלית – חטיבת הסימולטורים של 3D Systems העולמית, המתמחה בפיתוח וייצור סימולטורים רפואיים, כולל סימולטורים בתחום האולטרסאונד, התגייסה במיוחד למען המאבק בקורונה, לפיתוח מודול ייחודי המאפשר אימון לאבחון נגיף הקורונה באמצעות אולטרסאונד ריאה. המודול פותח בשיתוף פעולה עם  צוותים רפואיים בעולם ובישראל, ביניהם ד"ר ליאור פוקס חבר סגל הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון ורופא בכיר במחלקה לטיפול נמרץ פנימי במרכז הרפואי אוניברסיטאי סורוקה וד"ר שירלי פרידמן רופאה בכירה טיפול נמרץ ילדים ומנהלת שרות POCUS במרכז הרפואי איכילוב תל אביב.  

בימים אלו החל מבצע אימונים ברחבי הארץ ובאמצעות סימולטור נייד, סטודנטים לרפואה מאוניברסיטת בן-גוריון שהוכשרו להדרכה בתחום, בהובלת הסטודנט תומר גת עוברים בהתנדבות בין בתי החולים ומדריכים את הצוות הרפואי כיצד לאבחן חולי קורונה בהליך פשוט של סימולטור ריאה המדמה פתולוגיות ריאתיות אופיניות לדלקת ראות וירלית והתהוות סימנים מסוכנים. כך יוכלו הרופאים לשפר את מיומנותם כדי שבזמן אמת יבצעו אבחון מהיר ויעיל ובעיקר מהימן.

טל אבזיז, מנהל תחום הדימות בחברת סמביוניקס 3D Systems: "הסימולטורים של סמביוניקס, כולל אלו לאימון אולטרסאונד, משמשים סטודנטים לרופאה וצוותים רפואיים ברחבי העולם מזה שנים. הוכח כי אימון על סימולטור בהכרח משפר את דיוק ההליך הרפואי בזמן אמת ומקצר את עקומת הלמידה. אין ספק כי בזמן זה, בו נוצר עומס רב על בתי החולים, שיפור מיומנות הצוות הרפואי הוא קריטי יותר מתמיד. אנו שמחים על הנכונות של אוניברסיטת בן-גוריון, בי"ח סורוקה ובי"ח איכילוב להתגייס למאמץ ולאפשר לכלל הצוותים הרפואיים ברחבי הארץ להתמקצע בכל הקשור לאבחון חולי קורונה באמצעות אולטרסאונד ריאה".

הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון הובילה בשנים האחרונות מהפכה בהוראת תורת ה- (Ultrasound Point Of Care - POCUS) כשהוסיפה מיומנות זו לארגז הכלים של כל הסטודנטים לרפואה. בהובלת ד"ר ליאור פוקס, המרכז את הוראת התחום באוניברסיטה, נרכש  הסימולטור המתקדם בעולם בתחום האולטראסאונד והוכשרה קבוצת סטודנטים כמתרגלי POCUS .

בעקבות הידע המתקדם שנצבר באוניברסיטה פנו רופאי ריאות ורופאים פנימאים המטפלים בחולי קורונה בבתי החולים ברחבי הארץ לקבלת הדרכה באמנות זו הממוקדת באולטראסאונד ריאה. בנוסף הופקו סרטוני הדרכה על סימולטור הפקולטה הכוללים פתולוגיות נפוצות בדלקת ראות וירלית כולל קורונה ואלו הופצו בתפוצה נרחבת.

ד"ר ליאור פוקס: "מחלת הקורונה מתבטאת בעיקר בכשל נשימתי חריף עם בצקת ודלקת בריאות שמתפשטת בצורה מהירה מאד.  מהדיווחים שאנחנו מקבלים מסין ומאיטליה, שימוש בשיטה של אולטרא סאונד ליד מיטת החולה מספקת בדיקה פיזיקלית הרבה יותר מדויקת וחדה שמאפשרת לזהות מוקדם יותר את ההתהוות של המחלה ולהבין אילו חולים נמצאים בסכנה מבלי לשבור את מעטה ההגנה של הצוותים הרפואיים שכן בחולים אלו אסור להשתמש בסטטוסקופ ומורכב מאד להוציא אותם לצילום חזה ובדיקת CT.  במצב שנוצר  המיומנות של  ביצוע בדיקת אולטראסאונד  ליד מיטת החולה  הפכה לחלק קריטי בפרוטוקול האבחון לחולי קורונה.  הרתמות הסטודנטים להדרכות מאפשרת למורים שלהם- רופאים מסורוקה- להמשיך בעבודה הקלינית הרציפה בימים אלו כמו גם בהפחתת חשיפת רופאים לרופאים ממרכזים שונים בימים מורכבים אלו".

בנוסף, מציינת ד"ר שירלי פרידמן: "לאולטרסאונד יש תפקיד חשוב לא רק באבחון דלקת ראות מקורונה אלא גם במעקב מהלך המחלה בחולה המאושפז במחלקה ובניטור התגובה לטיפול ולהנשמה בחולה קשה בטיפול נמרץ".