$$News and Reports$$

15 יול' 2012
 
הגיאולוג יוסי לוי ז''ל
המחלקה למדעי הגיאולוגיה והסביבה חנכה החודש פינה לזכרו של יוסי לוי.  הפינה כוללת מוניטור שמקבל מידע בזמן אמת  מכל התחנות הסיסמולוגיות בארץ ומוקרנות בו תצוגות הקשורות לרעידות אדמה. בנוסף, כוללת הפינה תצוגה של מינרלים ותלויה בה המפה הגיאולוגית של אזור שפרעם שמופה על ידי יוסי. 
 
את הפינה תרמו בנו של יוסי, יובל שהנו בוגר המחלקה למדעי הגיאולוגיה והסביבה ומשפחתו. בנוסף, משפחת לוי הקימה קרן מלגות לזכרו.
 
תולדות חייו של יוסי ז"ל משקפות את דור הקמת המדינה ואת התפתחות מדע הגיאולוגיה בישראל. יוסי, שנולד בירושלים  למשפחה שורשית וציונית נלהבת, התגייס לצה"ל לגדוד הראשון של הנח"ל ויצא להכשרה בקיבוץ גזר. במהלך שירותו השתתף בסלילת הכביש האגדי לאום רשרש כיום אילת.
 
עם שחרורו מצה"ל, החל יוסי בלימודיו האקדמיים בטכניון. אולם עם פתיחת החוג לגיאולוגיה, חזר לירושלים ולמד באוניברסיטה העברית ושם השלים את התואר הראשון והשני בחוג הטרי לגיאולוגיה.
 
במהלך הקריירה המקצועית המרתקת שלו, מילא יוסי תפקידים מובילים בתחום מדע הגיאולוגיה ותרם רבות מידיעותיו וניסיונו העשיר. הוא האמין שהגיאולוגיה הינה חיונית לעיצובה ופיתוחה של המדינה והיה מעורב בפרויקטים לאומיים רבים. בין היתר כללה עבודת המחקר שלו מיפוי סיסמטי של מפרץ חיפה, באמצעות מערכת סונאר שהוצב על גבי ספינת המחקר "שיקמונה".
 
כמומחה בתחום, הוזעק יוסי בשנת 1968 לעזור בחיפוש הצוללת דקר שנעלמה בדרכה לחיפה. כאיש מקצוע, היה ידוע ביכולתו המרשימה לנתח שטח באמצעות צילומי אוויר.
 
בנוסף, יוסי היה מומחה לאיתור מקורות אבן ואיתור מחצבות להקמת שוברי גלים ונמנה בין פורצי הדרך בתחום זה. במסגרת זו פיקח על פרויקט הארכת שובר הגלים בנמלי חיפה ואשדוד.
 
עיסוקו האחרון של, יוסי לפני פרישתו לגמלאות היה אחראי על מאגרי הגז והפחם במשרד האנרגיה והתשתית.
 
יוסי היה איש חזון שנלחם על דעותיו. במשך שנים רבות הוא טען בעקשנות להימצאות מאגרי נפט וגז טבעי גדולים לאורך חופי הארץ תוך הדגשה כי במידה ותפותח ברבות השנים טכנולוגיה מתאימה יתאפשר לנצל מאגרים אילו, טענה שהוכחה כנכונה בעשור האחרון עם גילוי מאגרי הגז.
 
בנו הבכור של יוסי, יובל, עובד בניגריה בתכנון והקמת תשתיות בתחום התחבורה המים והסביבה. לכבודו, הגיע במיוחד לטקס הסנאטור Aduda, המכהן כיו"ר ועדת הסינאט הניגרי לאנרגיה.  הקמת פינת הזיכרון וקרן המלגות מסמלת את הקשר בין הדורות. הנצחתו של יוסי לוי שנמנה על הדור שהקים את המדינה במו ידיו, באמצעות תרומת בנו בוגר האוניברסיטה שהולך בדרכיו, תסייע רבות לחינוך דור העתיד של גיאולוגים ואנשי סביבה, שיתרמו לפיתוח בר קיימא של מדינת ישראל והעולם.
 
IMG_0991.jpg
בתמונה, משמאל לימין:  Senator Aduda, יובל לוי, אייל לוי, אלישבע לוי, אילנה לוי,
ראש המחלקה למדעי הגיאולוגיה והסביבה – פרופסור יבחר גנאור
 
צילום: צחי גולן, המחלקה למדעי הגיאולוגיה והסביבה, אוניברסיטת בן-גוריון