$$News and Reports$$

16 אוק' 2013
פרופ' אוריאל ספריאל, לשעבר מנהל המכונים לחקר המדבר ע"ש בלאושטיין באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, נבחר בימים אלה לתפקיד יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה של אמנת האו"ם למאבק במדבור, אחד משני גופי הסמך של האמנה. לוועדה תפקיד מרכזי והוא לספק מידע וייעוץ מקצועי בנושא מאבק במדבור והסתגלות להשפעות הבצורת והיובש.
 
tCAQNV3PI.jpgפרופ' אוריאל ספריאל הכנס הבינלאומי הרביעי על מדבור וחיים ברי-קיימא באזורים צחיחים.
צילום: וולפגנג מוצפי-הלר

הבחירות התקיימו בישיבת הסיכום של הועידה ה-11 של המדינות החברות באמנה שהתקיימה בוינדהוק, נמיביה.  האמנה למאבק במדבור הינה תוצר של פסגת כדור הארץ שהתקיימה בשנת 1992 בריו. מטרת האמנה למקד את תשומת הלב העולמית בתופעה החמורה של ירידה מתמשכת בפוריות הקרקע באזורים בעלי אקלים יבש אשר פוגעת במערכות אקולוגיות ובתושבים המתפרנסים מהן. המדבור הוגדר על ידי האו"ם כשינוי סביבתי העלול להשפיע באופן מהותי על חייהם של אנשים רבים ברחבי העולם. כבר כיום, ניתן להתייחס לתופעה כאחת מהבעיות הסביבתיות החמורות ביותר.
 
מאז שנכנסה לתוקפה, גדלה ההכרה בעולם בכך שהאמנה היא כלי בעל תרומה ייחודית ומשמעותית לפיתוח בר קיימא ולצמצום העוני.
בחירתו של פרופ' ספריאל מגיעה לאחר סיום תקופת כהונה מוצלחת ופעילה כראש קבוצת מדינות צפון הים התיכון באמנת המדבור.
בחירתו של מומחה ישראלי לתפקיד מרכזי זה משקפת את ההערכה העולמית הרבה ממנה נהנית ישראל בכל הקשור במאבק במדבור, בחדשנות חקלאית, בפרויקטים בנושא ניהול מים, במאמצי הייעור ובתכניותיה המגוונות להשגת פיתוח שהוא בר קיימא.

בשנים האחרונות התקיימו בארץ, במכונים לחקר המדבר ע"ש בלאושטיין בקמפוס שדה בוקר של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, כנסים דו-שנתיים בנושא "מדבריות, מדבור ואזורים יובשניים", אחד המפגשים האקדמיים הבינלאומיים הגדולים ביותר בנושא מדבור, המתקיימים בחסות אונסק"ו ואמנת המדבור.