$$News and Reports$$

11 יול' 2011

סקר של אוניברסיטת בן-גוריון מגלה תמיכה משמעותית של הציבור הישראלי באיחוד האירופי ובברית נאט"ו. הסקר, שבוצע לאחרונה על-ידי ד"ר שרון פרדו, ראש קתדרת ז'אן מונה ללימודים אירופיים במחלקה לפוליטיקה וממשל וראש המרכז לחקר פוליטיקה וחברה אירופית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מגלה תמיכה גוברת של הציבור הישראלי בחברות ישראל באיחוד האירופי מאז הסקר שבוצע בשנת 2009.

הסקר מראה כי 81% מהציבור הישראלי תומך בהצטרפות ישראל לאיחוד האירופי (לעומת 69% בשנת 2009). ככלל, 43% מהציבור הישראלי מעוניינים במערכת יחסים אדוקה יותר עם האיחוד האירופי, 20% עם ארגון האומות המאוחדות (האו"ם) ו-7% עם ברית נאט"ו. לדברי ד"ר פרדו: "תוצאות הסקר מעידות על כך שהציבור הישראלי רואה באיחוד האירופי שחקן מכריע והוא מאמין בשיתוף פעולה מעמיק ולא בבידודה של ישראל".

עוד עולה מהמחקר, אשר נערך במחצית חודש יוני 2011 על ידי מכון המחקר פאנלס, בקרב 1,000 מרואיינים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית ישראל הבוגרת (גילאי 18 ומעלה), כי 68% (לעומת 54% בשנת 2009) מהציבור הישראלי תומך בהצטרפות ישראל לברית נאט"ו. כמו כן 64% (לעומת 54% בשנת 2009) מהציבור תומכים בהצבת כוחות צבאיים של ברית נאט"ו בגבולות הגדה המערבית ורצועת עזה בכדי לשמור על השקט והיציבות באזור. יודגש, שאין הבדל ברמת התמיכה של הציבור היהודי והציבור הערבי בהצבת כוחות ברית נאט"ו (64%).

עבור 47% מהציבור הישראלי העובדה שהאיחוד האירופי תומך בפתרון של שתי מדינות לשני עמים כמסגרת היחידה לפתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני מגבירה את תמיכתם באיחוד האירופי. בנוסף, עבור 19% מהציבור העובדה שהאיחוד האירופי שוקל לפתוח בדיאלוג עם החמאס מגבירה את תמיכתם באיחוד האירופי. 

המנהיג האירופי המוערך ביותר כיום על-ידי הציבור הישראלי היא קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הזוכה בתמיכה של 55% מהציבור. הסקר מגלה גם ש-8.5% מהציבור הישראלי מחזיקים באזרחות של אחת מ-27 המדינות החברות באיחוד האירופי.

ד"ר פרדו מסביר: "בפועל, הציבור הישראלי רואה את האיחוד האירופי והמדינות החברות בו כשחקנים מרכזיים בעיצוב עתידה של מדינת ישראל והציבור הישראלי היה רוצה לראות את אירופה ואת ברית נאט"ו נוטלות על עצמן תפקיד מרכזי עוד יותר בתהליך השלום". פרדו מוסיף שתוצאות הסקר מעידות על כך שהציבור הישראלי חש אי-נוחות עם מדיניות הבידוד של הממשלה, כפי שהיא נתפשת על-ידי הציבור הישראלי, והוא היה רוצה לראות שיתוף פעולה אדוק ומעמיק יותר עם האיחוד האירופי, עם המדינות החברות בו ועם ארגונים רב-צדדיים.