​​המחלקה למחשבת ישראל ע"ש גולדשטיין-גורן
הפקולטה למדעי הרוח והחברה 
 


 

החיים ש​​לי לפני אב"ג: 

נולדתי בלוס אנג'לס, ארה"ב, אולם גדלתי בישראל, בתל אביב. למדתי לתואר ראשון במחשבת ישראל ומוסיקולוגיה באוניברסיטה העברית. התואר השני שלי במחשבת ישראל הוא גם מן האוניברסיטה העברית, ובו התמקדתי בכתבי הקבלה בימי הביניים ובייחוד בספר הזוהר, וכתבתי על תפיסות של הגיהנם בספר הזוהר, בהדרכתו של פרופ' יהודה ליבס.

עבודת הדוקטורט שלי נכתבה באוניברסיטת בן-גוריון, בהדרכתו של פרופ' בועז הוס ובשיתוף עם פרופ' ליבס (מהעברית), והיא עסקה בגיום פוסטל, מזרחן צרפתי קתולי שחי ברנסנס, שלמד את כתבי הקבלה היהודית ופירשם באופן משיחי-נוצרי. פוסטל כתב תרגומים לטיניים מוערים לחיבורים קבליים, ואני חקרתי את פירושו הלטיני לספר הזוהר, וגם תרגמתי חלקים מפירוש זה לעברית (שני חלקי הדוקטורט הופיעו כספרים, "משיח נוצרי-קבלי ברנסנס: גיום פוסטל וספר הזוהר" בהוצאת קיבוץ המאוחד; "על איחוד הטבע והחסד" בהוצאת מאגנס). 

לאחר מכן הייתי בפוסט-דוקטורט בפריז, ובו התחלתי מחקר חדש על כותב נוצרי אחר מהמאה ה-16 שעסק בקבלה היהודית - הקרדינל האוגוסטיני אג'ידיו מויטרבו. כחלק ממחקר זה, אני ופרופ' יהודה ליבס מכינים תרגום עברי ליצירתו הלטינית הגדולה של אג'ידיו, שכותרתה "שכינה". בשני "פוסטים" נוספים שעשיתי באוניברסיטה העברית התחלתי את מחקרי החדש, העוסק ברקע הלא-יהודי לרעיונות התאולוגיים המאפיינים את ראשית הקבלה במאה ה-13.  

 ​"זהות תרבותית היא עניין רב-פני ורב-רבדי, ואם נכיר בזה - לא רק שהמחקר שלנו יהפוך מדויק יותר​  אלא שגם נרבה קצת שלום בעולמנו"​
​​

מה אני חו​קר/​​ת: 

אני חו​​קרת את הקבלה היהודית, אולם לא רק כשלעצמה אלא גם כחלק מהעולם הכללי, הלא יהודי. בעיקר אני מתרכזת במלומדים נוצרים שלמדו קבלה ברנסנס, ובמאפיינים הלא יהודיים של התרבות הכללית בימי הביניים, שהביאו להופעת הקבלה היהודית בתקופה זו. 

התחום הראשון נקרא במחקר "קבלה נוצרית" (Christian Kabbalah) והוא מתייחס לתופעה של נוצרים הלומדים א הקבלה היהודית מתוך שכנוע כי היא התורה שבעל פה שניתנה בסיני והועברה על ידי יהודים לאורך הדורות, ולכן אין הקבלה בעיניהם אלא תורה נוצרית קדומה שכוללת סודות עמוקים ביחס לאמונה ולכתבי הקודש הנוצריים. הנושא השני הוא הרקע הרעיוני והתרבותי הרחב שעל בסי​​סו יש להבין את עלייתם של רעיונות חדשים ביחס לאלוהות במאה ה-13 באיזורי פרובנס ואיבריה, המכונים 'קבלה'. במחקרי אני שואפת להראות כיצד חלק מן הרעיונות הייחודיים המאפיינים את החיבורים הקבליים, אינם רק ביטוי להתפתחויות פנים יהודיות, אלא שניתן לזהות בהם ביטויים חשובים לתרבות הכללית הלא-יהודית בתקופה זו באירופה. לצורך ביצוע מחקר זה זכיתי בתקציב מחקר לחברי פקולטה חדשים מקרן עזריאלי.

​למה דווקא אב"ג? ​​

מאחר שכתבתי את הדוקטורט במחלקה למחשבת ישראל באוניברסיטת בן-גוריון, אני מכירה אותה היטב ומרגישה שם בבית.​ זו מחלקה נעימה מאוד, מגוונת ותוססת ביותר מבחינה אקדמית וחברתית, מלאה בתלמידי מחקר מעולים שמפרים מאוד את ההוראה ואת המחקר במחלקה.

  

תוב​​נה שלי מתחום המחקר שלי:

כל אדם ​​​חי ופועל במספר רב מאוד של הקשרים תרבותיים במקביל, והאחד אינו סותר את רעהו. זהות תרבותית היא עניין רב-פני ורב-רבדי, ואם נכיר בזה – לא רק שהמחקר שלנו יהפוך מדויק יותר אלא שגם נרבה קצת שלום בעולמנו. 

משהו שלא כת​​וב ב-CV שלי:

אני אוהב​​ת ​​​​​מוסי​קה ומנגנת בצ'לו ובפסנתר. 

מקור ה​​שראה:

אני משת​דלת למצוא מקור השראה בכל דמות, אמיתית או ספרותית, שאני מכירה. זה לא קל להיות אדם, ואני משתאה נוכח כל מי שמצליח.

כשאהיה גדול/ה:​​​

כילד​ה זה פחות העסיק אותי, אולם בראשית גילאי העשרים כבר ידעתי מה הכיוון...

 

בקיצור נמרץ: 

חורף או קיץ? סתיו. פיגמנטים זה לא הצד החזק של הדנ"א שלי.
קפה או תה? בירה או יין? קפה ויין.
צימר מבודד בטבע או מלון מפנק בעיר? מלון קטן בפריז.

   
 

Read the article in English​

 

הכירו חוקרים נוספים שהצטרפו אלינו בשנת תשע"ט »