$$News and Reports$$

08 נוב' 2017

הקרדינל קורט קוך מהוותיקן קיבל מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב את פרס אקומני לסובלנות ולהבנה דתית וחברתית על-שם לדיסלב לסט ביום שני בצהריים (6.11.2017). הקרדינל קוך התמנה בשנת 2010 על-ידי האפיפיור בנדיקטוס ה-16 לתפקיד נשיא המועצה האפיפיורית לקידום איחוד נוצרי, הפועלת למען אקומניזם. כחלק מתפקיד זה, הקרדינל קוך מכהן גם כנשיא ועדת הכס הקדוש לקידום יחסים דתיים עם היהודים. תפקיד הוועדה (שנוסדה בשנת 1974) לתחזק קשרים תיאולוגיים חיוביים עם היהודים ועם היהדות.

פרופ' חיים היימס, דיקן הפקולטה למדעי הרוח והחברה, הסביר מדוע הקרדינל קוך היה מועמד מתאים לקבלת הפרס: "הקרדינל קוך מקדם ערכים של אקומניזם דרך פועלו, אשר הוקדש לעקרונות של יצירת קשרים ואחדות בין נוצרים ובין הזרמים בנצרות, ובתפקידו האחרון, גם לשמר ולחזק קשרים עם יהודים ועם היהדות". בפנייתו לקרדינל אמר היימס: "לאור מפעל חייך ומשימתך, אנו גאים מאוד להכיר בתרומתך לחברה הן בדת הקתולית ומעבר לגבולות הדת".

קוך הודה על מילות הברכה ועל קבלת הפנים החמה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. "אני כאן לראשונה בחיי, אך מאחר וכיהנתי כפרופסור בשווייץ אני חש בנוח בסביבה אקדמית. אני מבקש להכיר תודה על הזמנתכם הנדיבה, ובמיוחד עבור זה שאתם מעניקים לי את פרס אקומני לסובלנות ולהבה דתית וחברתית על-שם לדיסלב לסט. אני חש כבוד גדול ושמחה על שנבחרתי כאדם המחויב לאחדות ולדיאלוג יהודי-נוצרי". "גם אנחנו, כנוצרים, משוכנעים כי הברית האברהמית השיגה את האוניברסאליות עבוד כל בני האדם כפי שהייתה אמורה לעשות. ישראל והכנסייה נותרו קשורות זו לזו על פי הברית, ותלויות אחת בשנייה על-ידי קבלה הדדית והשלמה פנימית עמוקה שנשאבת מעומקי הדתות המכבדות שלה, ובכך הן הופכות לסימן ולכלי של פיוס. אני מאחל לאוניברסיטת בן-גוריון בנגב עתיד של מחקר פורה ומלמד, בברכתו של האל", אמר.

ביום שלישי השתתף הקרדינל קוך בסדנה באוניברסיטה בנושא "האחר בנוצרות והיהדות".

בין הזוכים הקודמים בפרס אקומני היו הדלאי לאמה, הארכימנדריט אמיל שופאני (תיאולוג ישראלי ערבי-נוצרי ופעיל שלום), הרב ג'ונתן סאקס (הרב הראשי לשעבר של בריטניה). את הפרס כוננו פרופ' לדיסלב ונלי לסט משווייץ. הוא מוענק על-ידי אוניברסיטת בן-גוריון בנגב לאישיות דתית בעלת מוניטין בינלאומי, או לאדם או לארגון שתרמו תרומה יוצאת דופן לחברה. הפרס הוענק לראשונה בשנת 1985, והוא "מוקיר אנשים שמעשיהם משקפים סובלנות, תקווה וחזון – היבטים החיוניים להישרדותו של הגזע האנושי".

הביוגרפיה של הקרדינל קוך:

נולד בשווייץ בשנת 1950. הוא הבישוף לשעבר של באזל. הקרנידל קוך מונה בשנת 2010 על ידי האפיפיור בנדיקטוס ה-16 לנשיא של המועצה האפיפיורית לקידום אחדות נוצרית, והוא פועל למען קידום אקומניזם. כמו כן, הוא מכהן כנשיא של ועדת הכס הקדוש למען קשרים דתיים עם יהודים. מטרת הוועדה (נוסדה בשנת 1974) לתחזק קשרים תיאולוגיים חיוביים עם היהודים והיהדות. קוך חבר בקהילה למען הכנסייה המזרחית, במועצה האפיפיורית לדיאלוג בין-דתי, במועצה למען חינוך קתולי ובמועצת הבישופים. קוך היה אחד המשתתפים החשובים בקונקלווה בשנת 2013, שבחרה את האפיפיור פרציסקוס.

Kurt Koch 4.jpg 
הקרדינל קורט קוך מקבל את הפרס מידי רקטור האוניברסיטה, פרופ' צבי הכהן