$$News and Reports$$

08 יול' 2015

energy-efficiency-154006_640.png

ארבעה חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב קיבלו, כחלק מקבוצה אירופית גדולה, את מענק "הורייזון 2020" מהאיחוד האירופי כדי לפתח את "אפס-פלוס" (ZERO-PLUS), מערכת מקיפה ומשתלמת עבור יישובים הצורכים אפס אנרגיה (NZE). המערכת תכיל פתרונות חדשניים למעטפת המבנים, לייצור ולניהול של אנרגיית המבנים, ולניהול האנרגיה ברמת היישוב.

ד"ר שבתאי איזק וד"ר ארז גל מהמחלקה להנדסת בניין ופרופ' יצחק מאיר ופרופ' דוד פרלמוטר ממחלקת אדם במדבר ע"ש בונה-טרה באוניברסיטה, ישתמשו בשנים של ניסיון מצטבר כדי לתמוך באחד מהצרכים הדחופים ביותר של הציביליזציה המודרנית: השימוש ההולך וגובר באנרגיה בעולם המאיים לזרז שינויי אקלים, במידה ואלו לא יתמתנו בקרוב.
 
הפחתה של שימוש מעשי באנרגיה לממוצע של 20-0 קוט"ש/מ"ר בשנה (בהשוואה לממוצע הנוכחי של 230-70 קוט"ש/מ"ר) תושג באמצעות מעבר מבניין בודד, הצורך אפס אנרגיה, ליישובים שלמים הצורכים אפס אנרגיה, שבהם עומסי האנרגיה ומקורותיה מנוהלים בצורה מיטבית. המטרה העיקרית של הפרויקט היא לפתח מערכת שעלויותיה יהיו נמוכות לפחות ב-16% מהעלות הנוכחית. במטרה להפחית את עלויות "איזון המערכת", תינקט גישה של התאמה המונית. טכנולוגיות של ייצור המוני תשולבנה במערכת שתתוכנן באופן מיטבי, בהתאם למיקום של כל פרויקט שבו היא מוטמעת, לאקלים המקומי ולמאפיינים המקומיים הנוספים. לצורך כך, יפותח וייושם תהליך מובנה לשילוב, אופטימיזציה ווידוא של התכנון.

 

"תכנית העבודה של הפרויקט – בת ארבע שנים – תבטיח הטמעה מהירה בשוק של הפתרונות החדשניים שיפותחו", אמר פרופ' יצחק מאיר. "הפתרונות האלה יוטמעו בארבעה פרויקטים שונים ברחבי האיחוד האירופי. הפרויקטים יהיו באקלים ובסגנונות בנייה שונים. אנחנו נעקוב, ננתח ונפיץ את תוצאות ההטמעה הזו. ניתוח-שוק מקיף ותכנית עסקית יסייעו לניצול המסחרי של תוצאות הפרויקט. בפרויקט יהיו שותפים אוניברסיטאות, בעלי הפרויקטים, ספקי טכנולוגיה וארגונים, שיעבדו בשיתוף פעולה צמוד לאורך כל שלבי הפרויקט".